Tips på äventyr i Jämtland eller Skåne med 10-månadersbäbis?

Som rubriken lyder....vi ska vara i Skåne och Jämtland i sommar och skulle vilja åka på någon liten utflykt, t.ex. fjällvandrin, med vår då 10 månader gamla bäbis. Har någon något tips på en passande dagsutflykt/tvådagarsutflykt där man inte behöver kånka på tält o.s.v. Gärna någon naturskön upplevelse. Tack på förhand!

Först vill jag klaga på frågan!
Det händer så för*****t mycket i jämtland!
Vilka delar har ni funderat på?
Jag kan tom rekomendera jamtli i östersund, skulle det ligga söderut vore skansen jäkligt orolig!
När det gäller naturen, så är upplevelserna så personliga att jag inte vågar ge rådet "åk dit".
Jag åker mot norge och valsjöbyn på semestern, där hittar man allt!

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tack tack. Jag kommer själv från Jämtland och är där flera gånger om året, så jag vet att det händer saker där. Men jag har inte så stor koll när det gäller natur och friluftsliv. Jamtli var ett bra tips, det är verkligen super.

Säger det med,satsa på Storulvån som "basecamp".Barnvänligt med tillgång till kök, toa mm i självhushållet. Lättgådd terräng för småben som nyligen lärt sig gå! Kul terräng med vatten, Pluppstig och får på bete. Apråpå får så anordnar Fjällbete i Undersåker olika arr såsom fårklippning,vallning etc.

Skåneleden och strövområden.

Skåne har en massa trevliga strövområden, mer info här: http://www.strovomraden.se/ Snogeholm kan jag definitivt rekommendera, både skog, öppna fält och sjöar. I byn Sövde, strax bredvid, finns dessutom en väldigt aktiv friluftsfrämjarförening. De har bla en bastubåt, som man kan hyra och fara ut med eller komma på de öppna kvällarna och bada vid bryggan.

Skåneleden går kors och tvärs genom landskapet och det finns vindskydd att övernatta i, om ni känner för det.

Sen är Häckeberga kvarn precis utanför Genarp i Lunds kommun en verklig favorit! En gammal vattenkvarnruin med utgrävd kanal för att öka på vattenkraften. Det finns grillplats och bord med bänkar, men trevligast är att sitta vid tvätthusruinen vid vattnet. I skogen på andra sidan bäcken finns det trevliga stigar att promenera på.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips