Tips på fin vandring i högfjällsmiljö?

Hej, jag planerar en fjällvandring i sommar på ca 7-11 dagar och behöver förslag på lämplig tur.
Jag vill vandra så mycket som möjligt ovan trädgränsen/högalpint, men vandrar ”lätt-packat” och kommer endast sova i fjällstugor.

1) Kan någon tipsa mig om en bra runda på 7 - 10 dagar?
(Padjelanta och Sarek faller tyvär bort då jag vandrar med min hund som följeslagare.)

2) när är den bästa tiden för högfjällsvandring (mitten av juli????)

Tacksam för alla förslag
 
Kungsleden

1. Vandra Kungsleden med början i Abisko för att avsluta i Vakkotavare. Merparten av den sträckan är över trädgränsen i alla fall. Stugor finns på lagom avstånd. Vackert och lättvandrat.

2. Vandra Kungsleden mellan Ammarnäs och Hemavan. Mycket vackert. Lättvandrat och gott om stugor.

Dessa turer kan knappast betecknas som högalpina, men de är fina ändå;)

God tur!
 
tack för tipsen. Har läst på lite och tror att båda alternativen passar mej bra.
Tror du början av juli är en bra tid att vandra eller för kallt/blött fortfarande?
 
Alternativt kan du vandra i Jotunheimen, där är det högalpint och finns gott om stugor att gå mellan. Bland annat finns ett hotell på toppen av Fannaråki. Bra start/slutställen är Turtargrö, Spiterstulen, Gjendesheim, Krossbu, Årdal, Tyin mm.

Början av Juli går bra att vandra, är ofta en del snö kvar högt upp men det är sannolikt inget större problem.
 
Abisko till Vakkotavare låter som en fin rutt. Har inte gått riktigt hela den sträckan men betvivlar att du blir besviken.
 
tack för tipsen. Har läst på lite och tror att båda alternativen passar mej bra.
Tror du början av juli är en bra tid att vandra eller för kallt/blött fortfarande?
Början på juli går bra! Det kan dock vara ganska mycket snö och ganska blött i och omkring Tjäktjapasset. Har du bra på fötterna och benen så går det bra ändå.

God tur!
 
Vakkotavare-Teusajaure-Kaitumjaure-Singi-Hukejaure-Tjäktja-Sälka-Nallo-Tarfala-Nikkaluokta

Turen är nog roligast åt det hållet, eftersom det blir mer och mer högalpint ju längre man vandrar. Singi till Hukejaure genom Neasketvaggi. Hukejaure till Tjäktja på västra sidan om Sälkamassivet och genom Muorahisvaggi (eller gå över till Kungsledensidan mellan topparna 1462 och 1413, så slipper du runda rasbranterna på nordsidan av Lulip Muorahiscohkka). Nallo-Tarfala via Trepassleden. Tarfala-Nikkaluokta raka spåret.

Stugvandring hela vägen Dagsetapper på mellan 20 och 30 km. Proviantering i Kaitumjaure och Sälka. Inga stora folkmassor någonstans. Terrängen är relativt lätt för det mesta. Dock ganska brant och stenigt i Neasketvaggi och Trepassleden.

mvh Filiokus
 
Norge

Satsa på Hardangervidda, funkar för att de ändå är hyffsat platt uppe på själva platån
fjällstugor finns med jämna mellanrum och även liknade nödskydd så som vindskydd och kåtor. Ska själv dit i sommar. Fjällkarta finns på kartbutikken.no
 
Vakkotavare-Teusajaure-Kaitumjaure-Singi-Hukejaure-Tjäktja-Sälka-Nallo-Tarfala-Nikkaluokta
Nallo-Tarfala via Trepassleden. Tarfala-Nikkaluokta raka spåret.

Trepassleden är rätt seg med alla block. Övernattar du i UnnaRäitastugan blir det kortare men där kan det bli trångt bara två britsar (hur gör man där om någon nattgäst inte vill sova i samma rum som en hund?). Ett alternativ är att gå via Kaskasavagge och direkt mot Nikka över högplatån Cievrrajávri men det är visst rätt stenigt där också (jag har bara gått där i maj på skidor)

Ett annat alternativ är att gå via Kuopervagge över mot Tarfala.

Filips förslag är bra och det finns många sätt att variera en tur i Kebnekaiseområdet. T ex kan du leja båtskjuts en bit i Vistasdalen.

Thure
 
Trepassleden

Ser att du fått tips om bland annat Trepassleden. Det är en högalpin och fin tur. Upplysningsvis vill jag bara säga att i mitten på juli kommer det med stor sannolikhet att vara väldigt mycket snö på den sträckan. Undertecknad vandrade Trepassleden den 18/7 2008 och då var cirka 50% av sträckan snötäckt. Många genomtramp för min del! (Jag är nog onödigt tung kanske;) ).

(Lite off track)
Vill jag bara upplysa om att Unna-Räitastugan helt klart är fullt beboelig, men tyvärr så är den i behov av renovering.
Dåvarande stugvärden i Nallostugan hade en tanke på att eventuellt starta en förening som skulle kallas för Unna-Räitas vänner, vars syfte skulle vara att få igång en upprustning av Unna-Räitastugan. Ett lovvärt initiativ enligt mig.

Lycka till i din planering!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
ut_och_njut Två nätter på fulufjället. Tips sökes Fjällvandring 0
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Struensee Tips på bekväm fjällresa med 10-månaders barn Fjällvandring 9
Lunkan90 Tips på förstavandring Fjällvandring 7
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
Claes_H Tips på fyrdagarstur runt Fulufjället? Fjällvandring 2
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
Christoffer_123 Tips på 4-5 dgr laponia Fjällvandring 3
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
stormfrog Tips på kortare vandring i Lappland med hund? Fjällvandring 5
Helena Bergman Tips på rutt Åre - Gäddede m FÅ VÄGAR Fjällvandring 6
tinyvaldemar Tips på fint hus för vandring Fjällvandring 3
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
Lunkan90 Tips på regnjacka för fjällvandring Fjällvandring 10
Essexblue Tips på tältplatser Anarisfjällen Fjällvandring 0
veni Tips på en Rundtur i Rondane NP Fjällvandring 9
Jocke434 Tips på turer runt rapadalen i Sarek Fjällvandring 3
Sällan Tips på vandring i Finse och skor Fjällvandring 2
sellanboy Tips på rundvandring i Sarek Fjällvandring 1
TNFlimejuice Sarek - Tips på rutt? Fjällvandring 1
Andieb Tips på tältplats i Sogndal och Jotunheimen Fjällvandring 0
malhoi Tips på vandringsturer för nybörjare sökes Fjällvandring 4
kötte Tips på rundtur Abisko Fjällvandring 6
mewaan Tips på turer Fjällvandring 4
Lunkan90 Tips på vandringssträcka Västerbotten/Norrbotten Fjällvandring 5
ntnhln Tips på snabbtillgängligt högfjäll/topp Åre/Bydalen? Fjällvandring 6
oscarthegrey Tips/synpunkter på vandringstur i Kebnekaisefjällen! Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.