Tips på bra klätterlitteratur

falcon böckerna är riktigt bra. dom finns att beställa på http://www.bokus.se . att rekomendera är "training for climbing". som sagt så finns försvarets bok på dc++.Nya dvd,n är kul tycker ja, undrar var dom var när dom "sprängde" klippan mä camalotten =)

bushmaster84; sa:
falcon böckerna är riktigt bra. dom finns att beställa på http://www.bokus.se . att rekomendera är "training for climbing". som sagt så finns försvarets bok på dc++.Nya dvd,n är kul tycker ja, undrar var dom var när dom "sprängde" klippan mä camalotten =)

Ett stort flak på leden; I sista stund, Älvnäs. Till historien hör också att vi sprängde loss ett mycket större flak i ett tidigare skede, detta kom dock ej med på bild, men man kan dock höra svordomarna över detta, som finns med på tapen. Kommer att komma med i en Bloopers and blunders-film som vi framåt våren lägger ut på nätet.

Mvh Micke
[Ändrat av mikwide 2005-01-09 kl 10:59]

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Oj oj!

Hängde lite på "i sista stund" för två år sedan på topprep och höll plötsligt ett ca 10 kg flak i famnen när jag skulle vila lite off route åt höger en bit nedanför det "stora flaket". Jövligt tur att jag var på topprep för jag hade nog inte orkat hålla kvar det i famnen om jag vart på lead.
Anders Holmberg som säkrade hade nog hållt sig för skratt också.

Hur pass mycket rev ni ner av det stora flaket nu? Det var ju inte precis kruxet på leden. Är leden väldigt annorlunda nu?

Om man vill klättra ett liknande ännu större flak i samma rikting som det som fanns/finns på "I sista stund" kan man bege sig till Källsberget i Älvsbyn och klättra en finfin 7a+ som heter "Big Jim".

kretipleti; sa:
Oj oj!

Hängde lite på "i sista stund" för två år sedan på topprep och höll plötsligt ett ca 10 kg flak i famnen när jag skulle vila lite off route åt höger en bit nedanför det "stora flaket". Jövligt tur att jag var på topprep för jag hade nog inte orkat hålla kvar det i famnen om jag vart på lead.
Anders Holmberg som säkrade hade nog hållt sig för skratt också.

Hur pass mycket rev ni ner av det stora flaket nu? Det var ju inte precis kruxet på leden. Är leden väldigt annorlunda nu?

Nej, är ingen större skillnad på leden nu. Vi kanske slet bort en halv kvadratmeter, inte mer. Större delen av flaket är fortfarande kvar.

Var ju dock retsamt att vi inte fick med det på bild, när det större flaket lossnade. Vi (Pelle) gjorde en ganska avancerad riggning av repet för att få tillräckligt stor utväxling.

Det finns en alldeles nyutkommen engelsk bok av Libby Peter: "Rock Climbing: Essential Skills & Techniques" som är väldigt bra. Den riktar sig i första hand till instruktörer eller blivande instruktörer, men den innehåller väldigt mycket matnyttigt för alla klättrare som tagit sig förbi den mest grundläggande nivån.
Finns på Amazon för £16.99

Tack för svaren.

Jag och polaren har nu fått fyra färska böcker från amazon, det gick på totalt ca 430 :-
Har bara bläddrat än så länge, men det ser riktigt spännande ut.
Det blev två teknik och två tränings böcker, nämligen:

How to rock climb: Climbing Anchors
How to climb: Advanced Rock Climbing
How to climb 5.12
Performance rockclimbing

/A

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips