Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti

Hej !

Jag skulle behöva få lite tips på 4-5 stycken olika fina vandringsrutter i Norge. De får gärna var 1-2 veckor långa rutter och helst inte alltför överbefolkade(inte jätteviktigt). Jag välkomnar gärna rutter som är utmanande(men helst där man slipper alltför mycket snö). Jag funderar på antingen vandra dessa tidig sommar i Juni eller i slutet av Augusti. Ifall det hjälper så är jag en ganska van ensamvandrare som vandrat på många platser runt om i världen i allt från bergsterräng till regnskog.
 
Ska du gå en rundtur eller vill du gå a-b? Hur lång restid från där du är i Sverige vill du ha?

Tidigt i juni kan alla kalfjällsområden i hela landet var mer eller mindre snötäckta. Oftast börjar det bli ganska bart.
Temperaturerna är nog ganska lika däremot, med minus på nätterna ibland.
 
Ska du gå en rundtur eller vill du gå a-b? Hur lång restid från där du är i Sverige vill du ha?

Tidigt i juni kan alla kalfjällsområden i hela landet var mer eller mindre snötäckta. Oftast börjar det bli ganska bart.
Temperaturerna är nog ganska lika däremot, med minus på nätterna ibland.

Rundtur eller a-b spelar ingen större roll. Jag har ingen begränsning gällande restid heller. Det enda kravet är egentligen bara att jag kan ta mig dit med buss/tåg eller liknande på något vis :) Jo, jag har tidigare vandrat Finse -> Flåm i mitten av Juni för många år sedan. Kanske lite väl kort tur, men just snöförhållandena i början av den vandringen minns jag som något irriterande då det var nästan omöjligt att förutse vilken typ av snö man satte ned nästa steg på. Då var jag iofs ganska ung och oerfaren så jag har lärt mig misstagen från just den vandringen :)
 
Äh, bara öppna ut.no/kart, zooma in och ut & låt den närgångna kartläsningen och lusten styra, när du lägger upp din alldeles egna rutt. Väl på plats finns det ju också utrymme för spontana utvikningar, något pass eller liten topp som ser rimlig ut. Man måste (för det mesta) inte följa leder i så pass snälla berg för att ta sig fram, många (inte alla) toppar går att traska, i värsta fall scrambla, upp till, och även i så "civiliserade" och vältrampade områden som Jotunheimen går det att finna egna vägar eller en ensam liten sjö att tälta vid. Men var beredd på oändliga mängder halv- och hellöst stenskravel :p. Samt att lokala båtar och bussar slutar går redan i början på september, om du tänkt en hösttur (jag har fått lifta ut till närmsta järnvägsstation några gånger).

Sök alltså även i detta forum, bara på Norge eller ännu hellre på resp. fjällområde. Då hittar du bl a denna, denna, denna och denna (de två sista mer scramblingsinriktade) tråd - med många fler.
 
Senast ändrad:
Möjligheterna är oändliga om du bara håller dig undan tidig juni.
Då ska jag tipsa om att ta tåg eller flyg till Narvik och därifrån ta dig upp till Björnfjäll. Därifrån kan du gå så långt du har lust antingen söderut eller norrut. Håll dig undan Kungsleden om du går söderut, håll dig till den norska leden. Om du går norrut kan det vara en del folk i Dividalen men inget som i Sverige.
 
Ska du gå på krävande tur kolla på ´Massiv´på nämnda sidor,jag gick från Finse via Hardangerjökul tll Haukeliseter men på själva Hardangervidda är det lite lika Padjelanta öppet och lättgånget men lite långtråkigt.
Tänk på att det kan vara MKT snö även när det är i slutet av Juli- Aug kan vara lite mindre i senare Aug men blir kallare och mörkare på natten.
Största skillnad mot Norra SV är att du ej kan gå på natten så sent på året utan att det blir relativt mörkt ca 23-04 på gränsen att slå upp ett komplicerat tält tex om du delat på ytter och inner och dåligt märkt och att du sedan får anv Telefon ficklampan vid matlagning i ett trångt tält för att ej sätta fyr på tältet eller spilla ut vatten.
Dock mindre mygg troligen pga kyla och snö.
Ha med damasker om ej höga kängor eller ha byxkrokar på byxor och fästa före pasage av snöfält.
Stavar eller vandringskäpp är bra pga kuperad terräng och blir halt på beväxta berghällar,kängor med bra grepp på snö och berg testa före hemma att gå när det regnar på branta berg.
Ramlade pga trötthet någon gång vid en lång dag så tex lite linnement eller smärtstillande salva eller tablett behövses någon dag. Då långa partier i blockterräng även på märkta leder och då behöver man vana på hur man går och jag har stavar som extra trygghet men även för att kunna gå fortare och avlasta knän och rygg.
Det är relativt mkt folk och i Aug kommer även många från rex Tyskland och Italien och Österike pga semester perioder ligger fortfarande sent.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
ut_och_njut Två nätter på fulufjället. Tips sökes Fjällvandring 0
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Struensee Tips på bekväm fjällresa med 10-månaders barn Fjällvandring 9
Lunkan90 Tips på förstavandring Fjällvandring 7
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
Claes_H Tips på fyrdagarstur runt Fulufjället? Fjällvandring 2
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
Christoffer_123 Tips på 4-5 dgr laponia Fjällvandring 3
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
stormfrog Tips på kortare vandring i Lappland med hund? Fjällvandring 5
Helena Bergman Tips på rutt Åre - Gäddede m FÅ VÄGAR Fjällvandring 6
tinyvaldemar Tips på fint hus för vandring Fjällvandring 3
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
Lunkan90 Tips på regnjacka för fjällvandring Fjällvandring 10
Essexblue Tips på tältplatser Anarisfjällen Fjällvandring 0
veni Tips på en Rundtur i Rondane NP Fjällvandring 9
Jocke434 Tips på turer runt rapadalen i Sarek Fjällvandring 3
Sällan Tips på vandring i Finse och skor Fjällvandring 2
sellanboy Tips på rundvandring i Sarek Fjällvandring 1
TNFlimejuice Sarek - Tips på rutt? Fjällvandring 1
Andieb Tips på tältplats i Sogndal och Jotunheimen Fjällvandring 0
malhoi Tips på vandringsturer för nybörjare sökes Fjällvandring 4
kötte Tips på rundtur Abisko Fjällvandring 6
mewaan Tips på turer Fjällvandring 4
Lunkan90 Tips på vandringssträcka Västerbotten/Norrbotten Fjällvandring 5
ntnhln Tips på snabbtillgängligt högfjäll/topp Åre/Bydalen? Fjällvandring 6
oscarthegrey Tips/synpunkter på vandringstur i Kebnekaisefjällen! Fjällvandring 5
Struensee Tips på kortare fjälltur önskas! Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.