Tips på paddlingskurser nära Göteborg?

Är en nybliven kajakpaddlare med betydligt större entusiasm än kunskap... funderar därför på en kurs. Har någon tips på någon bra nybörjarkurs (1 dag) som relativt lätt kan nås från Göteborg med kollektivtrafik?
Hälsningar Ingela

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
... dessutom finns Gottskärs kajak (email: gottskarskajak@telia.com), Marstrandskajaker, Orust Kajak och säkert nån som jag missat...

/M
(Som själv skulle gått kurs men inte fick tummen ur...)

Escapes kurs...

Jag och min flickvän gick Escapes grundkurs i somras. Tråkigt nog levde den inte upp till förväntningarna.

På deras hemsida står följande:

Moment som vi går igenom under kursen: Grundtekniker för säker och skön paddling, utrustning, sjökortet, väder och vind, allemansrätt, räddningsteknik, säkerhetsstrategi.

Kursen såg ut så här:

-Bär ut kajakerna och hoppa i dem.
-Paddla till en närliggande ö. På vägen dit - paddla en stund i en stor cirkel efter varandra.
-Kamraträddning + Flottöruppgång (för vissa deltagare).
-Fika.
-Paddla tillbaka till Önnered närmaste vägen.

Vi fick således ingen ordentlig genomgång av allt det som utlovats på hemsidan. Något sjökort syntes inte till. Allemansrätten sades det inget om. Ej heller om säkerhetsstrategi. Den enda teknik som lärdes ut var när vi paddlade i cirkeln (vända och stanna).

Näsets Paddlarklubb

Näsets Paddlarklubb håller nybörjarkurser i Delsjöarna. Fyra kvällar med teori, paddling och räddningsövningar och möjlighet att prova på flera olika motions- och havskajaker. Kostade 400 kr när jag gick den i somras. Rekommenderas! Mer info på http://www.npk.nu/.

/Klas

Varför har ni inte reklamerat kursen? Det skulle jag ha gjort.

Jag kan inte uttala mig om Escapes instruktörers färdigheter, men generellt tycker jag att många instruktörer har svårt att lämna bryggvattnet bakom sig.

Magnus Fischers kurser verkar vara bra (har kikat lite på vad han faktiskt lär ut). Han har stor kunskap om paddling och ett sunt säkerhetstänk. Dessutom kan han den ädla konsten att paddla rakt fram vilket idag verkar vara sällsynt bland instruktörer.

/Erik, som har plaskat havskajak sedan 1985.

Re: Escapes kurs...

Hej Jörgen och andra.

Tråkigt att höra att du blev missnöjd med vår grundkurs. Jag kan bara instämma med ett annat svar på ditt inlägg: varför reklamerade du inte kursen?

Jag vet att vi ofta frångår kursprogrammet av olika anledningar. Oftas beror detta på att kursdeltagarna tycker att badövningarna(räddning, självräddning, all-in, prova ekimåskväng etc) är så roligt och viktigt att vi inte hinner med tex finslipning av raktframpaddling eller "väder och vind".

Du har rätt, och vi kommer nu att ändra kursbeskrivningen!

Min erfarenhet är att de flesta som kommer till våra grundkurser är så nya och har paddlat så lite att de inte heller kan tillgodogöra sig raktframteknik som är ganska krävande.

Vi kan naturligtvis ha en grundkurs på 50 timmar som blir mer innehållsrik både på teori och prktiksidan. Men ganska få har tid med detta eller lust att betala de 6000.- som den kursen då skulle kosta. Nu är kursen 5 timmar.

En svårighet med grundkurser är deltagarnas mycket varierande förkunskaper. Du Jörgen var ju redan paddlare och kanske skulle gått fortsättningskursen?

Kursinnehåll och vad som bör ingå i en grundkurs kan man ju diskutera och en sådan diskution är vi alltid öppna för. Men då måste man prata med oss Jörgen. Jag har inget mot att du kritiserar oss här på forumet men tycker det är synd att du inte "klagat" hos oss också så att vi kan bli bättre.

Jag tar detta som en reklamation och godkänner den. Hör av dig så får ni pengarna tillbaka.

mvh
Johan Wagner

Snyggt, Johan

commanderjo; sa:
Jag tar detta som en reklamation och godkänner den. Hör av dig så får ni pengarna tillbaka.

mvh
Johan Wagner

Trevligt bemötande av missnöjd kund, tycker jag. Du har förstås alldeles rätt i att det är svårt att göra en kurs så att alla (olika) deltagare blir nöjda, men när någon tycker sig blivit rejält "snuvad" på innehållet, är det ju bara att böja sig.

hälsningar
Jens

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips