Tips på billig och lätt sovsäck

Hej,

Vad har ni för tips på billig (under 800 kr) och lätt sovsäck (gärna under 900g) vad är lägsta komforttempen man kan hitta med ovanstående specar angivna?
 
Liten vikt och volym samt bra temperaturgränser eftersträvas. Sovsäcken ska användas första gången vid nybörjarvandring kring Kebenkaise och sedan som allroundsovsäck.

Har hitentills hittat dessa:

  1. Haglöfs Slumber 2S (egentligen för tung) - http://www.haglofs.com/en-us/products/sleeping-bags/2-season/unisex/slumber_2s_en-us.aspx
  2. Haglöfs Slumber Compact - http://www.outnorth.se/haglofs/slumber-compact.php?group=prod_prod_grp-s1/354
  3. Snugpak Travelpak 1 (vet inte om jag gillar antibakteriell behandling) -http://www.outnorth.se/snugpak/travelpak-1.php?ref=productcategory-nosto-1
  4. Snugpak Travelpak 2 - http://www.outnorth.se/snugpak/travelpak-2.php?group=prod_prod_grp-s1/354
  5. Snugpak Travelpak Traveller - http://www.outnorth.se/snugpak/travelpak-traveller.php?ref=productpage-nosto-1
  6. Robens Lite 300 - http://www.robens.de/en/Products/SleepingBags/Lite/Lite300.aspx
  7. LifeVenture SleepLite 750 - http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1448982
  8. LifeVenture SleepLight 1100 http://www.thesportshq.com/lifeventure-sleeplight-1100-sleeping-bag.aspx
  9. Vango Ultralite 600 - http://www.fieldandtrek.com/vango-ultralite-600-781082

Eller Stadium/Everest "Sleeping bag Classic unisex +9" (Comfort: +12,6; Limit: +8,8; Extreme: -4 - vikt: 830g), 2 stycken för 500kr, men funderar på om den blir för kall?
 
Du får nog bestämma dig för om du vill offra vikt-, pris- eller temperaturkravet, för du ser själv att du inte kan få alla tre på en gång.
Om du inte är extremt varmblodig av dig eller tänker sova i medhavd dunjacka, så behöver du för dina syften en säck med allra minst "komforttemperatur dam" (den översta av de angivna) kring 0 grader, gärna några grader under (och då får du ändå räkna med att sova i t ex ett varmt ullunderställ, strumpor, mössa och ibland mer).

Nr 1 vore på gränsen till acceptabel, men som du själv skriver är den är ca 2 ggr så tung som du önskar. Men vill du ha en så pass varm syntetsäck kan det nog inte bli så mycket lättare.
Nr 2 är både för kall, för tung och för dyr enligt dina kriterier.
Nr 3, 5, 6 och 8 är minst 10 grader för kalla (nr 3 och 5 dessutom med osäker klassning, se nedan), nr 8 dessutom för tung.
Nr 4 är enligt egen klassning forfarande för kall, och för tung enligt dina krav. Ingen av snugpack-säckarna är dock testad enligt EN-standard och klassningen framstår som klart "optimistisk" i relation till vikten, med tanke på att det handlar om syntetsäckar.
Nr 7 är ca 15 grader för kall.

Nr 9 anger fieldandtrek, sin vana trogen, inte den officiella temperaturklassningen för utan skriver glatt 0-250 (!) grader, vikten 1100 g och "three seasons" som användningsområde. Vango själva är naturligtvis ärligare och anger Tcomfort +5 grader, Tlimit 0 grader, vikten till 1200 g och "2-3 seasons" som användningsområde.

Stadiumsäcken är naturligtvis också alldels för kall.

En tumregel som kanske hjälper dig att leta vidare, om du vill köpa en dunsäck: sätt 400 g 750 cuin dun som nedre dunvikts- resp. dunkvalitetsgräns. En del säckar med avancerad kanaluppbyggnad och mycket lätta tyger når med de gränserna ner till de temperaturgränser du lär behöva, samtidigt som de kommer ner i vikter mellan 700 g och ett kilo.
Men även de mest prisvärda av sådana säckar - t ex de polska Cumulus, Roberts, Pajak eller Explo (googla) kostar minst dubbelt så mycket som du vill betala.

Vill du å andra sidan hålla på målpriset utan att frysa, får du satsa på syntet och hamna på ungefär dubbla målvikten.
 
Tusen tack för svaret!


Inser nu att det är svårt att få ihop hela ekvationen. Vad behöver egentligen temperaturgränsen för sovsäcken vara för vandring i svenska fjäll i mitten av augusti sovandes tätt ihop inuti tält och med underställ på sig?


Antar att efter jag vet vilken temperaturgräns det blir så får jag offra antingen temperatur eller viktkravet.


Vad tror ni om denna: http://www.roberts.pl/v2/index.php?l=en&p=_katalog&i=_skaut (Skaut 400/500)?

Har någon någon erfarenhet av beställningar från Roberts och leveranstid?
 
Vad behöver egentligen temperaturgränsen för sovsäcken vara för vandring i svenska fjäll i mitten av augusti sovandes tätt ihop inuti tält och med underställ på sig?
Du har redan fått svaret :).
(...) Om du inte är extremt varmblodig av dig eller tänker sova i medhavd dunjacka, så behöver du för dina syften en säck med allra minst "komforttemperatur dam" (den översta av de angivna) kring 0 grader, gärna några grader under (och då får du ändå räkna med att sova i t ex ett varmt ullunderställ, strumpor, mössa och ibland mer)...
+3 resp. +4 kan fortfarande bli väl kallt i Kebnekaisefjällen i augusti. Jag skulle satsa på något som går några grader nedanför nollan, då får du en säck som du kan använda till det mesta under den snöfria vandringssäsongen. Visst svider det i plånboken, men det kanske är lite tröst att en dunsäck av god kvalitet blir, rätt skött, betydligt mer långlivad än en syntetsäck.
Funderar nu även på denna: http://www.spikeoutdoors.co.uk/vaude...light-350.html. Är det någon osm har erfarenhet av Vaude??
Inte jag - men den lägre gränsen ligger på +1 grad och den övre på +6, dvs ca 7-10 grader för högt. Ingen överraskning om man tittar på dunvikten (350 g) och dunkvaliteten (ankdun). Då är ju Roberts Skaut 500, ungefär lika dyr, mer prisvärd och säkert betydligt varmare med sina 530 g fyllning.
Har någon någon erfarenhet av beställningar från Roberts och leveranstid?
Jag har två specialsydda Roberts-säckar och det har fungerat helt perfekt bägge gångerna, men jag kan polska och säckarna har ett antal år på nacken, så det kanske vore bättre med svar från någon med mer "representativa" och aktuella erfarenheter. men det är många som redan skrivit om detta på forum, använd sökfunktionen!

Jag har även en relativt ny standardsäck från Cumulus, som skulle fram i expressfart till en liten gudsförgäten håla i en nödsituation, och även där har serviceandan varit på topp, trots att Cumulus fått ta till "kreativa" lösningar för att säcken skulle hamna på rätt plats vid rätt tidpunkt.

Det är dock små tillverkare och det kan tänkas att bägge har högsäsong just nu, så mitt råd är att du mailar bägge och kollar resp. leveranstid (eller alla fyra, de är kvalitetsmässigt likvärdiga men jag har ingen egen erfarenhet av Pajak eller Explo) .

PS
Kombinera två tunna säckar är ingen dålig idé, bortsett från en liten viktförlust (det blir ju mer tyg). Det blir t ex lättare att vädra ut ev. kondens, som då förhoppningsvis hamnat i bara den ena av säckarna. Gör man en svårare topptur i osäkert väder, kan man ta med den ena som nödbivack (gärna då i kombo med enkelt överdrag). Får man den ena nerblött av någon olyckshändelse, har man kvar en nödlösning under upptorkningstiden.
För att detta skall fungera, får du se till att den inre säcken får plats mellan din kropp och den yttre säcken, utan att någon av dem blir komprimerad. I ett sådant idealfall kan du räkna på den sammanlagda dunvikten som tumregel, i verkligheten blir det lite sämre.

Everestsäckarna i den rollen är jag dock skeptisk till, det blir ju väldigt tungt och osäkert utfall vad gäller temperaturgränser. Men jag är dålig på syntetsäckar, kanske någon annan som testat?
 
Senast ändrad:
Jag kör Everestsäckar mycket sommartid och som förstärkningsäckar.

Dom brukar väl vara specade runt 12-14 grader och väga strax under kilot - dom blir väldigt små i kompressionspåsen.

Jag är iaf nöjda med dom och dom räcker till iaf under högsommaren helt lungt, tänk på att marken oftast är ganska varm på sommaren så trots att det dippar ned åt +8 på natten så är det lungt.
På hösten har jag sovit ned till flera minus i dom utan problem då marken värmt upp tältet.
Ja ni vet accumlerad värme , på våren skulle det inte gå då det finns accumlerad kyla istället

Så under högsommaren är det no probs och ha en sådan här säck och rekomnderar köp så sett - mycket användbara och bra pris.
 
kör själv med "cats meow" från TNF...ganska hygglig i förhållande vikt o Comfort..o till rimligt pris
 
Instämmer helt med Joannas mycket kloka råd ovan, lyssna på dem.

Har själv frusit så pass att jag har svårt att sova, även i en +/-0 säck i fjällen under högsommar. Det funkar om man klär på sig ordentligt. Om du har möjlighet, lägg några extra hundralappar på en bättre sovsäck.

Håller också med om att Cat's Meow är en mycket bra, beprövad syntetsäck. Här till ett bra pris (om man står ut med den sexistiska reklamen).

http://www.sportamore.se/produkt/8905-the-north-face-cats-meow-bla
 
joanna har gett många bra råd som jag tillfullo instämmer i. Jag har själv frusit på mina första vandringar och har även jag lärt mig den den 'hårda' vågen:(
Din ekvation går inte ihop tyvärr,. Värmen i en sovsäck bestäms till största delen av loftet (hur mycket luft som kan 'bindas' i fyllningen) och hur den är sydd. För lapplandsfjällen i augusti behöver du en säck med komfort kring -5 enligt EN normen, gärna några grader längre. En fibersäck som klarar detta väger kring 1800-2000g med packpåsa och en mycket avancerad dunsäck kring 1000-1200g med packpåse om du är normallång ( sovsäcktillverkarna uppger oftast vikt utan packpåse). En sådan dunsäck är dyr varför du kommer undan billigast genom att välja en fibersäck, ex Marmot Wave IV eller annan säck med motsvarande prestanda.
 
Jag använder mycket proffsgrejer men även en del billigt ibland.

Biltema har två säckar en -5 och 1,5kg och en -10 och 2,0kg - dom håller vad dom lovar.
Iaf med underställ - jag har nämligen kört med -10 bortanför -20 men då haft en everest som förstärkning och underställ samt mellanunderställ och så.

Visst dom tar lite plats och så och det är bomull på insidan men helt ok för dom priserna.

Man blir inte så ledsen när ett vedträ eldar upp fotändan... - prismässigt

Så dom kan man ju ha i åtanke
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mxsr Tips på billig tältkåta Bo och sova 11
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
gusfallca Tips på familje/campingtält Bo och sova 7
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Still Alive Tips önskas på sovsäcksöverdrag Bo och sova 15
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
Stadsmulle Tips på prisvärt 2.5-3p vandringstält fjäll+vandringsleder 3-säsongs? Bo och sova 2
Dalekarlia Tips på tält Bo och sova 14
Rasku89 Tips på bra dunsovsäckar som tar liten plats i packning? Bo och sova 22
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2
Axe Tips på varmvattenflaska för sovsäcksbruk. Bo och sova 19
Dimman Tips på solotält Bo och sova 22
lundinz Tips på rymlig sovsäck till frugan Bo och sova 6
danisko Tips på sovsäck (vår-sommar-höst) Bo och sova 10
bockastyre Tips på prisvärd dunsovsäck önskas Bo och sova 7
museo12 Tips på rymligt fyramannatält för camping och vandring? Bo och sova 4
tolwyn Tips på billigt men bra tält? Bo och sova 8
Henmar Tips på snöre/lina/rep till tarp? Bo och sova 20
Asteroid_207 Behöver tips/åsikter på tält 1-2 personer Bo och sova 4
kiszivem Önskar tips på tält för 5 pers Bo och sova 3
Greenzone Tips på sovsäck Bo och sova 5
Niludde Tips på Tältsäng, Fältsäng, Campingsäng som håller... Bo och sova 10
john76 Behöver tips på tält Bo och sova 8
Almgren Tips på liggunderlag för "tjockisar"? :-) Bo och sova 16
andreas.lindholm.5 Tips på sovsäck önskas. Bo och sova 6
85662 Tips på tältpåse? Med kompression? Bo och sova 6
ihe Tips på quilt Bo och sova 4
plingen tips på campingar Bo och sova 3
Tulkas Tips på första tält för rimlig peng Bo och sova 6
MAW Tips på (lätt) myggtält!? Bo och sova 4
Johan123 Tips på mesh-tält, myggtält Bo och sova 5
Mediana Behöver tips på nytt tält inför Kungsleden Bo och sova 22
linus.holmqvist tips på tält, sovsäck & liggunderlag för helags 3dagars tur. Bo och sova 18
palacona Tips på ett bra liggunderlag Bo och sova 13
desireman Tips på relativt lätt tält för 4 personer? Bo och sova 18
ryssen Tips på (ultra-)lätt 2-3p tält Bo och sova 24
monokrom Tips på Tarp! Bo och sova 9
pelle.k Tips på bra liggunderlag Bo och sova 6
Heikkinen Tips på lätta tältspikar? Bo och sova 21
fredl Tips på rymligt tält för 2 pers (bil/cykel/kajak-camping) Bo och sova 3
Molngrabb Nybliven medlem behöver tips på tält Bo och sova 17
KeA Tips på tält för 2 m. lång Bo och sova 14
ABL Tips på självstagande tält Bo och sova 1
lokatten Behöver tips på nytt 2-3 mans tält Bo och sova 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.