Tips på Uppgraderingar

Har en Scott Tampico från 02 som jag tänkte börja köra lite mer avancerad XC med, och känner då att en och annan uppgradering inte skulle sitta helt fel.

Alla komponenterna är orginal
Deore rakt igenom: Nav,Växlar, reglage och vevparti.
Framgaffel: RST Capa TL
Styre/Styrstam: Scott comp XC
Bromsar: Scotts motsvarighet till Deore V-Broms
Inga Barends

///Björn
 
bytesfilosofi

Börja med att köra med det du har. Saker som man vill byta ganska snabbt om man får problem är sadel och pedaler. Eventuellt vill man också byta styre och styrstam om det inte passar. Kontaktpunkterna mellan cykel och kropp är det som jag tycker är viktigast att det funkar bra. Sen är det också viktigt att vevpartiet/vevlagret är helt, rakt och styvt. Mycket av känslan i cyklingen kommer genom benen så de grejjerna måste funka. Ett vevparti som knirrar eller hackar kan göra en vansinnig på ett par kilometer.

Men funkar det så funkar det.

Min filosofi för övrigt är att håller det så håller det och går det sönder så köper jag en lite bättre nästa gång. Lämna vikthysterin och XTR-längtan tills du själv känner att du verkligen är begränsad av din cykel och inte din egen förmåga.

Hela, rena och nyservade funkar billiga prylar ungefär lika bra som dyrare. Skillnaden kommer när du skall serva och byta grejjerna. Deore är en vettig nivå att börja på för då kan man tex oftast byta en klinga i taget osv. På billigare prylar är allt ofta ihopbuntat på ett lite serviceovänligt sätt.

/rikard
 
Pampero; sa:
Deore rakt igenom: Nav,Växlar, reglage och vevparti.
Framgaffel: RST Capa TL

Deore är gjort för att hålla för aggresiv åkning på teknisk stig, en utmärkt grupp, finns ingen anledning att byta så länge de funkar och det kan de göra länge. Själv skulle jag inte uppgradera så länge prylarna håller. Och då skulle jag börja med ramen.

Är det någon komponent jag skulle byta vore det gaffeln. Skulleersätta RSTen med en skön Marzocchi.

Per
http://www.lowdin.nu/Mtbruntuppsala/First.htm
 
Håller med Rickard, byt delar först när de går sönder. Du blir inte en bättre cyklist bara för att du har dyrare delar. Dyra delar, dyrt underhåll. Kör du mycket i skogen kommer du slita mycket på delarna. Tänjer du dina gränser kommer du krascha med jämna mellanrum. Spar pengarna till dess. Det är dyrt att cykla MTB.

/Erik
 
Jo visst kan man köra på deore, men deore växlar inte riktigt lika korrekt som t ex. XT, lika så rullar inte deorenav riktigt lika bra som XT.
Eftersom Jag inte kör på jättehög nivå så behöver jag ju självklart inte några värstingprodukter men att ha lite högre kvalitet på prylarna, försämrar ju inte cyklingen.

///Björn
 
Köp ny cykel!

Pampero; sa:
Jo visst kan man köra på deore, men deore växlar inte riktigt lika korrekt som t ex. XT, lika så rullar inte deorenav riktigt lika bra som XT.
Eftersom Jag inte kör på jättehög nivå så behöver jag ju självklart inte några värstingprodukter men att ha lite högre kvalitet på prylarna, försämrar ju inte cyklingen.

Men nu har du ju redan Deore och inte XT, så behåll det du har tills det går sönder eller köp en ny cykel med XT. Att byta ut fungerande delar är onödigt dyrt.

/Klas
 
Re: Köp ny cykel!

kfn; sa:
Men nu har du ju redan Deore och inte XT, så behåll det du har tills det går sönder eller köp en ny cykel med XT. Att byta ut fungerande delar är onödigt dyrt.

/Klas

Jo självklart hade jag tänkt vänta till mina prylar blivit utslitna

///Björn
 
Pampero; sa:
Jo visst kan man köra på deore, men deore växlar inte riktigt lika korrekt som t ex. XT, lika så rullar inte deorenav riktigt lika bra som XT.

Den funktionella skillnaden är ytterst marginell. Korrekt växling hänger mer på inställning, vård av vajrar, och inte minst kedjespänning och planering, att man växlar vid rätt tillfällen. Vissa lägen bör man inte växla i alls. Om du börjar åka mycket i skogen finner du med tiden att växling är marginellt, det handlar mer om balans, rörelse, och kraft i rätt ögonblick. I USA har de senaste åren "singlespeeds" blivit väldigt populära.

XTRs framväxel är väsentligt bättre än XT. Men en XT är inte nämnvärt bättre än en Deore. Möjligen har de i vissa kretsar aningen högre dräggelfaktor.

Per
http://www.lowdin.nu
 
Min filosofi: Byt inget som är helt och funktionsdugligt. UTOM: Din gaffel. Släng på en Marzocchi MX Comp ETA -04. Bäst värde för pengarna och din cykel kommer gå som på räls över alla rötter. Det är den uppgradering jag själv kommer göra så fort jag får råd. (Om inget annat går sönder under tiden.. Mitt baknav är slut men en gaffel är ju mycket roligare!!)

/Henry
 
Gaffel

Gaffeln har jag ju verkligen funderat på att byta. Har tittat på några olika bland annat Marzocchi MX Comp men även några av Rock Shox varianter i ung. den prisklassen. tex. Pilot SL och de något dyrare Duke SL och Psyslo XC. Men Pilot SL har ett mer lagom pris för min budget.

///Björn
 
Jag är frälst på Marzocchi. De jag litar på säger att den tål oändligt mycket mer stryk och är mycket mer prisvärd än RS i motsvarande prisklass. Klarar du dig utan lockout är säker mx comp ett klockrent val. Jag tycker det är en lätt magisk känsla när man tar hinder med den gaffeln, den suger upp allt!

/Henry
 
Hjul och gaffel, det är det som ger "mest" skillnad.

Uppgradera gaffeln till en 03:a så får du ännu mer för pengarna då många handlare vill bli av med 03 modellerna nu, mao så går det att få fina rabatter.

Nya hjul kan även de ge en rejäl skillnad, till exempel xt nav, dt comp ekrar och mavic 517 eller 519 fälg så har du ett prisvärt och hållbart hjul.

/Mattias
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Tips på bra multiverktyg Mountainbike 5
museo12 Tips på cykelljus? Mountainbike 23
henkebmtb tips på tur i boden Mountainbike 4
Zephyria Tips på ny cykel Mountainbike 22
Viljan82 Tips på cykeltur. Två dagar. Mountainbike 4
lejon Tips på bra lopp i sommar! Mountainbike 9
Kalle89 Tips på långlopp Mountainbike 4
Maxeos Ytterligare en tråd om tips på ny cykel... Mountainbike 18
brigas tips på ny cykel Mountainbike 3
strimme Tips på cykelreparatörer/service i Sthlm Mountainbike 3
heinzehlers Hoppas på tips angående Styrlager. Mountainbike 6
Synpunkter och tips på mitt begköp. Mountainbike 4
caroline_o tips på sthlm m omnejd Mountainbike 16
Test005 Tips på "nödpåse" Mountainbike 15
SAMSare Jag behöver tips på Bashguards och lysen mm Mountainbike 3
johnjohnsen Tips på bra cykeljacka önskas! Mountainbike 9
DGR Tips på ryggskydd för XC?? Mountainbike 3
julia_olsa.se Mtb med hund, tips och sällskap (Bas i Göteborg) Mountainbike 8
gpsmoped Tips om nedre rulltrissa Mountainbike 4
paugusts Tips cykeluthyrare Corralejo_Fuerteventura Mountainbike 0
Nifty MTB pedal, råd & tips? Mountainbike 25
Foss MTB för tung förare - behöver tips Mountainbike 12
junmd11 Cykeltripp Tibet/Nepal - Tips sökes! Mountainbike 2
utomjording Tips: Isälvsleden Mountainbike 1
kjersti Behöver tips om mountainbiking i Stockholm Mountainbike 1
namib tips moutainbikespår sthlm? Mountainbike 4
Jock Scott Förstörda gängor - Tips tack Mountainbike 7
johan01 tips för köp av beg. mtb Mountainbike 3
Cyklan Totalt novis behöver tips och hjälp. Mountainbike 4
Drifter Tips om MTB runt Skuleberget/Högakusten området Mountainbike 6
tbhc Newbie behöver tips... Mountainbike 0
Ecce Köpa ny cykel - tips? Mountainbike 16
MTBaren Tips om hjul-mek? Mountainbike 0
Kalle.it MTB + eTrex - tips för att fästa GPS vid cykling. Mountainbike 1
mtbsmuffe Tips Piteå & Skellefteå?Nån Mountainbike 10
MaartenV MTB tips? Mountainbike 1
Jan-Olof MTB-tips i jämtlandsfjällen Mountainbike 3
XPAT Tips Mountainbike 1
Drifter Tips om lätt, billig XC ram Mountainbike 2
Lt.Karlsson Tips till "lilla" rasten Mountainbike 1
swat HJÄLP MED TIPS OM CYKELSTRÄCKAN KIRUNA-NARVIK Mountainbike 3
suede2 Ett litet tips från mig! Mountainbike 3
FEN Tips om Norge? Mountainbike 0
MTB-tips? Mountainbike 4
tango Finns något trix för att byta eker på kassettsidan utan att ta bort kasseten? Mountainbike 6
thureb Vajern tråden har gått av på BOA Mountainbike 8
tango Reservdelar för kedjebrott på tur? Mountainbike 19
KLAGER Spåravgifter på Lugnet Mountainbike 13
simonlauta Kungsleden på Mountainbike i sommar Mountainbike 13
John_T Jämtlandsleden på MTB? Mountainbike 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.