Tips på träninsslinga i Stockholm

Hej!
Jag är nyinflyttad i Birkastan i Stockholm och behöver tips på bra motionsslinga, både för löpning och cykling.
tack på förhand
Mattias

Vilken typ av cykling?

Cyklar du mtb eller landsväg.

Mtb har du i ursvik, hellas, rudan, västerhaninge, sörmlandsleden, roslagsleden, hagaparken.

/Mattias

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Tips för Birkastanbo

Närmast ligger Karlberg slott med utmärkta 1-4km spår och hinderbana. Kungsholmen runt är 9-10km och delvis trevlig stig. Brunnsviken i Hagaparken erbjuder 12 lättsprungna kilometrar i trevlig omgivning.

Vill du bege dig 15-20 min på cykel ligger Ursvik motionsområde vid Hallonbergen och där finns otaliga spår för både cykling och löpning + trimorientering. Men vackrast och trevligast tycker jag Hellasgården utåt Nacka är (om man har lite mer tid).

//Marie

Lill-Jans skogen (stavning?)

I trakterna runt KTH finns nämnda skog med ett par slingor. Hyfsat nära Birkastan.

Du kan också ge dig iväg norröver, i grönområdena bakom Universitetet finns en del trevliga mindre vägar. Om du rekar ut några bra slingor där så dela gärna med dig, jag har sprungit där några gånger men jag får fnatt av att springa "planlöst" (och jag har inte orkat titta ut någon lämplig runda på kartan, enklare att ta standardsvängen runt Brunnsviken).

Nu har jag varit ute och rekat lite.
Bakom universitetet finns som sagt var lite småvägar, i princip helt utan trafik pga avspärrningar. Från dessa vägar går det ett otal ridstigar upp i skogen. Som jag ser det är det idealiskt att värma upp med att cykla ut till universitetet för att sedan springa på ridstigarna.

abel; sa:
Nu har jag varit ute och rekat lite.
Bakom universitetet finns som sagt var lite småvägar, i princip helt utan trafik pga avspärrningar. Från dessa vägar går det ett otal ridstigar upp i skogen. Som jag ser det är det idealiskt att värma upp med att cykla ut till universitetet för att sedan springa på ridstigarna.
Förutom nämnda ridstigar finns det i nämnda område även rena löpslingor. De är bättre än ridslingorna för löpning. Om jag minns rätt finns det en 3 km slinga, som i sin tur mer eller mindre hänger ihop med tidigare nämnda slingor i Lill-Janskogen.

Ridslingor ej att rekommendera

Dessutom bör du nog undvika dessa ridstigar då det kan komma hästar i väldigt hög fart. Har själv sprungit en del i området och stött på hästar i ibland säkerligen 40 km/tim. Inget man vill bli översrpungen av. Löpslingorna är ganska bra, med mycket backar och kurvor.

/D

Brunnsviken + Lill-Jansskogen

Brukar själv knyta samman Brunnsviken runt och Lill-jansskogen till en enda fin långrunda. Blir väl 1,5 mil sisådär på huvudsakligen grusvägar och i vacker lummig natur. Man kryssar under E-18 (Norrtäljevägen) vid Ålkistan (sundet mellan Bergshamra och Frescati). Den hugade vänder vid Stora Skuggan och limmar därmed ihop en runda på c.a. 3 mil.

Por que´ no´?

/ G

Brunnsviken +

En annan trevlig twist på Brunnsviken runt: spring till Haga, vik av uppför den långa backen mot Koppartälten. Spring mellan koppartälten och fortsätt mot parkeringen (vid motorvägen), spring därefter uppför kullen/berget som överblickar parkeringen. Stanna till på toppen, njut av utsikten och känn dig som Rocky. Jogga sedan tillbaka samma väg som du kom och fullföj rundan.

Trevligt utvik om man vill förlänga passet med några minuter och dessutom få med lite backlöp.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips