Tips på bra liggunderlag

Hej !

Vi ska nu inhandla liggunderlag, passar därför på att kasta ut en fråga här på forumet om några bra tips på modeller.

Liggunderlaget är tänkt att användas på vandringar, vår, sommar och höst.

1. Ska man köpa självuppblåsbart eller gammal hederlig skumplast modell ?

2. Är de självuppbåsande tåliga eller går det lätt hål på dem ? (om det sticker upp en spikskalle i ett vindskydd exempelvis)

Har tittat på Stadium (Everest Classic Mat 30MM 399 Kr) Men har inte köpt något än. Tar gärna emot tips på bra liggunderlag innan jag gör mitt inköp :).

Har sett att det finns att köpa hur dyra liggunderlag som helst. Men jag hade tänkt mig i prisklass upp till max 750 Kr.

Mvh/Per
 
1: Om du inte ska använda det i sträng kyla så tycker jag du kan lyxa till det med ett uppblåsbart liggunderlag.

2: Svårt att säga. Jag har haft mitt uppblåsbara thermarest i 15 år utan att det gått sönder och då har jag använt det direkt på backen i skogen, på stenskravel och i vindskydd. Jag vet många andra som också haft sina uppblåsbara i många år men samtidigt har jag hört om folk här på utsidan som punkterat sina underlag under första säsongen.

Jag har inga personliga erfarenheter av Everest uppblåsbara men det borde finnas användare här på utsidan.
 
Jag har ett dyrt Exped som är väldigt skönt. Skulle inte sova på bara skumplast mer. Tänk på att de inte är så allround dock. Mitt används bara på nätterna då det inte är nåt man blåser upp bara för en fikarast = sittlapp eller annat underlag är bra att ha under dagen.
 
Jag skulle köpa Stadiums uppblåsbara "luftmadrass" eller Exped Airmat , billiga och riktigt sköna att ligga på. Dom väger runt 540g så det är helt ok för det priset och den komforten.
 
Pacific Outdoor Ether Elite

Ett liggunderlag som är ganska svårt att konkurrera med är Pacific Outdoor Ether Elite (det är för övrigt Pacific Outdoor som tillverkar både Stadiums och Intersports "egna" liggunderlag).
Det är en luftmadrass med viss vaddering (= bättre isolering) precis under kroppen. Ska funka bra för "tre årstider". Komforten blir ju väldigt bra, vikten är under 400 gram och priset är drygt 700 kr.
Det är ett underlag som många tycker är bättre än det dubbelt så dyra Thermarest Neoair.

Nackdelen är att det är en modell som ska ersättas/uppgraderas till våren (då kommer den antagligen heta Peak Elite AC), och därför kan vara slutsåld. En annan nackdel är såklart punkteringsrisken.

Kan finnas här:
http://www.wild-outdoorlife.se/2069.asp

050302410032_1_large.jpg
 
lappa självuppblåsbart

hej
Jag har använd mit Pacific Outdoor sedan 2008. 3x3 veckor i tält på fjället och 5-10 x/år hemma i skogen i tält, vindskydd eller direkt under stjärnorna. I Sarek 2010 tyckte jag det behövdes extra uppblåsning mitt på natten och hemma här i hösten behövdes det minst 2x. Opraktiskt!

Alttså var det dags att försöka hitta och lappa, men det var inte så enkelt. Jag upplevde att man endast fann ett hål per vattentest och att lappen var svår att tättna. Jag började med de lapper och (urethane-) lim som leverades med mattan. Upplevde att kanten inte blev tätt - supplerade då med sekundlim (därför de markerade ställen). Torka och vänta, ny test. Upplevde därefter att upptäcke nytt hål längre från ventilen. Som ses på foto blev det ca 5 lappar och 1-2 veckor innan jag tyckte det var tätt.

Nu tycks mattan kunna hålla trykken 10-12 timmar med vikt och det får väl räcke:cool:

Jag har varit nöjd med mattan och tidigare använde jag skumplastmattar i 30 år, men tyckte så småningom det blev för obekvämt. Jag gillar tjockleken på den "själv"-uppblåsbara och känslan av kant åt sidan - sovkomforten blir bättre. Nu tycks det löna sig att undvika liggställen med chans för stickande saker.
 

Bilagor

  • P1020972mini.jpg
    P1020972mini.jpg
    57.1 KB · Visningar: 3,629
Jag skulle köpa Stadiums uppblåsbara "luftmadrass" eller Exped Airmat , billiga och riktigt sköna att ligga på. Dom väger runt 540g så det är helt ok för det priset och den komforten.

Håller med, kostar 300 spänn, isolerar dock inget vidare men komplettera med ett 6 mm skumplast från Jysk för en femtilapp och 135 g så har du både värme och komfort till ett bra pris och en OK vikt. Dessutom kan du använda "Jysken" som "rastunderlag".

/Roy
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2
Almgren Tips på liggunderlag för "tjockisar"? :-) Bo och sova 16
linus.holmqvist tips på tält, sovsäck & liggunderlag för helags 3dagars tur. Bo och sova 18
palacona Tips på ett bra liggunderlag Bo och sova 13
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
gusfallca Tips på familje/campingtält Bo och sova 7
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Still Alive Tips önskas på sovsäcksöverdrag Bo och sova 15
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
Stadsmulle Tips på prisvärt 2.5-3p vandringstält fjäll+vandringsleder 3-säsongs? Bo och sova 2
Dalekarlia Tips på tält Bo och sova 14
Rasku89 Tips på bra dunsovsäckar som tar liten plats i packning? Bo och sova 22
Axe Tips på varmvattenflaska för sovsäcksbruk. Bo och sova 19
Dimman Tips på solotält Bo och sova 22
lundinz Tips på rymlig sovsäck till frugan Bo och sova 6
danisko Tips på sovsäck (vår-sommar-höst) Bo och sova 10
bockastyre Tips på prisvärd dunsovsäck önskas Bo och sova 7
museo12 Tips på rymligt fyramannatält för camping och vandring? Bo och sova 4
tolwyn Tips på billigt men bra tält? Bo och sova 8
Henmar Tips på snöre/lina/rep till tarp? Bo och sova 20
Asteroid_207 Behöver tips/åsikter på tält 1-2 personer Bo och sova 4
kiszivem Önskar tips på tält för 5 pers Bo och sova 3
Greenzone Tips på sovsäck Bo och sova 5
Niludde Tips på Tältsäng, Fältsäng, Campingsäng som håller... Bo och sova 10
john76 Behöver tips på tält Bo och sova 8
andreas.lindholm.5 Tips på sovsäck önskas. Bo och sova 6
85662 Tips på tältpåse? Med kompression? Bo och sova 6
ihe Tips på quilt Bo och sova 4
plingen tips på campingar Bo och sova 3
nicko_ Tips på billig och lätt sovsäck Bo och sova 12
Tulkas Tips på första tält för rimlig peng Bo och sova 6
MAW Tips på (lätt) myggtält!? Bo och sova 4
Johan123 Tips på mesh-tält, myggtält Bo och sova 5
mxsr Tips på billig tältkåta Bo och sova 11
Mediana Behöver tips på nytt tält inför Kungsleden Bo och sova 22
desireman Tips på relativt lätt tält för 4 personer? Bo och sova 18
ryssen Tips på (ultra-)lätt 2-3p tält Bo och sova 24
monokrom Tips på Tarp! Bo och sova 9
Heikkinen Tips på lätta tältspikar? Bo och sova 21
fredl Tips på rymligt tält för 2 pers (bil/cykel/kajak-camping) Bo och sova 3
Molngrabb Nybliven medlem behöver tips på tält Bo och sova 17
KeA Tips på tält för 2 m. lång Bo och sova 14
ABL Tips på självstagande tält Bo och sova 1
lokatten Behöver tips på nytt 2-3 mans tält Bo och sova 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...