Tips på lätta tältspikar?

Jag hade bra nytta av öglorna en gång när det blåste storm. Pinnarna ville inte sitta fast enskilt men jag seriekopplade fyra pinnar mha just öglan. Dvs fyra pinnar på raken på de två stormlinor som satt på vindsidan. Iom att kraften fördelades så satt linorna hela natten. Det gungade i pinnarna men ingen tendens att slita sönder den relativt mjuka marken.

Jag ser inte behovet av öggla för att dra upp pinnen när den ändå har en ordentlig krok och runt den sitter ju linan från tältet..

Jag hade bra nytta av öglorna en gång när det blåste storm. Pinnarna ville inte sitta fast enskilt men jag seriekopplade fyra pinnar mha just öglan. Dvs fyra pinnar på raken på de två stormlinor som satt på vindsidan. Iom att kraften fördelades så satt linorna hela natten. Det gungade i pinnarna men ingen tendens att slita sönder den relativt mjuka marken.

Intressant! Kan ju vara ett tips när vinden ligger på :)
Lina har jag med mig så det är väl bara att knyta lite egentligen..

Men sen å andra sidan, så har jag bara med mig 1 extra tältpinne.. ;)

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Är man ingen lättpackare så kan man ju ta med en bultpistol! Nätt liten sak..

823302Spik%20o%20bult.gif

Går på gaspatron så ingen el behövs, bara att dunka i spik rakt i sten, betong eller tom stål..
nätta 3.25 kilo!

Easton

Vill också slå ett slag för Easton tältpinnar. Rörformat. Tål fett med stryk och de långa på 15cm väger bara 15 g. Den kortare på 10 cm som tidigare talare hade bild på väger typ 10g tror jag. Kan man trampa ned med kängan utan känslan av att man ska perforera sulan eller att man ska böja/knäcka pinnen. Och de pallar pryglas med en hammagjord stenhammare också. Bra gerjer helt enkelt.

/M

Jag ville byta ut mina krokiga och vridna gamla markpinnar till mitt uråldriga kerontält utan att behöva betala 16:-/st.
Jag hittade dessa som jag tycker verkar bra. Men det är inte någon enorm vinst det handlar om.

På samma sida säljs sådana linsträckare som följer med hillebergtält till bra priser.

:)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips