Tips på nya rutter i Sarek

Hej, jag har vandrat 4 gånger tidigare i Sarek och i sommar är det dags för den femte i ordningen.

Här finns en karta som visar mina tidigare strapatser:
https://gist.github.com/oskarlin/f4d9eeeacfab92cf4164

Nu försöker jag hitta på en ny rutt som inte blir allt för lik en tidigare. Startpunkter jag skulle kunna tänka mig är Ritsem (Akkastugorna), Stora sjöfallet/Suorva, Kvikkjokk eller något annat. Stalo går bort eftersom jag inte vill flyga helikopter (skita ner vår jord).

Några tips på en svängom? Har väl c:a 8-9 dagar att spendera i området. Hur är det t ex i Guhkesvagge, något att ha? Känns som om jag klämt det mesta bortsett från Rapadalen som mest är mygg och sly, eller?

Änonjálmme - Áhkká - Guhkesvágge - Bielavallda - Snávvávágge - Rapadalen, med avslutning vid bilvägen där man ska kunna ta taxi, är den färdväg som jag har planerat i sommar. Intressant nog innebär detta flertalet etapper som du inte har fått uppleva under dina vandringar. Då får du den maffigaste utsikten i Rapadalen, som återfinns där stråtet letar sig uppför den lummiga sluttningen på väg mot nedre Rapadalen. Även en fantastisk utsikte mot Niják och Suottasjtjåhkkå kan du få uppleva. De båda topparna är djärva med sina 500 meters nordväggar och ger en alpin prägel åt omnejdens annars flacka platålandskap: http://www.utsidan.se/obj/photo/43/433b26d67e7c0563542e48099fe91908.jpg, http://www.utsidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=479&stc=1&d=1207682025
Eventuellt är det att föredra att gå åt andra hållet, så att du kan få uppleva denna utsikt utan att behöva vända dig om: http://www.utsidan.se/obj/docpart/6/6308c453b28cdc9ea5d1a9e3fed9bbef.jpg

Senast ändrad:

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Tack för tipset! Ja det är ju en variant. Problemet är att jag är lite rädd för Rapadalen pga tänker att det bara är massa vide/björk/mygg/helvete. Men jag kanske har fel?

Funderar på denna variant:
Änonjálmme → Gisuris → Guophervagge → Bielavallda → Slugga → Bietsávrre → Salto.

Lite enklare variant/combo av mina förra vandringar där det finns utrymme för någon topptur utmed vägen.

Du kan ju för all del avnjuta rapadalen från höjderna norr om dalen, och på det sättet både undvika skogen därnere, och få fantastisk utsikt. Jag skall själv gå den turen i sommar,

Du kan ju för all del avnjuta rapadalen från höjderna norr om dalen, och på det sättet både undvika skogen därnere, och få fantastisk utsikt. Jag skall själv gå den turen i sommar,

Ja, man brukar ju gå ovanför dalen i dessa södra sträckning. I mitt alternativ blir det i princip en etapp nere i dalen, vilket torde vara uthärdligt även om man är myggkänslig.

Jag planerar en tur som jag tror kan bli lite tuffare innehåller det mesta i sarek. Kanske något för dig
Rapadalen upplever pinte som dina rädslor
rädslor. I alla fall inte om man väljer att gå lite senare .

Start söder i från. Cykelvägen in till aktse. Båt in i Rapadalen och sen vandra hela vägen upp till Tielmavadet. In i Sarvesvagge, neitarippevagge över till Alkavagge vidrare till skarja. Sen in i Pastavagge och från den passövergången tillbaka till rapadalen och vandra på hög höjd med utsikt över dalen. Åter cykelvägen ut. Ingen enkel tur med både vad av rapaätno och passövergång på 1650möh. Viktigt är att ha alternativ om vattnet är för högt eller liknande...

Tack för tipset! Ja det är ju en variant. Problemet är att jag är lite rädd för Rapadalen pga tänker att det bara är massa vide/björk/mygg/helvete. Men jag kanske har fel?

Funderar på denna variant:
Änonjálmme → Gisuris → Guophervagge → Bielavallda → Slugga → Bietsávrre → Salto.

Lite enklare variant/combo av mina förra vandringar där det finns utrymme för någon topptur utmed vägen.

Denna rutt har jag gått några gånger. Guophervagge är kanske den vackraste dalgången i Sarek. Överlag lättgånget och inga svåra vad.

Själv tänker jag nog gå medsols norr om Akka i år, sedan söderut i Gukhesvagge och ner längs Sijddoädno till Sitojaures nordsida och därefter utforska platåerna söder om Bietsávrre. Också en fin tur tror jag.

Mats

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips