Ja det är en bra idé håller jag med om! =)Jag brukar kör principen att man vandrar tills man tröttnar, sen letar man upp ett fint campingställe. Eller om man ser ett superfint ställe innan man tröttnar kan man stanna där. Vid sjöar och vattendrag.
Jag kände inte till att Länsstyrelsen delat in området i olika zoner med olika regler. Väldigt värdefull info, tack! Och tack för tips om Hällåsalen oxå.Jag befarar att man inte längre får tälta just vid Issjön. Se:
![]()
Beslut om nya regler i Vålådalens naturreservat
Länsstyrelsen har tagit fram beslut på nya föreskrifter för Vålådalens naturreservat. I korthet innebär det att området delas in i zoner där olika regler gäller, både i tid och rum. Allt för att värna naturmiljön, renskötselrätten och friluftslivet.www.lansstyrelsen.se
Hällådalen bjuder på fina tältplatser, vill jag minnas.
Ja, Nulltjärn är ju också fint håller jag med om =)Nulltjärnarna har fina platser att tälta på, kan bli ett fint bad för barnen också. På den negativa sidan ligger väl att P-platsen är ganska nära så det kan bli en del folk, särskilt helger.
Stort tack för tättipsen och beskrivning av leden. Jättebra info att ta med i planeringen.Från Vallbo mot Anaris är det lång seg stigning tills man är uppe på kalfjället. Jag har gått av leden och upp en bit i dalgången mellan Kruptje och Staalavielle. Därifrån fin utsikt norrut, över dalen och sjöarna nedanför.
Från Anaris till Lunndörren ska ni över passet och det kan bli en utmaning, framför allt om vädret är dåligt. Jag skulle nog ta en natt någonstans i Hällådalen, eller dess ingång. Väl nere från passet är det enkelt till Lunndörren, eller om ni väljer att gå rakare tillbaka och tälta vid Grönvallen. Finns ett vindskydd där, men kolla vad som gäller där iom att det är ett privat sameviste.
//Peter