Tips på "nödpåse"

Hej
Kan nån erfaren MTB:are hjälpa mig att sätta ihop ett kit med "bra att ha" prylar.
Sist jag cyklade var jag ute i fem timmar, och hade jag åkt på en punka hade jag fan inte varit hemma ännu!

Vad bör man alltid ha med för att klara punka, små reparationer och temporära lösningar för att ta sig hem.
(Jag har en pump monterad på ramen redan. så den är alltid med)
 
För kortare turer

Tjena

I min sadelväska för kortare turer har jag följande:
* Extra slang
* Däckavtagare
* En bit vävtejp (lindad kring avtagaren)
* Multiverktyg (insex och skruvmejsel)
* Kedjebrytare
* Pengar

Längre turer kräver så klart lite mer, men där packar jag efter behov.

/Johan

[Ändrat av Johan Dewe 2003-04-22 kl 11:53]
 
Ursäkta en dum fråga, men vad är en kedjebrytare?
Om kedjan går sönder, kan man fixa den temporärt så man tar sig hem eller?
Pengar är också en god ide', cash is kink :)
 
Om kedjan går av så kan man korta den en länk och sedan sätta samman den igen med kedjebrytaren. I det gamla kedjesystemet hade man istället en låsbricka.
 
Re: För kortare turer

Johan Dewe; sa:
I min sadelväska för kortare turer har jag följande:
* Extra slang
* Däckavtagare
* En bit vävtejp (lindad kring avtagaren)
* Multiverktyg (insex och skruvmejsel)
* Kedjebrytare
* Pengar

Har ungefär samma. Fast ingen vevtejp. Har dessutom ytterligare ett par saker,
* en vanlig liten låda med saker för att laga punkor, lappar o vulkaniseringsklister
* Shimano kedjepinnar fastsatta med tejp i plastpåsen som kedjebrytaren ligger i,
* Pump för däck (när jag åker luftdämpat har jag även em dämparpump)Pumparna har jag dock i en liten ryggsäck.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/First.html
 
Re: Re: För kortare turer

ipg289h; sa:
* en vanlig liten låda med saker för att laga punkor, lappar o vulkaniseringsklister
* Shimano kedjepinnar fastsatta med tejp i plastpåsen som kedjebrytaren ligger i,

Kedjepinnar! Bra idé! Jag har dem liggande i lådan hemma, och där gör de inte stor nytta när jag står med trasig kedja i skogen.

Ytterligare saker som borde vara med:

* Ekernyckel (för oss som inte kör med skivor än)
* Första hjälpen

/Johan
 
Tack för alla bra tips.
Ska genast införskaffa grejorna ni listat och träna hemma på att ta av/på däck och slang så det inte är några konstigheter när det väl gäller.

(JAJA! Jag är nybörjare!) :)


Pump till dämparna näms.
Varför släpar du med en sådan? Om en luftdämpare går sönder så är det väl inte mycket man kan göra ute i skogen? Eller mixtrar ni proffs med fjädringen under turen?

Jag har Fox-R bakdämpare och Marzocchi EXR 100mm Air framdämpare, om jag ställer in dessa i cykelshoppen så behöver jag väl ingen egen pump? Jag vet inte, men jag tycker de borde hålla inställningen eller måste jag fylla på luft med jämna mellanrum under sommaren?


Frågor, frågor frågor... Hoppas ni har överseende, jag är tacksam för all hjälp ni ställer upp med till en vilsen nybörjare :)
 
Självförsörjande

Svarade iofs på det här i den andra tråden, men här kommer det en gång till:

Jag tycker att man skall vara självförsörjande. Fast sedan är det ju skillnad på korta rundan nära hemmet och en 6 timmars tur ut i det okända.

Jag har nästan alltid med mig:
Mobiltelefon
Multiverktyg (med däcksavtagare, ekernyckel och kedjebrytare)
Cykelslang
Pump

Skall man ut längre kan det vara bra att ha lagningslappar och solution med sig.

Silvertejp är kanon till det mesta, och buntband är ju i det närmaste tjänstefel att lämna hemmet utan :)

Ett enkelt första hjälpen kit är ett måste! Plastpåsar (två st) är bra snabba enkla stövlar :))

Några andra saker som kommer på bra-att-ha listan är:
*bromsbelägg
*cleats med tillhörande skruv (om du kör SPD)
*sadelstolpsklämma
*multitång

Dämparpump har jag släpat med mig de senaste gångerna, mest "bara för att..." Fast den väger ju inte så mycket så jag tyckte det var ganska försumbart.

/Mattias
 
Luftdämpare

Linus,

Dämpare läcker alltid lite, precis som däck tappar tryck över tid så tappar dämpare det. Normalt ska man inte behöva ha pump med sig. Men jag har det eftersom min gaffel, en Marathon, några gånger tappat trycket i vänster positiva kammare, särskilt när jag åkt i minusgrader.

Det är självklart att du ska ha en egen pump. Luftdämpare fintrimmar man, efterhand som man lär sig vilka egenskaper de har vid olika tryck och hur det passar ens egen åkning, etc. Här får du prova dig fram. Vad som är rätt tryck avgörs av din vikt och stil. För aggresiv åkning i teknisk terräng brukar 20 procent "sag" rekommenderas. Detta kan ofta innebära ett lägre tryck när de är spritt nya, eftersom de då är lite tröga innan bussningarna använts.

Marzocchi rekommenderar att man ska kolla trycket var 10 åkt timme eller så, ungefär samma gäller Fox. Det betyder inte att man nödvändigtvis måste läsa av trycket på en manometer. Går lika bra att kolla att man har rätt "sag".

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/First.html
 
På cykelaffären hade de en pump med manometer.
Den såg onödigt dyr ut.
Vad går en enkel pump lös på? Börjar ha lagt ut X antal tusen på Cykel, hjälm, skor, kläder och div... :(

Det verkar helt klart vara en trade off med bakdämparen. Nu är den kanonskön när det bär av utför och sväljer ojämnheter förvånansvärt bra, men jag upplever den som väldigt mjuk när jag trampar uppför eller kör långt på asfalt. Gungar undan när man tar i och känns mjuk. (15-20mm sag)

Vad är maxtrycket på en FOX-R ? Tror jag ligger på 180psi och jag väger 83-84kg. Pumpar jag i mer kanske det straffar sig och det blir stötigt? Fan vilken djungel!!!

Börjar fundera på om jag inte hade haft bättre glädje av en HT?
Min åkning är nog åt XC hållet och jag kommer att nöta långa transportsträckor på asfalt.



[Ändrat av Test005 2003-04-22 kl 15:20]
 
En pump kostar ca 23 USD, runt 250 kronor, för att att kunna pumpa Marzocchigafflar krävs en adapter, som normalt följer med gaffeln och som helst inte ska lämnas på pumpen eftersom den trycker till O-ringen och gör att det kan bli svårt att pumpa foxen, som har ett vanligt schrader valv.

Manometern är inte, tror jag, det dyra. Det som kostar är att pumpen ska klara höga tryck.

Maxtrycket för Floats är 300 psi. Beträffande gung så elemineras mycket av det om man har ett effektivt rund-tramp. En nödvändig förutsättning för det är att man har SPD eller några andraa bindningspedaler.
Jag har en Float RL och använder faktiskt praktiskt taget aldrig utlåsningsmekanismen. Inte ens när jag kör långt på väg.

Per
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Tips på bra multiverktyg Mountainbike 5
museo12 Tips på cykelljus? Mountainbike 23
henkebmtb tips på tur i boden Mountainbike 4
Zephyria Tips på ny cykel Mountainbike 22
Viljan82 Tips på cykeltur. Två dagar. Mountainbike 4
lejon Tips på bra lopp i sommar! Mountainbike 9
Kalle89 Tips på långlopp Mountainbike 4
Maxeos Ytterligare en tråd om tips på ny cykel... Mountainbike 18
brigas tips på ny cykel Mountainbike 3
strimme Tips på cykelreparatörer/service i Sthlm Mountainbike 3
Pampero Tips på Uppgraderingar Mountainbike 12
heinzehlers Hoppas på tips angående Styrlager. Mountainbike 6
Synpunkter och tips på mitt begköp. Mountainbike 4
caroline_o tips på sthlm m omnejd Mountainbike 16
SAMSare Jag behöver tips på Bashguards och lysen mm Mountainbike 3
johnjohnsen Tips på bra cykeljacka önskas! Mountainbike 9
DGR Tips på ryggskydd för XC?? Mountainbike 3
julia_olsa.se Mtb med hund, tips och sällskap (Bas i Göteborg) Mountainbike 8
gpsmoped Tips om nedre rulltrissa Mountainbike 4
paugusts Tips cykeluthyrare Corralejo_Fuerteventura Mountainbike 0
Nifty MTB pedal, råd & tips? Mountainbike 25
Foss MTB för tung förare - behöver tips Mountainbike 12
junmd11 Cykeltripp Tibet/Nepal - Tips sökes! Mountainbike 2
utomjording Tips: Isälvsleden Mountainbike 1
kjersti Behöver tips om mountainbiking i Stockholm Mountainbike 1
namib tips moutainbikespår sthlm? Mountainbike 4
Jock Scott Förstörda gängor - Tips tack Mountainbike 7
johan01 tips för köp av beg. mtb Mountainbike 3
Cyklan Totalt novis behöver tips och hjälp. Mountainbike 4
Drifter Tips om MTB runt Skuleberget/Högakusten området Mountainbike 6
tbhc Newbie behöver tips... Mountainbike 0
Ecce Köpa ny cykel - tips? Mountainbike 16
MTBaren Tips om hjul-mek? Mountainbike 0
Kalle.it MTB + eTrex - tips för att fästa GPS vid cykling. Mountainbike 1
mtbsmuffe Tips Piteå & Skellefteå?Nån Mountainbike 10
MaartenV MTB tips? Mountainbike 1
Jan-Olof MTB-tips i jämtlandsfjällen Mountainbike 3
XPAT Tips Mountainbike 1
Drifter Tips om lätt, billig XC ram Mountainbike 2
Lt.Karlsson Tips till "lilla" rasten Mountainbike 1
swat HJÄLP MED TIPS OM CYKELSTRÄCKAN KIRUNA-NARVIK Mountainbike 3
suede2 Ett litet tips från mig! Mountainbike 3
FEN Tips om Norge? Mountainbike 0
MTB-tips? Mountainbike 4
tango Finns något trix för att byta eker på kassettsidan utan att ta bort kasseten? Mountainbike 6
thureb Vajern tråden har gått av på BOA Mountainbike 8
tango Reservdelar för kedjebrott på tur? Mountainbike 19
KLAGER Spåravgifter på Lugnet Mountainbike 13
simonlauta Kungsleden på Mountainbike i sommar Mountainbike 13
John_T Jämtlandsleden på MTB? Mountainbike 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.