Tältplatser i Jotunheims natur

Hejsan, jag har tidigare fjällvandrat och tältat i Jotunheimen, då tältade vi dock vid fjällstationerna där, i sommar har vi däremot tänkt tälta utanför de här inhägnade områdena och undrar därför om någon har några bra tips på tältplatser?

Tar tacksamt emot alla tips i hela Jotunheimen då vi återkommer dit, just rutten i sommar kommer preliminärt ske i området kring Gjendesheim-Glittertind-Memurubu, och där ska vi hitta våra "sidospår"

Fridens!
 
I de områden du skriver finns det överlag gott om tältplatser både på och utanför lederna. Tänker ni gå på glaciär så finns det gott om släta glaciärer också som bjuder på finfina tältplatser.
 
Korr

Om jag omformulerar mig lite så var inte frågan om det generellt fanns tältplatser, jag var mer ute efter var "guldkornen" fanns och ville gärna ha tips om dessa platser.
 
en fin tältplats..

Hejsan.

Jag har vandrat och tältat ett gäng gånger i Jootunheimen. Nu är det ju alltid lite svårt att definiera vad som är verkliga guldkorn, men jag tänkte i alla fall bidra med ett par platser som jag minns (förhopppningsvis med bil, om jag lyckas med detta konststycke....)

Mitt första tips är vid Leirungstjönnin's östra strand, en liten bit upp från sjön, som ligger längst upp i Leirungsdalen. Se bilden nedan (hoppas jag :)

http://www.utsidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=12330&stc=1&d=1359039747

/ Stefan
 

Bilagor

  • taltplats_1.jpg
    taltplats_1.jpg
    76.7 KB · Visningar: 1,494
Mina sista små tips är i Memrudalenområdet. Där har vi dels tältat uppe vid Hesttjönne (bra utgångspunkt för att knata upp på Surtningssue) vid en plats som jag minns som mycket fin. Sen vet jag att vi vid ett tillfälle hittade en helt osannolik plats längs upp mot Vestre Memurubrean precis ovanför en av sjöarna (det västra krysset i bilden nedan). Men jag är inte 110 % säker på att det var just där jag satt krysset, men det är min bästa gissning. Mycket cool tältplats var det hur som helst.

I övrigt är min övriga "guldkorn" från vintertältning, så de vet jag inte hur bra de är på sommaren....

http://www.utsidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=12332&stc=1&d=1359040805

Ha en trevlig tur!

/ Stefan
 

Bilagor

  • taltplats4_5.jpg
    taltplats4_5.jpg
    65 KB · Visningar: 1,384
Hejsan, jag har tidigare fjällvandrat och tältat i Jotunheimen, då tältade vi dock vid fjällstationerna där, i sommar har vi däremot tänkt tälta utanför de här inhägnade områdena och undrar därför om någon har några bra tips på tältplatser?

Tar tacksamt emot alla tips i hela Jotunheimen då vi återkommer dit, just rutten i sommar kommer preliminärt ske i området kring Gjendesheim-Glittertind-Memurubu, och där ska vi hitta våra "sidospår"

Fridens!

Kolla http://www.huthyfs.com

t ex turen 2002. Speciellt minnesvärt var lägret i Fleskedalen.

Även turerna 01, 03, 06 och 10 har en del etapper i Jotunheimen, med lägerbilder.
 
So far

Hej och tack för alla svar, tar till vara på varenda tips till framtida besök i Jotunheimen. Med den planerade rutten i åtanke så gav huthyfs en bra överblick (just för att Hackman varit runt på så många ställen). Russvatnet ska tydligen vara ett fint ställe att tälta på och bilderna gav mersmak. Har tidigare läst om just detta ställe på en annan hemsida. Tar tacksamt emot fler tips!
 
Söder/väster om Glittertind

I juli bär det av! Ett frågetecken som kvarstår är då vi befinner oss vid Glittertind. Vi ska bestiga Glittertind från öst till väst men vill inte gå hela vägen till Spiterstulen då vi dagen efter ska ta turen precis söder om Glittertind tillbaka till Glitterheim. Vi har därför tänkt tälta väster om/ sydväst om Glittertind i närhet till leden. Finns det några hinder mot en bra tältupplevelse där? Må väl!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Anneliandersson Tältplatser Nordkalottleden Saluhavrre - Vajsaluokta Fjällvandring 6
Mackan1 Tältplatser i Finsetrakten? Fjällvandring 17
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
Saltlakrits Tankar om tältplatser Fjällvandring 15
Anneliandersson Tältplatser norr om Kungsleden Fjällvandring 9
Toblin Tältplatser lapporten nära abisko ? Fjällvandring 6
PepsAdventures Vandringsväg ovanför Laddjujavri samt tältplatser på Cievrralahku Fjällvandring 5
Promenerik Tältplatser Ritsem Fjällvandring 5
Mapalon Tältplatser i fjällen Fjällvandring 8
Essexblue Tips på tältplatser Anarisfjällen Fjällvandring 0
elihe1 Tältplatser Fjällvandring 2
Evajar Tältplatser på övre leden Rapadalen Fjällvandring 6
Janost Tältplatser Cievrralahku, Kuopervagge(Keb), Kaskasavagge ? Fjällvandring 3
Amylie Tältplatser nära Glittertind Fjällvandring 2
Erixolen Tältplatser V om Guoblacorru? Fjällvandring 9
gunnargren Tältplatser mellan Ammarnäs - Hemavan Fjällvandring 9
Seapo Tältplatser Neasketvaggi Fjällvandring 1
dake Tältplatser padjelanta Fjällvandring 2
gunnargren Tältplatser mellan Vakkatovare-Nikkaluokta Fjällvandring 10
Nehrert Tältplatser vid Kebnekaise? Fjällvandring 14
ekaflnoren Tältplatser Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 4
skellington Tältplatser mellan Akka och Gisuris? Fjällvandring 9
Bergman740 Tältplatser Nikka-Keb-Vakko Fjällvandring 5
jesperk Tältplatser i Trollheimen Fjällvandring 0
coolmanq Dovrefjell - hund? tältplatser? Fjällvandring 1
pal2 Tältplatser/vadning i Kaskasavagge? Fjällvandring 14
UAO Tältplatser vid Hukejaure Fjällvandring 3
chala Tältplatser längst Västra leden till Kebbne. Fjällvandring 8
guhj Framkomlighet och tältplatser, Kebnekaisemassivet (specifika platser) Fjällvandring 9
Foss Tältplatser Storulvån - Sylarna - Helags - Kläppen Fjällvandring 3
fjölar Kvikkjokk - Tarraluoppal. Dagsturer, toppturer och fina tältplatser. Fjällvandring 13
majjen Underbara tältplatser Fjällvandring 16
ekonom Tältplatser Jämtland/Härjedalen Fjällvandring 6
majjen "Nya" tältplatser i Sarek? Fjällvandring 23
joa_bj Bra/vackra tältplatser Sylarna-Helgs-Gåsen? Brådis Fjällvandring 2
Karolina P Tältplatser vid Grövelsjön? Fjällvandring 18
jorgenhellberg Kollar igen - tältplatser, Besseggen Fjällvandring 2
UlfRikard Tältplatser Nikkaloukta-Kebnekaise? Fjällvandring 2
jorgenhellberg Tältplatser Gjendebu till Memerubu Fjällvandring 2
Olaa tältplatser vid Sylarna mm Fjällvandring 5
Jakan Bra tältplatser? Fjällvandring 3
plu Bra tältplatser? Fjällvandring 3
Tältplatser i Mårma?? Fjällvandring 13
thegedd Jotunheims toppar....... Fjällvandring 1
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
Jeremiah Johnson Vår svenskan natur Fjällvandring 9
JonathanSv Vacker natur + Fiske Fjällvandring 6
superted Tur og natur film av amatører. Fjällvandring 0
Alper Abisko - Vandra och tälta, Smockat på sommaren? Fjällvandring 11
wintermania Natur inom 60 mil från Mälardalen? Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.