Tips på bra klätterlitteratur

Jag räddar Pecall ur den fällan. Risken är ju inte obefintlig att han blir tagen för krämare och uthystad ur forumet.

Jag ska inte ge en skev beskrivning utan serverar

http://www.jagklattrar.se

(Hmm, vid test funkar inte länken men det har den gjort förr så det är kanske tillfälligt eller lokalt problemet finns...)
 
Re: Re: Ny instruktionsfilm...

pecall; sa:
Det är inte bara jag som ska ha cred för den. Per Willén och Mikael Widerberg är minst lika medskyldiga.

Alla ni ska ha cred! Filmen är riktigt bra!
bra foto, pedagogik och innehåll. Rekommenderar att alla köper den och ser på själva och visar för familj och vänner (de som sällan hajar vad man sysslar med).
 
Mezzner; sa:
Jag räddar Pecall ur den fällan. Risken är ju inte obefintlig att han blir tagen för krämare och uthystad ur forumet.

Det tackar jag för. Risken finns ju alltid, som sagt, även om man kan diskutera var gränsen går för när man är krämare och inte. Är man t.ex. krämare om försäljningen av en vara fortfarande syftar till att hämta in de faktiska kostnader man har haft, och någon ersättning för nedlagd tid och arbete inte är i sikte än på länge? För mig liknar en sån situation mer ideellt arbete än kommersiellt verksamhet, men det är som sagt knepigt det där med gränsdragningar.
 
OT:
Det finns knappt nåt mer subjektivt än kostnadskalkylering (skulle kanske vara investeringskalkyl). Att påstå att man har täckning för kostnaden enbart brukar betyda alltifrån att ma gör en substantiell förlust till att man räknat in vinsten i självkostnaden. Jag vågar nog utgå från att ni inte ligger i den senare delen av intervallet...

Priset och volymen (med hänsyn till den begränsade svenska marknaden) osv. gör att ni säkert behövde en entusiastisk filmare och "producent", snarare än att ni kunde välja på filmbolagens anbud. Det gör väl ev produktplacering acceptabel också.

Får väl ta och beställa dvd:n så småningom.
 
Mezzner; sa:
Att påstå att man har täckning för kostnaden enbart brukar betyda alltifrån att ma gör en substantiell förlust till att man räknat in vinsten i självkostnaden. Jag vågar nog utgå från att ni inte ligger i den senare delen av intervallet...

Priset och volymen (med hänsyn till den begränsade svenska marknaden) osv. gör att ni säkert behövde en entusiastisk filmare och "producent", snarare än att ni kunde välja på filmbolagens anbud. Det gör väl ev produktplacering acceptabel också.

Förvisso är det så. När jag pratar om kostnader menar jag sådant man får kvitton på. Tid, bensinkostnader, osv., allt sånt är taget ur egen ficka och kommer i bästa fall att kompenseras med tiden... I bästa fall. Något anbud från ett filmbolag fanns inte direkt :)Men det här är ju knappast något man gör för att bli rik, utan för att man tycker att det känns angeläget och är roligt. Bara det att kuska runt på olika ställen för att filma har ju något slags värde i sig.
För den nyfikne kan vi berätta att filmen är inspelad på bl.a. följande platser (med reservation för att jag kan ha glömt några ställen):
Den är inspelad i:
Simonsberget, Tunaberg
Kulberget, Nacka
Ryssgraven, Kungsängen
Solbergasjöklippan, Åkersberga
Kärsön
Älvsnäs, Ekerö
Noret, Tyresö
Gustavsbergs vattentorn
Träskberget (Saharaväggen), Tyresö
Nacka kvarn
Henriksdalsberget
Korpberget, Vårby
Ålsten
Lilla Essingen
Brudberget
Hagaparken
Muren runt Fredhäll, Kungsholmen
Adventurobutiken (fd Tierra), Vasagatan, Stockholm
 
Boktips!

Jag har en favoritbok inom klättergenren: Climbing: from Gym to Crag, av Lewis och Cauthorn, ISBN 0898866820. Jag tycker att den på ett bra sätt beskriver säkringsteknik och om jag minns rätt så finns det lite multi-pitch också. Boken avslutas med lite kamraträddning. Jag läste boken när jag hade klättrat en säsong ute och tyckte att boken var superb som uppföljning till klätterförbundets uteklättringsgrundkurs. Boken finns med "Look Inside" på amazon.com.

Linda
 
Solberga!!

pecall; sa:
Den är inspelad i:
>
>
Solbergasjöklippan, Åkersberga
>
>

Som gammal Åkersbergabo och klättrare blir man riktikt glad när solberga nämns i sånna här sammanhang. Det var ju där man lärde sig allt!!! Har dock aldrig sett någon förare över klippan, trots att någon satte upp bultar någon gång i början/mitten av 90-talet. Har det kommit en sådan nu eller är det bara att gissa sig till graderna i efterhand som vanligt?

//David
 
Jaha, den filmen skulle jag vilja ha, men jag har ju ingen DVD-spelare...Finns den på VHS månne, eller blir det till att komma i fatt framtiden med ett DVD-inköp?

/K
 
Mountaineering - Freedom of the hills

Jag tycker att

Mountaineering - Freedom of the hills

är toppen. Den kan man läsa i länge och återvända till många gånger.

Nackdelen är kanske att den gör anspråk på att vara heltäckande vilket gör att det står "lite om mycket".

Vill man veta mer om att t ex bygga standplatser eller klättring på kalksten behöver man komplettera med annan litteratur.
 
Hittade militärens "klättring och firning"

Den finns att ladda ner på DC++, för den som inte skäms för att ladda ner saker där... =)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Yagami Tips på nybörjarskor som passar mina fötter Klättring allmänt 3
plupp27 Tips på sportklättring mellan Stockholm och Åre? Klättring allmänt 3
busnicke Tips på klättring Klättring allmänt 2
NaturBoel Tips på bra klätterbyxor Klättring allmänt 13
stattin82 Tips på Norge Klättring allmänt 4
qwert Erfarenhet /Tips av tradklättring på kalksten Klättring allmänt 8
simonrudberg Tips på klättring Spanien Klättring allmänt 2
cake Söker tips på klätterweekendresmål Klättring allmänt 4
Surbjörn Tips på klippa Bålsta/Enköpingstrakten. Klättring allmänt 0
Ternblad Tips på rep? Klättring allmänt 1
Lull Tips på klättring i Soca - Slovenien? Klättring allmänt 0
jomeon02 Tips på bultade multipitch i Norge. Klättring allmänt 20
SMR Tips på klippklättringskurser Klättring allmänt 9
johnliungman Tips på länkar om forskning kring säkerhet sökes Klättring allmänt 11
Mike C Söker specifika tips på leder och klippor runt Sthlm. Klättring allmänt 16
johnliungman Tips på klättercamp i Dolomiterna? Klättring allmänt 3
Charli28 Tips på klättring i södra Norge Klättring allmänt 9
davcel Tips på klättring i fjällen för nybörjare Klättring allmänt 5
Charli28 Tips på klättring i norra europa (ej norden) Klättring allmänt 7
magwo Tips på skor? Klättring allmänt 14
johnliungman Tips på långa tradturer i alperna? Klättring allmänt 6
Mike C Tips på fina välsäkrade trad 6 och 6+ i eller i närheten av Sthlm? Klättring allmänt 8
desmo79 Vad menar Beal? Tips på rep? Klättring allmänt 41
Denkan Nyflyttad till Hbg söker klätterkamrat, tips på bouldering i Hbg? Klättring allmänt 0
Ebd Tips på klättersemester för nybörjare? Klättring allmänt 4
desmo79 Tips på långa och enkla leder i USA (västkust) Klättring allmänt 11
utemänniska Tips på bra klippor i Sverige för engelsmän Klättring allmänt 5
ctve8n Köpa lite prylar - ge mig tips på butiker Klättring allmänt 15
michaelsson Tips på en varm vinter-klätterresa Klättring allmänt 0
Vittra Söker tips på klättring i Asien Klättring allmänt 1
Pialin Tips på klippklätterkurs Klättring allmänt 6
annagundemark Behöver tips på klättring på Mallorca,alt Kanarieöarna Klättring allmänt 6
chribba tips på padda Klättring allmänt 0
ceckar Har någon tips på klätterkurs för nybörjare Klättring allmänt 5
johnliungman Klättring på Grönland: tips och ressällskap sökes Klättring allmänt 1
Mixi Tips på bra kilset? Klättring allmänt 8
Fettot Tips på jobb/boende i Chamonix Klättring allmänt 0
Peppe83 Tips på bra klättring i Frankrike?! Klättring allmänt 3
divra Tips på klättring i södra Spanien Klättring allmänt 4
anod Tips på klätterryggsäckar Klättring allmänt 9
5.10 Vill ha bra tips på praktikplatser i svenska fjällen!! Klättring allmänt 0
warg Ge mig tips på kilset! Klättring allmänt 3
Tips på leder i Romsdalen.. Klättring allmänt 3
figur4 Tips på bra stand plats lösningar?? Klättring allmänt 13
GranenGran Tips present klättring Klättring allmänt 2
gnobit Köpa klättersele - tips? Klättring allmänt 5
Tekku Tips till nybörjare? Klättring allmänt 7
gahne Råd och tips om Ailefroide Klättring allmänt 7
Viktor Gyllenberg Klättring Norge, tips. Klättring allmänt 7
fridaelinor Klättring i Barcelona - tips önskas! Klättring allmänt 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...