tips på tält

kollar på tält till långfärdscykling
hilleberg soulo elller unna
den skall användas i alla årstider och sättas upp varje dag efter en dags cykling unnan värkar lättare att få upp litte mer jobb med soulo (tältet knippsas fast i pinnarna)men fördellen är att den har en absin som kan va skönt att ha. Vilken skulle ni ha valt?
 
Beroende på vart du ska cykla. Men att det kan stå själv är på många ställen bra. Eller kanske, det kan vara vanskligate att få upp ett tunneltält på sina ställen.

Den enda jag känner som riktigt cyklat långt, drygt 2 år nu, har ett MSR Hubba Hubba HP. Nu på bilder från Bolivia, Argentina och Peru verkar hon i vissa fall strunta i yttertältet och bara köra inner.

Du kan kolla hennes utrustning här.
http://www.thebikeramble.com/equipment/
 
Senast ändrad:
Har ingen erfarenhet av långcykling men så här tänker jag om Unna vs Soulo.

Soulo är byggt som ett vintertält men är för litet för att vara praktiskt för vintertältning.

Unna har ganska mycket plats mellan inner och ytter på långsidan och det är enkelt att ta loss innertältet för att skapa mer plats.

Båda är kupoltält dvs endast sitthöjd i mitten och duk i ansiktet om du är lång.

Jag gillar Unna p.g.a. enkelheten och det relativt stora utrymmet men dess stora nackdel är att innertältets dörr endast har myggnät i den övre tredjedelen. Du har alltså ingen utsikt om du vill ha myggfritt och det blir varmare än det skulle behöva vara en varm sommarnatt (ja det finns nätinnertält att köpa till).

Soulo har lite större packvolym p.g.a. tre stänger.

Jag stod inför samma val för några år sedan när jag skulle köpa mitt första solotält. Nu har jag flera lättare sommartält och bättre vintertält men skulle jag välja ett (och endast ett) tält till allt skulle det bli Unna.
 
tack

hubb hubban går bort för den är inner tält ut tält dvs sätts up så
får bli unnan i år och testa i tack för alla tips
ps the bike ramble vilken insperation
 
Jag valde Anjan 2 gt för långcykling på två personer. Jag gillar verkligen att kunna ta in alla skitiga väskor i abside och ändå ha plats kvar att kunna laga mat. Upplever att tältet funkar bra i värme men använde det aldrig mitt på dagen (vi hade som varmast 40c på dagen under några dagars period, kvällen/natten var svalare men fortfarande hög temperatur, gissar 25-30). För en person behovs nog inte GT.

En nackdel med GT är ju att det fodrar sin markyta och det inte är lika lätt att smygcampa.

Skulle dock inte valt det tältet om jag riskerade mer än lätta snöfall och mer än enstaka minusgrader. Då brukar man ju å andra sidan välja att cykla men vad vet jag, du kanske ska ut på riktigt äventyr :)

/G
 
tält

jag har själv en anjan men behöver en tält att smygcampa med och då är det väldigt bra att ha en tält som är självbärande utan att man måste slå ner några pinnar i marken
 
jag har själv en anjan men behöver en tält att smygcampa med och då är det väldigt bra att ha en tält som är självbärande utan att man måste slå ner några pinnar i marken

Ja då är Anjan inte det bästa. Nu vet jag inte vart du ska cykla men värme kan vara ett minst lika stort problem som kyla. När vi cyklade i Italien så använde vi vårt tidigare tält 2 av 14 nätter, det blev helt enkelt för varmt/kvavt. Så vi sov utan men saknade då skydd mot sandloppor och myggor.

Unna går ju öppna upp ganska ordentligt så det borde ju fungera men större meshpaneler i riktigt varma klimat hade nog varit optimalt.

/G
 
Hej,
kolla in tält från Tarptent, jag har bytt ut mitt Hilleberg Enan till ett Skarp 1 från Tarptent och är mycket nöjd. Det finns ett flertal att välja.
Mvh Veni
 
Hej,
kolla in tält från Tarptent, jag har bytt ut mitt Hilleberg Enan till ett Skarp 1 från Tarptent och är mycket nöjd. Det finns ett flertal att välja.
Mvh Veni
Håller med. Jag har både Scarp 2 och Hogback. Om du skall färdas där det är varmt så kan du ta standardutförande med innertält i mesh. Skall du vara där det blåser kallt eller yr sand så kan du ta ett innertält med 2/3 dels väv i innertältet. Både - ock så har du en multifunktionslösning!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
RolandF Dagens tips på tält Allmänt om friluftsliv 0
AgnetaG Tips på lätt tält, storm- o regntåligt Allmänt om friluftsliv 9
pirx tips på skräddare i malmö/lund? Allmänt om friluftsliv 2
stormdans Tips på aktiviteter utomhus 4 timmar om dagen Allmänt om friluftsliv 28
Mediana Tips på tältplatser man kan tas sig med bil Allmänt om friluftsliv 6
Mediana Behöver hjälp med tips på fin tältplats utanför Stockholm Allmänt om friluftsliv 8
Askel Tips på tältplatser på Gotland, inom allemansrätten Allmänt om friluftsliv 0
plupp27 Tips på bra friluftskök Allmänt om friluftsliv 11
thomas.vastervik Tips på Facebookgrupp/er? Allmänt om friluftsliv 6
Mediana Söker tips på platser att besöka i Danmark Allmänt om friluftsliv 7
jimmy.g Tips på platser med fina höstfärger Allmänt om friluftsliv 8
behedwin Tips på nätbutiker Allmänt om friluftsliv 9
aronwidforss Tips på referens för nybörjare Allmänt om friluftsliv 0
NaturBoel Söker tips på ort med bra friluftsliv och lite kultur Allmänt om friluftsliv 6
Aekma Tips på billiga småflaskor, 5ml och uppåt Allmänt om friluftsliv 5
MattiasSerpent Tips på Område? Allmänt om friluftsliv 0
Jojosurf Tips på bra Damasker? Allmänt om friluftsliv 4
lynne99 Tips på äventyr för ungdomar! Allmänt om friluftsliv 3
KoreaStyle Tips på sevärdheter i Dalarna? Allmänt om friluftsliv 0
perrypride Tips på 30-årspresent till en vandrare! Allmänt om friluftsliv 20
abstract Söker tips på friluftscamping med ungarna? Allmänt om friluftsliv 7
Nipon Tips på små leder och andra sevärdheter i Norrboten? Allmänt om friluftsliv 15
arc Tips på site att testa utrustning Allmänt om friluftsliv 1
plingen Snart dags för första campingturen, tips på campingar Allmänt om friluftsliv 0
Johan Åberg Tips på friluftsaktivitet tack. Allmänt om friluftsliv 7
nlinden tips på mat. Allmänt om friluftsliv 10
utenörden Tips på 50-årspresent??!! Allmänt om friluftsliv 8
rednose Tips på vindskydd med eldstad??? Allmänt om friluftsliv 2
sarling Tips på vegetarisk mat på expeditionen Allmänt om friluftsliv 9
NattaZatta Tips när man har med hunden på färd Allmänt om friluftsliv 7
Foss Friluftsroadtrip i norra sverige - tips på aktiviteter? Allmänt om friluftsliv 0
JohanBergman1985 Ska åka och bestiga Kebnekaise, behöver tips Allmänt om friluftsliv 8
Westshark Nästa resa Allmänt om friluftsliv 0
HenkeBernie Tips om fjällstuga Allmänt om friluftsliv 3
Tobbe C Tråd för tips av kartverktyg Allmänt om friluftsliv 34
på tunn is Tips för lyxigt lägerliv (kanot) Allmänt om friluftsliv 14
Yakherden Mera tips tack! Denna gång: Sølen Allmänt om friluftsliv 0
Olanor Tips kebnekaise runt 7-8 dagar Allmänt om friluftsliv 5
stormfrog Söker tips för en vecka i Krugerparken! Allmänt om friluftsliv 0
Struensee Hösttur i mellansverige, söker tips! Allmänt om friluftsliv 5
andersmossing Tips: friluftsskola Allmänt om friluftsliv 0
erik___ Tips om utflyktsmål där sjöflyg kan vara lämpligt Allmänt om friluftsliv 11
Gråbuse Tips turer/längskidsturer Åre/Östersund vid nyår? Allmänt om friluftsliv 3
saraabeiramar Tips för en 3 dagars tur i december önskas Allmänt om friluftsliv 11
Harissuh Tips & råd Allmänt om friluftsliv 14
Jojosurf Tips ryggsäckar & sovsäckar? Allmänt om friluftsliv 20
MoaH Tips om tältvänlig sjö nära Uppsala? Allmänt om friluftsliv 4
7S TIPS: Strava Global Heatmap Allmänt om friluftsliv 1
patricsjölund Patric Sjölund önskar tips on fjällvandring I Europa Allmänt om friluftsliv 4
Zally64 Ett par dagars vandring önskar tips och råd. Allmänt om friluftsliv 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.