Tips på lämplig kylväska för kajak

Jag använder en typ standard mjuk kylväska vid mina paddlings turer. Då den är fyrkantig blir den svår att packa. Har kollat på nätet efter andra alternativ men inte funnit något.
Tar gärna emot tips på hur ni förvarar kylvaror och i vad!

En rund packsäck av önskad storlek, lite tidningspapper som isolering och fruset vatten i petflaskor som kylklampar och dessutom slipper du bära hem tyngden av vätskan i kylklampar för det dricker du upp.
Enkel GDS:

/Patrik

En hård kylväska av styrox är helt överlägsen mjuka väskor då det gäller att hålla kylan, men är svår att packa om man inte har stora luckor. Jag har i alla fall fått plats med en sådan i mina kajaker med stor lucka framme (Skim Beaufort och Tiderace Pace 17 Tour).
1000035233.jpg

Aktuellt

Nytt avsnitt: vad kan friluftslivet lära av idrotten?

Nytt avsnitt: vad kan friluftslivet lära av idrotten?
Kan naturområden gynnas genom att talas om likt idrottsanläggningar? Det och mycket mer diskuteras i det senaste avsnittet av Outdoor & Friluftsliv!

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser
Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!
En rund packsäck av önskad storlek, lite tidningspapper som isolering och fruset vatten i petflaskor som kylklampar och dessutom slipper du bära hem tyngden av vätskan i kylklampar för det dricker du upp.
Tidningspapper är väl inte direkt ett under av isolering, måste vara fiffigare att använda ett liggunderlag som isolering om man nu behöver isolera. Särskilt med tanke på att det troligen blir en del kondens inuti, så tidningspappret blir blött.

Tidningspapper är väl inte direkt ett under av isolering, måste vara fiffigare att använda ett liggunderlag som isolering om man nu behöver isolera. Särskilt med tanke på att det troligen blir en del kondens inuti, så tidningspappret blir blött.
Thermofilie är inte dyrt, finns på Biltema och lätt att skära till.
therofolie.jpg

Frysa matvaror och dryck samt förvara dem tättihop eventuellt i en skräddarsydd väska med form efter kajaken tvärskeppsform föreslår jag. Isolera med halvstyva styrofoamskivor som du limmar och tejpar ihop.

Men varför?
För min del så anpassar jag val av mat och dryck efter temperatur och tid till konsumtion.

En kamrat byggde en formad styv låda i trälister och plywood isolerad med frigolit till sin VKV-kajak och med torris som kylning för att kunna ta med glass på kajaktur.

Thure

* Styrofoam = cellplast

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.