Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan. Om du inte vill slå av annons­blockering kan du istället stödja oss genom att teckna ett Plusmedlemskap - då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!

Tips på Uppgraderingar

Har en Scott Tampico från 02 som jag tänkte börja köra lite mer avancerad XC med, och känner då att en och annan uppgradering inte skulle sitta helt fel.

Alla komponenterna är orginal
Deore rakt igenom: Nav,Växlar, reglage och vevparti.
Framgaffel: RST Capa TL
Styre/Styrstam: Scott comp XC
Bromsar: Scotts motsvarighet till Deore V-Broms
Inga Barends

///Björn
 
bytesfilosofi

Börja med att köra med det du har. Saker som man vill byta ganska snabbt om man får problem är sadel och pedaler. Eventuellt vill man också byta styre och styrstam om det inte passar. Kontaktpunkterna mellan cykel och kropp är det som jag tycker är viktigast att det funkar bra. Sen är det också viktigt att vevpartiet/vevlagret är helt, rakt och styvt. Mycket av känslan i cyklingen kommer genom benen så de grejjerna måste funka. Ett vevparti som knirrar eller hackar kan göra en vansinnig på ett par kilometer.

Men funkar det så funkar det.

Min filosofi för övrigt är att håller det så håller det och går det sönder så köper jag en lite bättre nästa gång. Lämna vikthysterin och XTR-längtan tills du själv känner att du verkligen är begränsad av din cykel och inte din egen förmåga.

Hela, rena och nyservade funkar billiga prylar ungefär lika bra som dyrare. Skillnaden kommer när du skall serva och byta grejjerna. Deore är en vettig nivå att börja på för då kan man tex oftast byta en klinga i taget osv. På billigare prylar är allt ofta ihopbuntat på ett lite serviceovänligt sätt.

/rikard
 

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Pampero; sa:
Deore rakt igenom: Nav,Växlar, reglage och vevparti.
Framgaffel: RST Capa TL

Deore är gjort för att hålla för aggresiv åkning på teknisk stig, en utmärkt grupp, finns ingen anledning att byta så länge de funkar och det kan de göra länge. Själv skulle jag inte uppgradera så länge prylarna håller. Och då skulle jag börja med ramen.

Är det någon komponent jag skulle byta vore det gaffeln. Skulleersätta RSTen med en skön Marzocchi.

Per
http://www.lowdin.nu/Mtbruntuppsala/First.htm
 
Håller med Rickard, byt delar först när de går sönder. Du blir inte en bättre cyklist bara för att du har dyrare delar. Dyra delar, dyrt underhåll. Kör du mycket i skogen kommer du slita mycket på delarna. Tänjer du dina gränser kommer du krascha med jämna mellanrum. Spar pengarna till dess. Det är dyrt att cykla MTB.

/Erik
 
Jo visst kan man köra på deore, men deore växlar inte riktigt lika korrekt som t ex. XT, lika så rullar inte deorenav riktigt lika bra som XT.
Eftersom Jag inte kör på jättehög nivå så behöver jag ju självklart inte några värstingprodukter men att ha lite högre kvalitet på prylarna, försämrar ju inte cyklingen.

///Björn
 
Köp ny cykel!

Pampero; sa:
Jo visst kan man köra på deore, men deore växlar inte riktigt lika korrekt som t ex. XT, lika så rullar inte deorenav riktigt lika bra som XT.
Eftersom Jag inte kör på jättehög nivå så behöver jag ju självklart inte några värstingprodukter men att ha lite högre kvalitet på prylarna, försämrar ju inte cyklingen.

Men nu har du ju redan Deore och inte XT, så behåll det du har tills det går sönder eller köp en ny cykel med XT. Att byta ut fungerande delar är onödigt dyrt.

/Klas
 
Re: Köp ny cykel!

kfn; sa:
Men nu har du ju redan Deore och inte XT, så behåll det du har tills det går sönder eller köp en ny cykel med XT. Att byta ut fungerande delar är onödigt dyrt.

/Klas

Jo självklart hade jag tänkt vänta till mina prylar blivit utslitna

///Björn
 
Pampero; sa:
Jo visst kan man köra på deore, men deore växlar inte riktigt lika korrekt som t ex. XT, lika så rullar inte deorenav riktigt lika bra som XT.

Den funktionella skillnaden är ytterst marginell. Korrekt växling hänger mer på inställning, vård av vajrar, och inte minst kedjespänning och planering, att man växlar vid rätt tillfällen. Vissa lägen bör man inte växla i alls. Om du börjar åka mycket i skogen finner du med tiden att växling är marginellt, det handlar mer om balans, rörelse, och kraft i rätt ögonblick. I USA har de senaste åren "singlespeeds" blivit väldigt populära.

XTRs framväxel är väsentligt bättre än XT. Men en XT är inte nämnvärt bättre än en Deore. Möjligen har de i vissa kretsar aningen högre dräggelfaktor.

Per
http://www.lowdin.nu
 
Min filosofi: Byt inget som är helt och funktionsdugligt. UTOM: Din gaffel. Släng på en Marzocchi MX Comp ETA -04. Bäst värde för pengarna och din cykel kommer gå som på räls över alla rötter. Det är den uppgradering jag själv kommer göra så fort jag får råd. (Om inget annat går sönder under tiden.. Mitt baknav är slut men en gaffel är ju mycket roligare!!)

/Henry
 
Gaffel

Gaffeln har jag ju verkligen funderat på att byta. Har tittat på några olika bland annat Marzocchi MX Comp men även några av Rock Shox varianter i ung. den prisklassen. tex. Pilot SL och de något dyrare Duke SL och Psyslo XC. Men Pilot SL har ett mer lagom pris för min budget.

///Björn
 
Jag är frälst på Marzocchi. De jag litar på säger att den tål oändligt mycket mer stryk och är mycket mer prisvärd än RS i motsvarande prisklass. Klarar du dig utan lockout är säker mx comp ett klockrent val. Jag tycker det är en lätt magisk känsla när man tar hinder med den gaffeln, den suger upp allt!

/Henry
 
Hjul och gaffel, det är det som ger "mest" skillnad.

Uppgradera gaffeln till en 03:a så får du ännu mer för pengarna då många handlare vill bli av med 03 modellerna nu, mao så går det att få fina rabatter.

Nya hjul kan även de ge en rejäl skillnad, till exempel xt nav, dt comp ekrar och mavic 517 eller 519 fälg så har du ett prisvärt och hållbart hjul.

/Mattias
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips