Tips på "nödpåse"

Hej
Kan nån erfaren MTB:are hjälpa mig att sätta ihop ett kit med "bra att ha" prylar.
Sist jag cyklade var jag ute i fem timmar, och hade jag åkt på en punka hade jag fan inte varit hemma ännu!

Vad bör man alltid ha med för att klara punka, små reparationer och temporära lösningar för att ta sig hem.
(Jag har en pump monterad på ramen redan. så den är alltid med)
 
För kortare turer

Tjena

I min sadelväska för kortare turer har jag följande:
* Extra slang
* Däckavtagare
* En bit vävtejp (lindad kring avtagaren)
* Multiverktyg (insex och skruvmejsel)
* Kedjebrytare
* Pengar

Längre turer kräver så klart lite mer, men där packar jag efter behov.

/Johan

[Ändrat av Johan Dewe 2003-04-22 kl 11:53]
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Ursäkta en dum fråga, men vad är en kedjebrytare?
Om kedjan går sönder, kan man fixa den temporärt så man tar sig hem eller?
Pengar är också en god ide', cash is kink :)
 
Om kedjan går av så kan man korta den en länk och sedan sätta samman den igen med kedjebrytaren. I det gamla kedjesystemet hade man istället en låsbricka.
 
Re: För kortare turer

Johan Dewe; sa:
I min sadelväska för kortare turer har jag följande:
* Extra slang
* Däckavtagare
* En bit vävtejp (lindad kring avtagaren)
* Multiverktyg (insex och skruvmejsel)
* Kedjebrytare
* Pengar

Har ungefär samma. Fast ingen vevtejp. Har dessutom ytterligare ett par saker,
* en vanlig liten låda med saker för att laga punkor, lappar o vulkaniseringsklister
* Shimano kedjepinnar fastsatta med tejp i plastpåsen som kedjebrytaren ligger i,
* Pump för däck (när jag åker luftdämpat har jag även em dämparpump)Pumparna har jag dock i en liten ryggsäck.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/First.html
 
Re: Re: För kortare turer

ipg289h; sa:
* en vanlig liten låda med saker för att laga punkor, lappar o vulkaniseringsklister
* Shimano kedjepinnar fastsatta med tejp i plastpåsen som kedjebrytaren ligger i,

Kedjepinnar! Bra idé! Jag har dem liggande i lådan hemma, och där gör de inte stor nytta när jag står med trasig kedja i skogen.

Ytterligare saker som borde vara med:

* Ekernyckel (för oss som inte kör med skivor än)
* Första hjälpen

/Johan
 
Tack för alla bra tips.
Ska genast införskaffa grejorna ni listat och träna hemma på att ta av/på däck och slang så det inte är några konstigheter när det väl gäller.

(JAJA! Jag är nybörjare!) :)


Pump till dämparna näms.
Varför släpar du med en sådan? Om en luftdämpare går sönder så är det väl inte mycket man kan göra ute i skogen? Eller mixtrar ni proffs med fjädringen under turen?

Jag har Fox-R bakdämpare och Marzocchi EXR 100mm Air framdämpare, om jag ställer in dessa i cykelshoppen så behöver jag väl ingen egen pump? Jag vet inte, men jag tycker de borde hålla inställningen eller måste jag fylla på luft med jämna mellanrum under sommaren?


Frågor, frågor frågor... Hoppas ni har överseende, jag är tacksam för all hjälp ni ställer upp med till en vilsen nybörjare :)
 
Självförsörjande

Svarade iofs på det här i den andra tråden, men här kommer det en gång till:

Jag tycker att man skall vara självförsörjande. Fast sedan är det ju skillnad på korta rundan nära hemmet och en 6 timmars tur ut i det okända.

Jag har nästan alltid med mig:
Mobiltelefon
Multiverktyg (med däcksavtagare, ekernyckel och kedjebrytare)
Cykelslang
Pump

Skall man ut längre kan det vara bra att ha lagningslappar och solution med sig.

Silvertejp är kanon till det mesta, och buntband är ju i det närmaste tjänstefel att lämna hemmet utan :)

Ett enkelt första hjälpen kit är ett måste! Plastpåsar (två st) är bra snabba enkla stövlar :))

Några andra saker som kommer på bra-att-ha listan är:
*bromsbelägg
*cleats med tillhörande skruv (om du kör SPD)
*sadelstolpsklämma
*multitång

Dämparpump har jag släpat med mig de senaste gångerna, mest "bara för att..." Fast den väger ju inte så mycket så jag tyckte det var ganska försumbart.

/Mattias
 
Luftdämpare

Linus,

Dämpare läcker alltid lite, precis som däck tappar tryck över tid så tappar dämpare det. Normalt ska man inte behöva ha pump med sig. Men jag har det eftersom min gaffel, en Marathon, några gånger tappat trycket i vänster positiva kammare, särskilt när jag åkt i minusgrader.

Det är självklart att du ska ha en egen pump. Luftdämpare fintrimmar man, efterhand som man lär sig vilka egenskaper de har vid olika tryck och hur det passar ens egen åkning, etc. Här får du prova dig fram. Vad som är rätt tryck avgörs av din vikt och stil. För aggresiv åkning i teknisk terräng brukar 20 procent "sag" rekommenderas. Detta kan ofta innebära ett lägre tryck när de är spritt nya, eftersom de då är lite tröga innan bussningarna använts.

Marzocchi rekommenderar att man ska kolla trycket var 10 åkt timme eller så, ungefär samma gäller Fox. Det betyder inte att man nödvändigtvis måste läsa av trycket på en manometer. Går lika bra att kolla att man har rätt "sag".

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/First.html
 
På cykelaffären hade de en pump med manometer.
Den såg onödigt dyr ut.
Vad går en enkel pump lös på? Börjar ha lagt ut X antal tusen på Cykel, hjälm, skor, kläder och div... :(

Det verkar helt klart vara en trade off med bakdämparen. Nu är den kanonskön när det bär av utför och sväljer ojämnheter förvånansvärt bra, men jag upplever den som väldigt mjuk när jag trampar uppför eller kör långt på asfalt. Gungar undan när man tar i och känns mjuk. (15-20mm sag)

Vad är maxtrycket på en FOX-R ? Tror jag ligger på 180psi och jag väger 83-84kg. Pumpar jag i mer kanske det straffar sig och det blir stötigt? Fan vilken djungel!!!

Börjar fundera på om jag inte hade haft bättre glädje av en HT?
Min åkning är nog åt XC hållet och jag kommer att nöta långa transportsträckor på asfalt.



[Ändrat av Test005 2003-04-22 kl 15:20]
 
En pump kostar ca 23 USD, runt 250 kronor, för att att kunna pumpa Marzocchigafflar krävs en adapter, som normalt följer med gaffeln och som helst inte ska lämnas på pumpen eftersom den trycker till O-ringen och gör att det kan bli svårt att pumpa foxen, som har ett vanligt schrader valv.

Manometern är inte, tror jag, det dyra. Det som kostar är att pumpen ska klara höga tryck.

Maxtrycket för Floats är 300 psi. Beträffande gung så elemineras mycket av det om man har ett effektivt rund-tramp. En nödvändig förutsättning för det är att man har SPD eller några andraa bindningspedaler.
Jag har en Float RL och använder faktiskt praktiskt taget aldrig utlåsningsmekanismen. Inte ens när jag kör långt på väg.

Per
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips