Tips på tältplatser i Skåne

Tjo. Familjen planerar en minisemester i söder. Övernattning i tält.
Nu önskar jag tips på trevliga övernattningsplatser.

I familjen ingår två barn, 3.5 och 1 år gamla, så kraven på att det måste finnas något att göra för de små är inte så stora. Vacker natur, gärna någon form av vatten i närheten är viktigare. Och gärna nära farbara bilvägar.
Egentligen är hela Skåne av intresse, men östkusten, typ Kiviksområdet, och sydkusten lockar mest. Bokskogar är ju trevliga också.

Alla tips är välkomna. Planen är att vi kommer vara på ett par tre olika platser. Vi kommer inte att vandra mellan dem, utan vara rätt stationära när vi hittat en plats vi gillar. Därför finns det inget krav på avstånd mellan platserna.

Nå ...

/Andreas

Jag är också intresserad av svar på frågan. För min del är det mest intressant med info på sträckan simrishamn -> kivik. (Österlenleden)

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
trelleborg...

...har en mysig camping...med bad och sand och minigolf...buss finns utanför...och man kan se trelleborgen inne i trelle...och gå på stan...se fåglar i stadsparken...och leka i vattnet i fontänen...åhus är mysigt också...dyrt med camping...men tror ni kan slå upp tältet i slutet på paradisvägen eller nåt sånt...har för mig att det finns obebyggd mark där...
lycka till!
kram anna

kräver markägarens tillstånd.
Antar att ni vill ha vatten, dusch etc...
//J

Jo jag känner till det där, men vi hade nog tänkt oss att sova på olika platser. Vill vi stanna längre på ett ställe får det nog bli på en camping.
Samma om vi vill ha tillgång till dusch och såna bekvämligheter.
Det senare är alltså inte ett krav.

...har en mysig camping...med bad och sand och minigolf...buss finns utanför...och man kan se trelleborgen inne i trelle...och gå på stan...se fåglar i stadsparken...och leka i vattnet i fontänen...åhus är mysigt också...dyrt med camping...men tror ni kan slå upp tältet i slutet på paradisvägen eller nåt sånt...har för mig att det finns obebyggd mark där...
lycka till!
kram anna

Trelleborg kan ju vara trevligt. Ska kolla upp det lite närmre.

Vet ni förresten hur det är med algblomning längs skånekusten?

mölle camping..

...är faktiskt inte så himla mysigt...och nimis är väldigt brant med så små barn...men visst är det vackert på kullaberg...men kan vara farligt med småbarnen också...tänker jag...
kram anna

Är kommer mina tips:

Torekov och en tur till Hallands Väderö i norr. Fina bad och unik natur.
Mölle och Kullen. Brant med klippor. Gå till Ablahamn om ni vill bada, dock inte speciellt barnvänligt. Fin bokskog.
Söderåsen, Skäralid (finns en camping där)
Ven, båt går från Landskrona.
Skanör-Falsterbro, i mitt tyckte Sveriges bästa sandstrand. Men räkna med mycket folk en fin dag. I Ängeholm finns också en lång (över 10 km) sandstrand.
Ale stenar, imponerade skeppssättning
Kivik, alltid mysigt.

Regniga dagar
Domkyrkan i Lund
Tropikariet, Helsingborg
Tekniska- och sjöfartsmuseet i Malmö
Malmöhus

Är ni ute efter bad är det varmare på västkusten än syd och öskusten i Skåne. I exempelvis Åhus kan det se väldigt fint ut, men vara riktigt kallt, även soliga dagar.

Så var man tillbaka från semestern då. Trots alla fina tips blev det inget av dem. På kvällen två dagar innan vi åkte ändrade jag och frugan oss om resmålet. VI hade diskuterat Skåne sedan början av sommaren, men i sista stund kom vi på att vi kunde åka till Öland. Så blev det.
Som vanligt hade vi tur med vädret och fick njuta av storm och regn. Tre nätter i tält med barnen blev det. (Och en i en stuga, när det blåste som mest.) Trevligt, trots allt.

Era tips ska sparas, resan lär gå till Skåne så småning om.

/Andreas

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips