Tips på friluftsaktivitet tack.

Jag är själv rätt van friluftare sedan barnsben. Jag har sedan tre år tillbaka anordnat hajk för/med herrarna i mitt kompis-gäng, vi brukar vara mellan 6 och 8 personer. En del av dem är mer vana vid friluftsliv än andra, alla sorter finns, och alla brukar tycka att det är väldigt uppskattat. Tidigare har vi tre år i rad paddlat kanadensare med övernattning på våren/försommaren och nu senast släpade vi ut ett hyrt militärtält med kamin i skogen på vintern. Saken är nu den att vi behöver ett nytt uppslag till aktivitet i sommar då vi kanske tröttnat lite på att paddla.

Vad kan vi hitta på som uppfyller följande kriterier.

Inte är mer än 1 till 1,5 h med bilresa från Stockholm?

Inte kostar mer än 500-600 kr per man inklusive allt?

Är kul och genomförbart även för någon som inte provat på det tidigare?

Är genomförbart på 24-48 h (en helg alltså)?

Alla i gänget har/kan låna bra kläder efter väder, ryggsäck, liggunderlag, sovsäck och annan personlig utrustning av adekvat art. Friluftskök och sån gemensam utrustning finns även denna i olika lämpliga varianter att tillgå. Tidigare har vi sovit under en uppspänd lättviktspresenning men även andra spännande övernattningsalternativ är naturligtvis välkomna förslag. Vi är alla mellan 30 och 35 år och i de flesta fall finns familjer som vill ha hem en i välbehållet skick, dock finns kompetent sjukvårdpersonal (med yrken inom akutsjukvård) i gruppen.

Låt höra era förslag.

Åland!

Cykla på Åland!
Åk med någon av färjorna, cykla runt öarna, och ta en annan färjelinje hem.

Vi åkte till Åland med Eckerölinjen från Grisslehamn, och hem från Mariehamn med Viking. Vi hann ju ända till Brändö och Åva på en kortvecka, det kanske ni inte hinner denna gången.
God tur!

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Varför inte köra en överlevnadshelg. Det ända ni tar med er ut är kniv,tändstål och kanske en stålmugg till lite gott te eller koka lite mask:).

Lycka till

Florarna?

Ett område jag själv länge varit sugen på att besöka är Florarna i norra Uppland. Det är ett stort myrområde men vad jag har förstått finns det spänger att vandra på, i a f vissa sträckor. Sjö och skog finns det också.

Dock lär nog vår och höst vara trevligaste tiden för ett besök; det finns säkert risk att träffa på en och annan mygga annars ;-)

Det finns säkert folk här på forumet som varit där och kan berätta mer.

Här är i a f en länk som kan vara nyttig: http://www.florarna.se/

God tur!

Åland känns som långt bort men kanske. Hur är det med att tälta en natt och så där. Måste man kolla med markägaren eller funkar det som i sverige med allemansrätt?

Sörmlandsleden skulle kunna vara något faktiskt. Förslag på trevlig ledsträckning?

Äta mask känns inte kul även om man provat förr :)

Åland känns som långt bort men kanske. Hur är det med att tälta en natt och så där. Måste man kolla med markägaren eller funkar det som i sverige med allemansrätt?

Sörmlandsleden skulle kunna vara något faktiskt. Förslag på trevlig ledsträckning?

Äta mask känns inte kul även om man provat förr :)

Jag har gått två gånger på Sörmlandsleden med utgångspunkt Stockholm och brukar köra på upplägget att åka ut fredag kväll och gå kort sträcka till närmsta vindskyddet (max 4 km). Sova, vandra hela dagen, sova i vindskydd, vandra halva dagen och åka hem. Jag färdas med kollektivtrafik och behöver inte bekymra mig om att bilen ska hem. Favoritsträckning är påfartsleden från Nynäshamn (etappnummer 5:1 - 5:3). Vi tog pendel och buss för att starta i naturreservatet Paradiset-Hanveden (5:3) och gick till Ösmo (5:2) där vi tog pendeln hem. Vacker och väldigt varierande natur med alltifrån bäverdammar och insjöar till vackra trollskogar och åkermarker. Vi sov i fasta vindskydd.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips