Tips på vandingsled/tur för 5 dagars vandring?

Hej,

vi är två grabbar som älskar fjällen och som vandrat ett antal år på Kungsleden och Nordkallotleden.

Till sensommaren så har vi en veckas ledighet att ägna åt en vandringstur. Med transport till och från fjällen så blir det ungefär 5+ dagars vandring.

Är det någon som skulle kunna tipsa om en fin tur till fjälls (gärna med något litet äventyr som bergsbestigning el liknande) inom denna tidsram?


Jättetacksam för alla tips!
Johan & Filip
 
OK, lite info kanske.

Gå långt eller kort per dag?
Hur är det med vadvanan?
sova stuga eller tält?
Gå bland folk eller helt öde?

Om vi börjar där så kan vi säkert rekommendera er något mer anpassat än den vanliga jämtlandstriangeln:)
 
Jag gick Saltoluokta-Kvikkjokk i somras. Ca 7 mil.
I Aktse passar man på att bestiga Skierfe ovanför Rapadeltat. Detta blir en extra mil. Sträckan kräver 3 stycken båtfärder. 200kr/person med motorbåt, eller så får man ro i en eka.
Den delen av kungsleden går både på fjäll och genom skog och dalar, så det blir en del höjdmeter.

Vill man underlätta transport kan man istället starta från Tjåmotis som ligger strax innan Kvikkjokk, varpå man kommer direkt till Aktse. Denna sträcka är 15km, enkel väg. Från Aktse kan man ju sedan göra en lagom tur in i Sarek, för att sedan gå tillbaka till Tjåmotis.
 
Hej och tack för att du svarar!

Vi är beredda att gå relativ långt per dag om det behövs, men det beror givetvis lite på terrängen. Men i hyfsad terräng så trampar vi gärna på 8-12 h/dag. På leder brukar vi vandra mellan 2,5-3 mil om dagen.

Vi har inte vadat genom större vad tidigare.

Vi sover helst i tält men det är lyxigt att bo i stuga emellanåt eller vid dåligt väder så passerar man någon vid tillfälle är det ett pluss att ha det som ett alternativ.

Kan tycka både och har sin charm, inte den viktigaste faktorn för oss. Det gör ingenting om det kommer och går lite folk.


Tacksamma för dina tips!
Johan & Filip
 
Hej,
En annan tur som jag kan rekommendera är:
Dag 1, Kilpisjärvi - Treriksröset- Gåldahytta
Dag 2, Gåldahytta - Gappohytta
Dag 3, Gappohytta - Rostahytta (via Isdalen)
Dag 4, Rostahytta - Pältsastugan
Dag 5, Pältsastugan - Treriksröset - Kilpisjärvi (eller direkt till Kilpis).
Från Kilpis kan man ta båten eller vandra, tar man båten så är det bara 3km till Treriksröset och ytterligare 3km till Gåldahytta.
Jag har inte gjort exakt denna tur eftersom jag gick Nordkalotten ner till Abisko. Så jag kom aldrig till Gappohyttan men jag har hört från andra vandrare att sträckan från Gappo till Rosta via Isdalen är väldigt fin.
Det som är lite jobbigt är att komma till Kilpis. Bus 51 tror jag (minns inte riktig) från Kiruna till Karesuando. Sedan korsar man bron och på finska sidan tar man bussen till Kilpis. Bussarna går bara en gång om dagen och är tyvärr inte synkade. Man får planera in en övernattning i Karesuando om man inte tar en Taxi eller liftar.
Hälsningar Veni
 
Mårma!

Ta tåget till Abisko och gå söderut någon timme på Kungsleden. Sen viker ni av österut upp i Ballinvagge, över till Siellavagge, ner till bron över Alesätno, upp längs Mårmajokken till Mårmastugan. Därefter måste man över passet 1650 m för att komma ner i Vistasdalen. Här ges också möjlighet att bestiga Mårmamassivet (men jag tror inte ni hinner!). Nere i Vistasdalen går man bron över älven, följer leden upp i Kaskasavagge och går slutligen Tjeuralako mot Nikkaluokta. Därifrån bussen till Kiruna.

Fördelarna är enkla anslutningar i båda ändar = mer tid på fjället och ett fantastiskt landskap där man inte behöver trängas med någon. Och rätt många höjdmetrar!

Lycka till önskar Pelle
 
ANG. Mårma

Hej Pelle,

vet du vilken karta jag behöver köpa för att kunna vandra Mårma?
Är det samma karta som kungsledenvandrarna använder när de går från Abisko till Nikkaluokta?

Finns det närhet till någon stuga längs vägen om något skulle hända?
Vilka avstånd ungefär ligger turen på?

Stort tack för all hjälp!
Johan
 
Hej Johan!

Ja, det är samma karta som om du skulle gå Kungsleden mellan Abisko och Nikka. Mitt förslag innebär bara att man går parallellt med Kungsleden en bit österut. Kartan bör alltså heta BD6.

En enkel avståndsmätning i hitta.se ger ca 7,5 mil. Med lite slingertillägg 8 mil.

Jag har gått sträckan i båda riktningarna. Idag skulle jag välja att gå norrifrån eftersom man lättare klarar Mårmapasset då, särskilt i dåligt väder. Nordsidan är brantare och den överblickas bäst nerifrån samtidigt som det är lättare att gå brant uppför än nedför.

Om man kommer norrifrån tror jag att man från passets krön ska hålla mot öster i nedfarten. Rakt ner innebär stenrösen med jätteblock. Håller man väster, kanske på ett snöfält, blir det rejäl sidlutning. En runda österut, som jag ännu inte provat, borde vara något enklare.

Längs turen passerar man Mårmastugan, en synnerligen enkel liten stuga utan bemanning, kan närmast liknas vid ett vindskydd. Där går knappt att tälta, så man slår lämpligen läger 1-2 km norr om stugan. Längre söderut kan man välja att passera Vistasstugan om man nu inte genar rakt ner från Vassiluomijavrre. Längre norrut kan man vika av mot Alesjaure om man får problem.

Hälsn Pelle
 
Vi gick den turen Swift beskriver för några år sedan med skillnaden att vi gick ner i Tarfala istället för direkt till Nikka. Det var ett mycket trevligt tillägg men riskerar nog att sabba er tidsplan. Spöregn över Mårmapasset men då vi gick branta sidan upp så var det inga problem.
 
ANG. Mårma

Hej och tack för era fina tips!

Hur många dagar vandrade ni denna sträcka?
Vi räknar med att kunna börja vandra vid lunchtid söndag och vill helst vara framme i Nikkaluokta vid lunch på fredagen, dvs. ca 5 dagars vandring. Funderar på om detta är rimligt?

Är leden markerad, är det svårt att orientera sig på sträckan?
Hur tuff vandring bedömer ni att det är (stigningar, underlag etc.)?


Tack för all hjälp!
Johan & Filip
 
Tidplanen bör hålla, men ger inga nämnvärda marginaler. Söndagen går ni upp i Ballinvagge och helt eller delvis genom Siellavagge. Måndag kväll tältar ni 1 km före Mårmastugan. Tidag går ni över Mårmapasset och tältar sen vid östra änden av Vassiluomijavrre. Onsdag går ni rakt ner längs sjöns utlopp, korsar bron över Vistasälven och tältar sen vid vindskyddet i Kaskasavagge. Torsdag går ni hela Tjeuralako och tältar strax före nedfarten mot Nikka. Fredag morgon går ni ner till Nikka.

Jobbigt? Ja. Svårt? Nej. Leder? Bara Kungsleden första biten, därefter endast led från Vistasdalen till vindskyddet i Kaskasavagge. Svårt att orientera sig? Som vanligt, vid bra sikt inga problem, vid moln/dimma krävs karta/kompass.

Lycka till önskar Pelle
 
Mårma

Hej Pelle

Tack återigen för alla tips gällande mårma. Vi har studerat kartan och kan lokalisera alla punkter fram till kaskavagge. Gällande sista etappen "Tjeuraleuko", innebär det att gå längsmed jokken som mynnar ut precis väster om nikkaluokta vid sjön låddjujavri ? Att gå via tarfala och sedan följa leden till kebnekaise fjällstation borde ta längre tid ?

Tack igen

Filip och Johan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
ut_och_njut Två nätter på fulufjället. Tips sökes Fjällvandring 0
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Struensee Tips på bekväm fjällresa med 10-månaders barn Fjällvandring 9
Lunkan90 Tips på förstavandring Fjällvandring 7
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
Claes_H Tips på fyrdagarstur runt Fulufjället? Fjällvandring 2
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
Christoffer_123 Tips på 4-5 dgr laponia Fjällvandring 3
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
stormfrog Tips på kortare vandring i Lappland med hund? Fjällvandring 5
Helena Bergman Tips på rutt Åre - Gäddede m FÅ VÄGAR Fjällvandring 6
tinyvaldemar Tips på fint hus för vandring Fjällvandring 3
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
Lunkan90 Tips på regnjacka för fjällvandring Fjällvandring 10
Essexblue Tips på tältplatser Anarisfjällen Fjällvandring 0
veni Tips på en Rundtur i Rondane NP Fjällvandring 9
Jocke434 Tips på turer runt rapadalen i Sarek Fjällvandring 3
Sällan Tips på vandring i Finse och skor Fjällvandring 2
sellanboy Tips på rundvandring i Sarek Fjällvandring 1
TNFlimejuice Sarek - Tips på rutt? Fjällvandring 1
Andieb Tips på tältplats i Sogndal och Jotunheimen Fjällvandring 0
malhoi Tips på vandringsturer för nybörjare sökes Fjällvandring 4
kötte Tips på rundtur Abisko Fjällvandring 6
mewaan Tips på turer Fjällvandring 4
Lunkan90 Tips på vandringssträcka Västerbotten/Norrbotten Fjällvandring 5
ntnhln Tips på snabbtillgängligt högfjäll/topp Åre/Bydalen? Fjällvandring 6
oscarthegrey Tips/synpunkter på vandringstur i Kebnekaisefjällen! Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.