Tips på klättersemester för nybörjare?

Hej!
Jag är en nyfrälst klättrare (började helt ny i januari) som är sugen på att resa iväg någonstans och klättra i sommar. Dock så har jag ingen koll på vilka resmål som kan passa.
Kan tänka mig åka inom sverige eller norge men längre än så är nog inte realistiskt.
Jag tycker om både bouldering och sportklättring (ska nog hålla mig till enkelrepslängder än så länge dock).

Så vad tror ni? Kan ni erfarna klättrare hjälpa en nybörjare hitta ett skoj resmål?
Tack på förhand =)

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa Deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Köp en flygbiljett neröver.

Boulderscenen i Sverige känner jag inte så den har jag inga åsikter om.

Beträffande sportklätterscenen så gäller generellt att det är ett dåligt urval av lätta till medelsvåra borrbultade leder i Sverige eftersom de flesta sådana leder är klättrade "trad" innan borrmaskinerna gjorde entré. Det finns dock som bekant hur mycket svår borrbultad sportklättring som helst att välja mellan.

Söderöver (alpområdet och medelhavet) finns dock områden med stort urval lätta borrbultade sportklätterleder, såsom franska Orpierre, grekiska Kalymnos, italienska Cinque Torri (Dolomiterna), franska Calanquerna och schweiziska Ponte Brolla m.fl. Nackdelen sommartid är att det kan vara olidligt varmt, tidiga mornar och skuggsidor rekommenderas.

Alltså har du tre alternativ för en repklättringssemester.

1. Lär dig lägga kilar och du har ett stort urval klätterområden i Sverige och Norge. Kullen är helt OK.
2. Bli en så pass duktig klättrare att du kan leda fransk 6c och uppåt. Då har du likaså mycket sportklättring att välja på hemmavid.
3. Köp en flygbiljett söderöver om du vill hitta ett stort urval borrbultade sportklätterleder av fransk grad 5 och upp till 6b.

Trevlig sommar!
Staffan E

Senast ändrad:
Tack så jättemycket för svaren, det hade nog tagit mig bra länge om jag skulle försöka klura mig till hur det såg ut på egen hand.
Jag har beslutat att försöka lära mig lägga egna kilar så jag kan klättra dom lättare lederna här i norden. Med detta beslut taget så bär det av till nissedal i norge där jag med instruktör till hjälp hade tänkt lära mig att klättra utan bultar (antar att det är det som kallas traditionell klättring?).
Lite nervös är jag då detta blir min första klättersemester men det går nog bra.

Hör av mig när jag kommer hem och säger hur det gick =)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips