Tips på bra frukost under fjälltur

makrillfilé i tomatsås och antingen grovt bröd eller gröt/musli. Jag måste ha protein till frukost annars svälter jag ihjäl långt innan lunch. I värsta fall proteinpulver, men det smakar förfärligt :p
 
Gott fast jag gillar inte förpackningar som man inte kan bränna upp eller åtminstone rulla ihop.

makrillfilé i tomatsås och antingen grovt bröd eller gröt/musli. Jag måste ha protein till frukost annars svälter jag ihjäl långt innan lunch. I värsta fall proteinpulver, men det smakar förfärligt :p
 
Testade att äta turbogröten jag planerar att ta med mig i sommar, men usch vad äcklig det var!

Vad tror ni om fullkornsnudlar? 340 kcal per 100 g och behöver bara koka i 4 minuter.
 
Kan nog vara bra att test-äta tänkta maten några dagar i sträck på hemmaplan först, inte kul om halva matförrådet äcklar en efter några dagar och man måste bara tvinga i sig detta för att klara kaloribehovet... skall man trycka i sig 4-6000 kcal om dagen så räcker det inte att maten är närande, den måste vara acceptabelt god också, annars tar det stopp för tidigt och man börja äta på kroppen istället.
 
I somras var jag iväg på en fiskeresa som visserligen slutade mer i en äventyrsresa (knepigt att fjällfiska utan tillgång till körkort) där jag och min kompis valde bort gröten. Ingen av oss kan få ner det så vi siktade på mackfrukostar.

Problem med bröds hållbarhet bara, bortsett från majsbröd à la tortillas. Vi körde fullkornstortillas med mjukost på tub som pålägg en hel vecka innan ett gäng trastar pickandde sönder kalaset.

Hur som helst, mättande och tar knappt någon plats alls. Lite te på det så har man riktigt fina frukostar utan stormkök.:)
 
Ett problem med Fullkornstortilla och mjukost om man ska ha med sig mycket är att det innehåller så mycket vatten. Cirka 85g vatten får man bära på om man ska ha en måltid som ger 600kcal med de två ingredienserna, plus cirka 7g kostfiber som inte heller ger mkt energi.
 
Jäklar vilken koll man kan ha;) Kan du det hela sen tidigare eller har du någon sida som man kan kolla upp sånt där snabbt och smidigt?

Nej, kan inte påstå att det var överlevnadsmat men vi höll oss mätta ett bra tag. Finns säkert mycket bättre alternativ till mjukosten.
 
Rågflingegröt

Ingen har nämnt rågflingegröt. Jag äter det varje morgon, året om. Allra bäst är Saltå kvarns ekologiska råglingor. Jag tärnar ner ett äpple och kokar gröten 6 minuter, äter sen med mjölk, russin och kanske lite nyttiga lin, sesam- och pumpafrön.

Jag åt förr havregrynsgrön men det står mig upp i halsen, råglingegröt är mycket bättre. Jag tycker det här är jättebra att börja dagen med, mycket energi och man blir varm av en ordentlig portion.
 
Att ingen nämnt snabbnudlar! Eller så har jag missat det.

Kostar 3 kronor per paket. Energitäta, extremt lätta, snabblagade, rätt goda, hyggligt lättdiskat, stöttåliga, enkla att hitta och kan varieras. Visst, inga vitaminbomber, mkt transfett osv. Var standardfrukost på Jägarskolan i Kiruna under en del år så nog var det beprövat.

//Daniel

Håller med! Kände inte till militärkopplingen, utan har själv kommit fram till att just snabbnudlar fungerar väldigt bra. Enkelt, varmt och lätt att bära.

Kompletterar ibland med en knäckemacka eller två. Fungerar bra för mig.

/Anders
 
jägarskolan i kiruna.. lades inte den ner någon gång på 70-talet.. då fanns det väl inte snabbnudlar? (vilket förövrigt inte bör misstas för tjänlig människoföda..)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Onesport Tips på turgodis Friluftsmat 12
HjälpAttVäljaStormkök [Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer? Friluftsmat 36
disgruntled Tips på små behållare till salt och kryddor? Friluftsmat 32
jokkjim Tips på hållbar förvaring av mat på turen. Friluftsmat 0
ironmountain Tips på lyxig dagstursmat. Friluftsmat 21
Tagetes Tips på websida med ute-mat! Friluftsmat 0
j.piraten Tips på 'rRiktigt god mat på paddlingen! Friluftsmat 10
md7dani Tips på stormkök Friluftsmat 21
Damberg Experiment med hemtorkat. Tips på lyckade blandningar? Friluftsmat 17
saraholvid Tips på vegetarisk mat till fjällvandringen Friluftsmat 33
Emeliie Tips på frystorkat Friluftsmat 4
Axel Svensson Tips på sida Friluftsmat 2
smula supernybörjare på torkmat önskar tips!!!!!!!!!! Friluftsmat 12
niben Tips på billig utemat i ICA hyllan! Friluftsmat 23
sursta Tips på bra/god frystorkad mat? Friluftsmat 33
Vatten i bensinen! Tips på åtgärder. K-sprit. Friluftsmat 0
Lorssan Tips för att slippa laga mat Friluftsmat 25
DoktorGlas Billig manuell vakuumpump - tips! Friluftsmat 4
TROY GARNER Tips billiga energybars och mycket annat Friluftsmat 4
pysen78 Tips: Torkade sojaprodukter Friluftsmat 3
Arnout Återfukta torkad mat. Tips? Friluftsmat 8
rax Tips: Freezer Bag Cooking Friluftsmat 23
k_å Efterrätts tips Friluftsmat 8
omariao Ugnstorka mat! Recept & tips, tack! Friluftsmat 8
KebneKajsa Tips: dinkelpasta Friluftsmat 8
brigas Hemtorkade tips Friluftsmat 2
Zandra Tips för utomhusbakning Friluftsmat 8
bredviken Muurikka, allmänna tips Friluftsmat 3
rifri Tips för laktosintolerant Friluftsmat 5
nermander Tips för matplanering Friluftsmat 0
zzeezz TIPS Friluftsmat 2
Kalle E Energirikt tips Friluftsmat 3
jobogg Tips om gas i kyla Friluftsmat 0
nikeri Murikka tips Friluftsmat 6
412 tips till explorer Friluftsmat 0
Komakt tips för MFS-ägare och andra Friluftsmat 0
Tips om att göra upp eld Friluftsmat 11
vandrafjäll När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt? Friluftsmat 70
Snödrivan Fritera på kajakturen Friluftsmat 1
JonasRenemar Popcorn på trangia Friluftsmat 6
Tobbe C Créme fraiche på cashewnötter som fjällmat Friluftsmat 6
camoscio Proviantering på cykeltur Friluftsmat 3
Livetiskuggan Varm macka på stormkök Friluftsmat 17
Limmet Frystorkat på Xxl-rea Friluftsmat 10
Livetiskuggan Alternativ på samma ingredienser Friluftsmat 7
Stordrulen Beef Jerky på Älgkött. Friluftsmat 0
nature_epicurean Laktosfri mat på vandring Friluftsmat 7
Lea94 Specialkost på vandringstur Friluftsmat 11
AnteÅ Såg att denna kommer på Lidl (mattork) Friluftsmat 6
aronwidforss Potatisgratäng på spis? Friluftsmat 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.