Tips på bekväm fjällresa med 10-månaders barn

Hej!

I slutet av sommaren så tänkte jag och sambon och våran 10 månader gamla son åka till fjällen i några dagar, (cirka 3 dagar). Tänkte be er i forumet om tips på vart vi kan åka. Tanken är att bo i någon hyrbar fjällstuga eller på någon fjällstation, och därifrån göra kortare dagsturer.

Krav för resan:
- Vi måste kunna sova ensamma, dvs eget rum.
- fin och lättillgänglig vildmark runtomkring.

Just nu är jag vi bara kollat upp Kebnekaise fjällstation, men vi har båda varit där tidigare innan vi fick barn, och det är rätt dyrt att bo där plus rätt långt att köra (bor i Umeå).

Kom gärna med förslag! Mvh
 
Om ni inte vill åka så långt kan ni kolla in Jormliens Fjällgård i Gäddede, eller fjällstation/vandrarhem i Hemavan eller Ammarnäs. Fast de ligger nog mer "i byn" än mitt uppe på fjället. Jag har inte jättebra koll på de direkta omgivningarna där, har bara gjort korta besök eller haft dem som utgångspunkt för längre vandringar.
Kan ni åka lite längre skulle jag rekommendera Saltoluokta fjällstation, det ligger i väldigt fin fjällmiljö och är barnvänligt. Mycket lugnare och trevligare än Kebnekaise, som kan vara rätt hektiskt.
 
Om ni inte vill åka så långt kan ni kolla in Jormliens Fjällgård i Gäddede, eller fjällstation/vandrarhem i Hemavan eller Ammarnäs. Fast de ligger nog mer "i byn" än mitt uppe på fjället. Jag har inte jättebra koll på de direkta omgivningarna där, har bara gjort korta besök eller haft dem som utgångspunkt för längre vandringar.
Kan ni åka lite längre skulle jag rekommendera Saltoluokta fjällstation, det ligger i väldigt fin fjällmiljö och är barnvänligt. Mycket lugnare och trevligare än Kebnekaise, som kan vara rätt hektiskt.

Tack för tipsen! Ska kolla upp Jormliens fjällgård.

Har varit i Saltoluokta förut, dock bara avslutat en sarektur där, så har inte utforskat närområdet speciellt mycket. Vad jag vill minnas är det väldigt mycket fjällbjörkskog där salto ligger, finns det möjlighet att komma upp på fjället på en rimlig dagstur med ett spädbarn från salto? Dvs, inte längre än 10 km tur och returpromenad.


Ta tåget till Björkliden. Hyr en stuga i stugbyn som befinner precis på trädgränsen. Härliga dagsutflykter utlovas på kalfjället :)

Tack! Synd bara det är så fasligt långt till björkliden, annars hade detta tips varit 5+.

Kom gärna med fler tips och idéer! Uppskattas enormt mycket!
 
Har varit i Saltoluokta förut, dock bara avslutat en sarektur där, så har inte utforskat närområdet speciellt mycket. Vad jag vill minnas är det väldigt mycket fjällbjörkskog där salto ligger, finns det möjlighet att komma upp på fjället på en rimlig dagstur med ett spädbarn från salto? Dvs, inte längre än 10 km tur och returpromenad.

Man kommer snabbt upp på fjället från Saltoluokta. Om du tar Kungsleden söderut så är det högst ett par kilometer upp till kalfjället. Då är det förstås rätt brant stigning.
 
Dagsturer Salto, utsiktstoppen Lulep Kierkau, samevistet i Pietsaure (badvänlig grusstrand om solen skiner), kanjonen Ahusjgårsså mm mm.
Vi har legat i tältbasläger ovanför fjällstationen med barn och hade inga problem att hitta dagsturer för den vecka vi var där😁
 
Dagsturer Salto, utsiktstoppen Lulep Kierkau, samevistet i Pietsaure (badvänlig grusstrand om solen skiner), kanjonen Ahusjgårsså mm mm.
Vi har legat i tältbasläger ovanför fjällstationen med barn och hade inga problem att hitta dagsturer för den vecka vi var där😁

Låter superhärligt. Hade gärna legat i tält, och sonen har nog inget emot det. Men min sambo föredrar en säng, så denna resa är det tyvärr inte aktuellt. Får bli andra turer med sonen istället 🙂
 
Jag skulle vilja slå ett slag för västra jämtlandsfjällen, med både Vålådalens fjällstation och Storulvåns fjällstation. Vålådalens har jag inte varit på på mer än tio år, så jag är inte bekant riktigt med rumsstandard där just nu, men Storulvån är ju jättefint i de fina "familjerummen" (som också har egen toalett och dusch, något som ju är väldigt skönt med en liten).

Det finns goda möjligheter till kortare dagsturer från bägge - där det givetvis är lite mer "orört" kring Vålådalen (som är mindre populärt än "Jämtlandstriangeln"), men där det är mer "lågfjäll" och därför större risk för mygg än Storulvån. Från Storulvån är det korta prommenader upp på några av de närliggande fjällen och det finns mycket annat fint att titta på i närheten, som Ulvåtjärn, eller att gå mot Sylarna och t.ex. vända vid Spåjme. Framåt slutet av sommaren finns säkerligen en hel del hjortron framförallt nedanför Storulvåfjället på "Enkälen/Ulvåtjärn"-sidan.
 
Jag tror mig minnas att jag såg hotell på fjället i Hemavan/Tärnabytrakten. Det finns en kort led, Drottningleden, som går över en fjällkedja i miniatyr, med kalfjäll på topparna och myr och fjällbjörkar i dalarna, men det ryms flera toppar och dalar på några kilometer. Om några år kan ni åka tillbaka och er son kan gå där själv! Hade jag vetat om det hade mina barn absolut fått gå sin första fjällvandring där. Inne i Hemavan stör liftsystemet lite av fjällkänslan.
 
Håller med om Björkliden och Storulvån, man kliver i stort sett direkt ut på Fjället.

Grövelsjöns fjällstation ligger bra till det med, hade det inte varit för det där j_vla Corona så finns det Fjällstationer i Norge som ligger mycket "fjällnära" med fantastisk utsikt, Rondvassbu och Spitterstulen är två exempel.

Rondvassbu ca 5km lätt vandring på bra anläggningsväg med fantastiskt fin omgivning, Spitterstulen bilväg till dörren och utsikt över Norges högsta fjällområde.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
ut_och_njut Två nätter på fulufjället. Tips sökes Fjällvandring 0
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Lunkan90 Tips på förstavandring Fjällvandring 7
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
Claes_H Tips på fyrdagarstur runt Fulufjället? Fjällvandring 2
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
Christoffer_123 Tips på 4-5 dgr laponia Fjällvandring 3
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
stormfrog Tips på kortare vandring i Lappland med hund? Fjällvandring 5
Helena Bergman Tips på rutt Åre - Gäddede m FÅ VÄGAR Fjällvandring 6
tinyvaldemar Tips på fint hus för vandring Fjällvandring 3
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
Lunkan90 Tips på regnjacka för fjällvandring Fjällvandring 10
Essexblue Tips på tältplatser Anarisfjällen Fjällvandring 0
veni Tips på en Rundtur i Rondane NP Fjällvandring 9
Jocke434 Tips på turer runt rapadalen i Sarek Fjällvandring 3
Sällan Tips på vandring i Finse och skor Fjällvandring 2
sellanboy Tips på rundvandring i Sarek Fjällvandring 1
TNFlimejuice Sarek - Tips på rutt? Fjällvandring 1
Andieb Tips på tältplats i Sogndal och Jotunheimen Fjällvandring 0
malhoi Tips på vandringsturer för nybörjare sökes Fjällvandring 4
kötte Tips på rundtur Abisko Fjällvandring 6
mewaan Tips på turer Fjällvandring 4
Lunkan90 Tips på vandringssträcka Västerbotten/Norrbotten Fjällvandring 5
ntnhln Tips på snabbtillgängligt högfjäll/topp Åre/Bydalen? Fjällvandring 6
oscarthegrey Tips/synpunkter på vandringstur i Kebnekaisefjällen! Fjällvandring 5
Struensee Tips på kortare fjälltur önskas! Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.