Tips på dagsturer Västmanland, Dalarna, Värmland, Västergötland?

Hej! Letar efter inspiration! Någon som har tips på område där en kan bo i stuga/b&b och gå fina dagsturer i 4-5 dagar? Tid april-maj. Område flexibelt men gärna Västmanland, södra Dalarna eller Värmland eller norra Västergötland.

Vi vandrar med bebis i sele och söker naturskönt boende. Något lugnt och vackert, skog och vatten ...

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Några varianter på Bruksleden:
Mer primitvt boende:
Kolarbyn i Skinnskatteberg skulle jag vilja prova själv vid tillfälle. Har inte gått Bruksleden just där, men generellt känns naturen faktiskt lite vildare i Skinnskattebergstrakten tycker jag. kolarbyn.se

Lindbostugan och Stugan vid sjön Stora Trehörningen. Fina stugor, gratis men går inte att boka, inga faciliteter alls förutom eventuellt ved, men jag känner inte till vedläget. Bägge ligger vid några av de trevligare delarna av Bruksleden. Lindbostugan är ett torp som var bebott till mitten av 1900-talet om jag minns rätt och jag tycker att det finns en lite speciell stämning över platsen. Det finns fler små stugor men jag vet att de här är ganska trevliga.

Lite mindre primitivt boende:
Ulfsbomuren, ska vara mycket trevligt boende, men jag tycker att bruksleden är lite vassare lite längre mot norr, men det finns mycket möjligheter till småvandringar runtom, ring och prata med dem. http://ulvsbomuren.se/

Det var det boende jag kan komma på som ligger direkt på bruksleden förutom där den passerar genom städer.

+1 på Glaskogen. Det finns massor av dagsturer man kan ta. Kolla med centret i Lenungshammar. Dom kan säkert ge färska tips angående övernattning med mera.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips