• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

tips på damsadel

Jag och min sambo ska cykla Malmö-Bollnäs i sommar och jag har nu insett att jag behöver köpa en bra sadel för att vara snäll mot min rumpa... Finns det någon tjej där ute som har något tips på en damsadel för långfärdsåkning på cykel? Jag är mycket tacksam för svar.
/Jenny

Om den är gjord för långfärdscykling vet jag inte, men det finns en sadel med ett hål i mitten som avlastar tryckande delar... Kommer inte på vad den heter just nu men ska klura lite på det. Denna sadel kan varmt rekommenderas! Annars finns även sadlar med inbyggd gel, de är också bra. Rekommenderar att faktiskt lägga lite pengar på en bra sadel, det gör cyklingen så mycket trevligare!
Go tur!

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Hej
Jag cyklade till spanien med en vanlig sport sadel det går men jag rekomenderar det inte. Problemet med manliga sadlar är att dom har kortare avstånd mellan sittbenen. Så vad jag skulle söka efter är en sadel som dina sittben (benkulan under skinkmuskeln)är på sadeln INTE utanför. En annan detalj är blygdbenet (benet på framsidan) att du vinlar sadel så sittben en och blygdben får 50% var ellet vad du prövar dig fram till. Nu efter resan har jag byt mig till en spektra inte dyr men har du en bra cykelaffär kan du få tag på en hur dyr som helst.
Pröva dig fram är bästa sättet
Ingela

Selle Italia Gel Flow

Mitt val för sadel. Det är en racersadel för kvinnor men jag tror att det finns andra varianter av det märket. Den har gel för sittbenen och en slits för de ömtåligare delarna. En riktig kanonsadel som jag varmt rekommenderar.

Lädersadel (tex Brooks). Obekväm de första få timmarna; därefter överlägsen i komfort. Flera olika dam- resp herrmodeller, breda och smala, med och utan fjädring.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips