Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn?

Hej!

Söker tips och idéer för fjällvandring med följande "kravspec":

- Lämpligt för barn i åldern 6-8 år
- Max ca 6-7 km om dagen
- 3-4 tältnätter, gärna med start/slut på fjällstation
- Var som helst i svensk fjällmiljö
- Gärna en plats där vi åtminstone delvis får känslan av att vara ensamma
- Plus om det går att ta sig till platsen med tåg
- Grövelsjön gjorde vi förra året, så helst inte det området igen (för omväxlingens skull, Grövelsjön är för all del fantastiskt!)
- God fjällvana på mig, av förklarliga skäl lite mindre så hos barnen

Skulle någon sitta på bra förslag utifrån ovan vore det mycket uppskattat!
 
Med en sådan plan finns det nog mängder med möjligheter. Förutom tåg då. Kolla tex Fulufjället, Vedungsfjällen, Ramundberget, Höglekardalen...
 
Abisko, tåg till fjällstationen! Lift upp på Njulla sedan vandring mot Gorsavaggi. Gå ner i Gorsa via Latnjavagge eller längre västerut beroende på hur långt ni vill vandra. Latnjavagge har fin stig ner till Gorsavaggi medan dalgångarna längre bort är steniga och kan vara jobbiga för korta ben. Alternativt kan ni gå via Låktatjåkka och avsluta i Björkliden. Mycket fin och trivsam vandring ner mot Björkliden. Blir vädret dåligt finns logi i Kårsavaggestugan och Låktatjåkka fjällstation.
Go tur! LasseÅ
 
Tänndalsfjällen är lättvandrade. Saknar dock fjällstation för start och mål. Men annars goda möjligheter att göra kortare dagsetapper. Saknar tågförbindelse.

Tåg till Enafors och gå över Snasahögarna mot Ulvåtjärn (via Silverfallet). Ner via Storulvån, där det går att hitta transport till Enafors.

Bil till Tossåsen och gå in mot Lunndörren. Fantastiskt fint inne vid vindskyddet mitt i passet.

Oviksfjällen. Har bara gått från Gräftåvallen och dit tar man sig med bil. Fina fjäll som ligger för sig själva och med vad jag upplevde få besökare. Ta sikte mot Dörrsjöarna.

Abisko som tidigare nämnts.
 
OM du nappar på Lars och Anders förslag om Abisko så måste jag lägga till att ett besök vid Frippes fall. Skicka bild därifrån och införskaffa ett diplom. Vet du inte vad Frippes fall är? Läs här!
Turen börjar med linbana upp på fjället, sedan lite enkel orientering (inga stigar/leder) fram till Frippes fall där det finns fin tältplats. Sedan fram till Latnjavagge där det också finns fina tältplatser. Nästa dag brant stig ner i Gorsavagge. Dramatik! Kanske övernattning i stugan innan turen avslutas med led tillbaka till Abisko.
/HåkanF
 
Oj, stort tack till de fina förslagen @majjen , @Crimper , @Lasse Åbom , @HasseQ !

Abisko har jag vandrat kring själv tidigare, så det lockar verkligen, linbana och Frippes falllpåter som ypperliga attraktioner att sälja in hos barnen :) Mycket bra med konkreta turförslag.

Tänndalsfjällen, Storulvån, Oviksfjällen och Ramundberget har jag mindre koll på, men ska genast läsa på och plugga lite karta!

Tar fortsatt gärna emot fler förslag, kommer ju fler vandringar efter denna sommar!
 
Hej. Jag har vandrat en del med mina barn och även om det finns folk vid Storulvån går det definitivt att hitta ”folkfria” ställen! Vi har trivts toppen där! Grövelsjön har ni varit i men kanske kan ni ”gå åt andra hållet” på något sätt? Jag har skrivit lite om mina vandringar med barnen i min blogg här på Utsidan, kanske kan du få ett tips där 😊 Sen kan det vara så att årets vandring innefattar Frippes fall (om jag får bestämma)…dock brukar barnen komma med önskemål också (får sälja in det bra bara). Hör gärna av dig om du har andra funderingar på barn i fjällen!
 
Hej. Jag har vandrat en del med mina barn och även om det finns folk vid Storulvån går det definitivt att hitta ”folkfria” ställen! Vi har trivts toppen där! Grövelsjön har ni varit i men kanske kan ni ”gå åt andra hållet” på något sätt? Jag har skrivit lite om mina vandringar med barnen i min blogg här på Utsidan, kanske kan du få ett tips där 😊 Sen kan det vara så att årets vandring innefattar Frippes fall (om jag får bestämma)…dock brukar barnen komma med önskemål också (får sälja in det bra bara). Hör gärna av dig om du har andra funderingar på barn i fjällen!
Kul, tack för tips, och fin blogg, kommer definitivt köra en inspirationsgenomläsning av den :)

Det svåra med barnen tycker jag just är att lägga planen på rätt nivå; lagom långa etapper med förhoppningsvis kul "milstolpar" att locka dem med när humöret ibland tryter...
 
Det jag behövde lista ut med mina barn var "vad får de att fortsätta?". När de var små fick jag vara glad om vi tog oss vidare från första jokken ;) Dottern är mer prestationsinriktad så med henne kunde jag köra "komma upp" som lockelse (se mitt första blogginlägg) även när hon var liten. Sonen har jag nog aldrig kunnat trigga med tävling, "sisten till bilen är en rutten fis!" rycker han bara på axlarna åt... Där har det mer varit ständig motivation...tills han kom på att själva vandringen kunde vara ett mål i sig. Men då var han nog tio år, när han kom på att "bara vara och flytta den ena foten framför den andra" räckte.

Till viss del funkar det ju med blodsockerhöjande, att typ muta de att fortsätta, men det som funkat bäst för mina är att ha något att göra under tiden som fötterna rör sig. Alla dessa bokstavslekar man kan köra! Just nu så är det bara "20 frågor" som gäller för dottern och då begränsat till ett ämne vi båda kan lika bra (Harry Potter och hela den världen...). Sonen har numera ansvar för kartan, att se till att vi kommer dit vi ska och det roligaste för honom är att hitta nästa perfekta rastplats. Nära vatten med bra sittstenar och härlig utsikt. Och nu när båda kan hänga med på en karta så är de med i planeringen och vet vad som ska hända de olika vandringsdagarna.
IMG_8042.jpg


Sen får mina barn vara med och bestämma över vad som ska ätas. Ett år fick de ansvar för varsin dag. De fick bestämma frukost, lunch, mellis, middag, kvällsgott. Och så klart vara med och laga den. Sonen var så stolt när han kunde bjuda på nybakat bröd (stekpannebröd) och sylt till frukost. En annan sak är att få fixa egna godispåsar ("vandringsgodis"). Att innan få åka och köpa 8-10 bitar per dag, packa de i dagspåsar och sen i fjällen få välja en hel godispåse per dag har funkat över förväntan. Jag trodde de skulle äta upp allt innan första jokken men oftast har de kvar på kvällen och ligger och mysäter i tältet.

Och så till sist, min viktigaste läxa; det som man själv tycker är lagom/rätt nivå, är inte barnens lagom/rätt nivå. Hur man än gör. Det som funkade förra gången gör inte det nästa gång. För de bli äldre, större, mognare...
 
Hej! Föreslår topptur till skarsfjället vilket nog är en av de bättre korta turer jag gjort med mina barn som är i samma ålder. Det kan vara lagom på 3 dagar t/r från ramundberget i lugnt tempo. Tycker toppturer är tacksamt med barn då det är tydligt mål och kul upplevelse. Skarsfjället är inte alls lika nedgånget av turismen som tex helags, men ändå nästan lika lätttillgängligt
 
Det jag behövde lista ut med mina barn var "vad får de att fortsätta?". När de var små fick jag vara glad om vi tog oss vidare från första jokken ;) Dottern är mer prestationsinriktad så med henne kunde jag köra "komma upp" som lockelse (se mitt första blogginlägg) även när hon var liten. Sonen har jag nog aldrig kunnat trigga med tävling, "sisten till bilen är en rutten fis!" rycker han bara på axlarna åt... Där har det mer varit ständig motivation...tills han kom på att själva vandringen kunde vara ett mål i sig. Men då var han nog tio år, när han kom på att "bara vara och flytta den ena foten framför den andra" räckte.

Till viss del funkar det ju med blodsockerhöjande, att typ muta de att fortsätta, men det som funkat bäst för mina är att ha något att göra under tiden som fötterna rör sig. Alla dessa bokstavslekar man kan köra! Just nu så är det bara "20 frågor" som gäller för dottern och då begränsat till ett ämne vi båda kan lika bra (Harry Potter och hela den världen...). Sonen har numera ansvar för kartan, att se till att vi kommer dit vi ska och det roligaste för honom är att hitta nästa perfekta rastplats. Nära vatten med bra sittstenar och härlig utsikt. Och nu när båda kan hänga med på en karta så är de med i planeringen och vet vad som ska hända de olika vandringsdagarna.
Visa bilaga 40572

Sen får mina barn vara med och bestämma över vad som ska ätas. Ett år fick de ansvar för varsin dag. De fick bestämma frukost, lunch, mellis, middag, kvällsgott. Och så klart vara med och laga den. Sonen var så stolt när han kunde bjuda på nybakat bröd (stekpannebröd) och sylt till frukost. En annan sak är att få fixa egna godispåsar ("vandringsgodis"). Att innan få åka och köpa 8-10 bitar per dag, packa de i dagspåsar och sen i fjällen få välja en hel godispåse per dag har funkat över förväntan. Jag trodde de skulle äta upp allt innan första jokken men oftast har de kvar på kvällen och ligger och mysäter i tältet.

Och så till sist, min viktigaste läxa; det som man själv tycker är lagom/rätt nivå, är inte barnens lagom/rätt nivå. Hur man än gör. Det som funkade förra gången gör inte det nästa gång. För de bli äldre, större, mognare...
Underbara tips Karolina. Detta borde alla "fjällföräldrar" läsa.
/Håkan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
ut_och_njut Två nätter på fulufjället. Tips sökes Fjällvandring 0
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Struensee Tips på bekväm fjällresa med 10-månaders barn Fjällvandring 9
Lunkan90 Tips på förstavandring Fjällvandring 7
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
Claes_H Tips på fyrdagarstur runt Fulufjället? Fjällvandring 2
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
Christoffer_123 Tips på 4-5 dgr laponia Fjällvandring 3
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
stormfrog Tips på kortare vandring i Lappland med hund? Fjällvandring 5
Helena Bergman Tips på rutt Åre - Gäddede m FÅ VÄGAR Fjällvandring 6
tinyvaldemar Tips på fint hus för vandring Fjällvandring 3
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
Lunkan90 Tips på regnjacka för fjällvandring Fjällvandring 10
Essexblue Tips på tältplatser Anarisfjällen Fjällvandring 0
veni Tips på en Rundtur i Rondane NP Fjällvandring 9
Jocke434 Tips på turer runt rapadalen i Sarek Fjällvandring 3
Sällan Tips på vandring i Finse och skor Fjällvandring 2
sellanboy Tips på rundvandring i Sarek Fjällvandring 1
TNFlimejuice Sarek - Tips på rutt? Fjällvandring 1
Andieb Tips på tältplats i Sogndal och Jotunheimen Fjällvandring 0
malhoi Tips på vandringsturer för nybörjare sökes Fjällvandring 4
kötte Tips på rundtur Abisko Fjällvandring 6
mewaan Tips på turer Fjällvandring 4
Lunkan90 Tips på vandringssträcka Västerbotten/Norrbotten Fjällvandring 5
ntnhln Tips på snabbtillgängligt högfjäll/topp Åre/Bydalen? Fjällvandring 6
oscarthegrey Tips/synpunkter på vandringstur i Kebnekaisefjällen! Fjällvandring 5
Struensee Tips på kortare fjälltur önskas! Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.