Tips på bra grundutrustning

Stimulera

Utrustningen skall i första hand stimulera till att utveckla en bra teknik inte vara ett substitut för bra teknik. Korta pikar/stavar är utmärkta då det är möjligt att åka med böjda ben och ha en vettig skridskoteknik även om man p g a t ex vrakis, stort snömotstånd, etc behöver använda stavarna för balans och framdrivning en del.

Trådskaparen efterlyste inte skidträningsutrustning. Om man önskar träna skidåkning kanske dessa http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=40233 kan vara ett alternativ.

Thure
 
Stadan; sa:
Men Erik och jag i retroklubben :) kan bara konstatera att vi inte håller med dig. Att använda stavar regelmässigt är lite som att kissa i sängen, möjligen skönt till en början men rätt jobbigt efter ett tag...

(Skämt åsido: Åk som du vill. Men frågar du mig så är det lättare och roligare att lära sig åka utan stavar.)

Alla har ju inte samma uppfattning, men jag tycker i alla fall att det kan vara kul att åka med stavar. Men jag gillar inte dom skridskostavar som finns på marknaden, så därför åker jag med rullskidstavar. :)

//Gustav\\
 
Jo, som jag ser det så behöver inte Ryggsäcken vara så väldigt speciell.

Fundera på hur pass stor kanotsäck för ombytet Du skall ha och utgå därifrån.- Jag tror min är 25 l och jag blåser upp den maximalt vid tur. Därmed är min 50-litersryggsäck nästan i största laget. Jag får då iofs in rastjacka och en *väldigt* stor matsäck.

Vidare. Behöver Du ytterfickor till kastlina och skridskoförvaring?

Har Du en mindre kastlina som Du bär på annat sätt än i ryggsäck och och bär skridskorna i handen vid vandring mellan sjöar så är ju sidofickor av mindre betydelse.

Vill Du ha vätskesystem?

Angående pjäxor skulle jag vilja tillägga att lundhags byter system till Rottefella NNN BC denna säsong.

Enligt de som kan så har salomons system en för mjuk gummistoppare (eller vad det heter) framtill.

Jag har därför köpt ett par Skyllemarks blå med Rottefellabinning och köper nog ett par Lundhagspjäxor.
De hade väldigt bra passform senast jag provade dem.
Mvh
 
Det verkar finnas ett litet, men mycket funktionellt utbud av ryggsäckar speciellt framtagna för skridskoåkning, så jag hoppas att valet ska blir lätt. Jag vill nog ha fickor för både skridskor och lina, samt korrekt grenband. Detta verkar de flesta ha, men vilka är förberedda för vätskesystem? Någon som har bilder på vanliga ryggor modifierade för skridskoåkning?

Vilka skridskor är bra och vilka är dåliga? Hur står sig tex Skyllemarks mot ...de andra.

Hur vet jag vilken längd jag ska välja på skenorna?
 
Fastfrusna skor

i Rottefellas BC-bindning har varit ett återkommande problem (blötsnö eller vatten på isen och nollgradigt till någn minusgrad).

Mjuk gummikloss framtill motverkas med fördel med glappbegränsare.

Jag föredrar Salomons smala SNS-system då det är lättare och ger större möjlighet att förskjuta skenan i förhållande till foten i sidled.

Johan jag har redan svarat på din fråga om skenlängd etc i mitt första inlägg. Många tycker att det är en fördel att korta överhänget fram på Skyllermaks blåa skridsko. Läs gamla trådar om detta. Eventuellt kanske Skyllemarks kommer med en värstingvariant på blåa skridskon i år där man inte behöver kapa framtill.

Thure
 
Re: Fastfrusna skor

Ursäkta, jag såg inte det. Stavdiskussionen som följde fick mig att tappa fokus :)

Vad är bakgrunden till att du rekomenderar Skyllermarks Blåa av längsta modellen?

Det låter som att jag ska vänta någon månad tills säsongens utbud börjar komma upp i hyllorna.

thureb; sa:
i Rottefellas BC-bindning har varit ett återkommande problem (blötsnö eller vatten på isen och nollgradigt till någn minusgrad).

Mjuk gummikloss framtill motverkas med fördel med glappbegränsare.

Jag föredrar Salomons smala SNS-system då det är lättare och ger större möjlighet att förskjuta skenan i förhållande till foten i sidled.

Johan jag har redan svarat på din fråga om skenlängd etc i mitt första inlägg. Många tycker att det är en fördel att korta överhänget fram på Skyllermaks blåa skridsko. Läs gamla trådar om detta. Eventuellt kanske Skyllemarks kommer med en värstingvariant på blåa skridskon i år där man inte behöver kapa framtill.

Thure
 
Re: Fastfrusna skor

thureb; sa:
Eventuellt kanske Skyllemarks kommer med en värstingvariant på blåa skridskon i år där man inte behöver kapa framtill.
Enl rykten är produktionen för "den röda" bara 50 par för säsongen. Priset lär väl tyvärr bli därefter. Annars en intressant produkt.
 
Re: Re: Fastfrusna skor

johanniska; sa:
Vad är bakgrunden till att du rekomenderar Skyllermarks Blåa av längsta modellen?

Skyllermarks skenor har lång uppslipning fram och därmed relativt sett kortare åkyta.

Den längsta blåa skridskon har därför kortare åkyta än t ex 48 cm Lundhags.

Thure
 
Intressant!

Då gjorde jag kanske rätt när jag köpte Skyllermarks 46 cm till mina 39-stora fötter- istället för ett par 44 cm från Lundhags. Sedan är det ju bara att kapa i spetsen när det väl ger sig. Det är väl iofs ingen brådska, så jag prövar väl att åka först.

Thure, ok. Jag hade inte hört att det skulle vara problem med fastfrysning. Fast jag förstår inte riktigt skillnaden. Vid jävliga förhållanden blir det nog ändå fortsatt fast häl för min del. Dessutom tänker jag ha glappbegränsare även på mina Rottefella-Lundhagsekipage. Allt för att övergången och tillvänjningen från fast häl skall gå bra.

Det svåra i det hela är ju att hitta ett par pjäxor som har bra passform till fötterna. För ca 10-15 år sedan hade salomon faktiskt rätt så bra skor.
På senare tid så tycker jag dock att alla skor bara blir smalare och trängre och har irriterande knölar preis där jag har knölar på fötterna. Lundhags verkade dock bra när jag provade dem ifjol./Mvh
 
Ursäkta Pilot var det jag menade

thureb; sa:
Börja alltid med att hitta kängor som passar dina fötter.

Jag skulle föreslå en sko med Salomons SNS eller SNS-profilsystem om du inte har skor redan och Skyllermarks Blåa skridsko längsta modellen.

Pilot är varianten av SNS-Profil med återfjädring i bindingen via en extra stålbygel i skosulan under framfoten. Svårigheten med Pilot är att hitta en sko som inte är halkig och där sulan är lämplig för långpromenader i varierande terräng.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
qwert Finns det tips på tidiga isar i oviksfjällen Långfärdskridsko 0
pelle.k Tips på utrustning ! Långfärdskridsko 0
Stuvarn Tips på bra långfärdsskridskor! Långfärdskridsko 2
paugusts Kan någon ge tips på en stabil pjäxa för barn? Långfärdskridsko 7
tango Tips på skoöverdrag önskas Långfärdskridsko 12
JoakimDr Tips på duktiga slipare i Stockholm Långfärdskridsko 2
vgurra Tips på kängor för känsliga vrister? Långfärdskridsko 33
Pillenillan Önskas: Tips på bra skalbyxa och jacka till vettigt pris. Långfärdskridsko 32
wisher Tips på glappbegränsare Långfärdskridsko 28
rab Åkteknik: Tips på hemsida eller litteratur? Långfärdskridsko 15
sandwichman Tips på bra dubbelpik. Långfärdskridsko 4
rosengrenerik Tips på duktiga ryggsäcksmodifierare i Stocholm önskas Långfärdskridsko 11
Bertil Tips på att sänka tyngdpunkt Långfärdskridsko 0
thureb Tips på basskridsko för att bygga vidare från Långfärdskridsko 1
mielo Tips på bra butik i Stockholm? Långfärdskridsko 7
ajn Tips på bra vädersida Långfärdskridsko 5
Mistir Falun/Runn - tips mottages tacksamt! Långfärdskridsko 3
annae1 Känga eller pjäxa? Önskar Tips för bekvämare åkning Långfärdskridsko 5
fritänkare Lös häl > fast häl > suger pung. Tips? Långfärdskridsko 18
luktafotogen Tips: Just nu fantastiskt fint för skidor eller skridskor längs Kinnekulle. Långfärdskridsko 0
ohlsson.anders_live.se Tips var man kan köpa lösa Bindningar Långfärdskridsko 4
Linda_Roos Tips för långfärdsnybörjare med konståkningsvana. Långfärdskridsko 2
paugusts Tips begagnade ishockeyskridskor? Långfärdskridsko 2
Fredriks79 Tips till nybörjare? Långfärdskridsko 1
Pillenillan Önskas: Tips vid inköp av långfärdsskridsko + pjäxa Långfärdskridsko 5
Mats R Tips vid plurrning i sträng kyla Långfärdskridsko 33
nene REA tips Långfärdskridsko 0
Olle H Tips om pannlampa och GPS Långfärdskridsko 15
BJ Tips: 7 nov. biljetter för medlemskap i SSSK Sthm Långfärdskridsko 0
mielo Tips om känga? Långfärdskridsko 11
Tips inför Vikingarännet? Långfärdskridsko 1
mhcj Ett tips Långfärdskridsko 0
Dubbelpik tips "Komperdell Ice Hunter" Långfärdskridsko 11
tango Montera isdubbar på ryggans axelrem? Långfärdskridsko 9
Sewen Fästa BC på T-skate Långfärdskridsko 2
Gupta Längd på skridsko Långfärdskridsko 2
syspeg Tredje handen när man tar på sig Långfärdskridskor Långfärdskridsko 8
Helen111 Storlek på pjäxa Långfärsskridsskor Långfärdskridsko 10
avslutad_210913 Gå på vattnet Långfärdskridsko 9
Shaggy Ny på detta :) Långfärdskridsko 3
Blankis Ska jag gå ned 3cm på längden Långfärdskridsko 5
Utvandraren Blanka isar på Gullkrona fjärd. Långfärdskridsko 0
Sir Anselm Längd på Lundhags Striima? Långfärdskridsko 11
Brune Spetsar som lossnar på Lundhags Striim Långfärdskridsko 9
avslutmedlemskap0904 Isdubbar på ryggsäcken Långfärdskridsko 2
Kanii Modell på dessa pjäxor? Långfärdskridsko 6
Smogz Längd på skridskor Långfärdskridsko 10
CFJ Livlinefäste på axelrem Långfärdskridsko 11
KLAGER Rättegång om ersättning för plogade banor på sjöisar Långfärdskridsko 10
MartinOhlin Flytta tyngden på Lundhags Core dubbelpik Långfärdskridsko 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.