Jag ska vara med familjen i Stockholmstrakten i sommar och jag har ”fått lov” att vandra ett par dagar. Jag ska testa lite utrustning och form inför en fjällvandring tänkte jag - huvudfokus är alltså på detta och inte NÖDVÄNDIGTVIS på upplevelsen... Eftersom det familjen är på plats men att jag går ensam så vill jag vara effektiv - jag vill komma ut tidigt på morgonen och sen kunna bli hämtad hyfsat smidigt kvällen efter. Min första tanke var att gå ett par-tre etapper på Roslagsleden men blev lite avtänd på att man tydligen går mycket vid bebyggelse… Har någon tips på var man kan gå? Antingen trevliga etapper på roslagsleden eller alternativ till den. Gärna en rundvandring men det är inget måste. Gärna i fin natur och utan människor…
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Tips på 2 dagars vandring utanför Stockholm
- Trådstartare Calle.i.naturen
- Start datum
Går att snurra runt i Tyresta nationalpark och Tyresta naturreservat med omgivningar i 2-3 dagar.
Sedan är det ju inte oledat i fjällen utan storstadsnära, så människor stöter man på då och då lite beroende på hur man går.
Sedan är det ju inte oledat i fjällen utan storstadsnära, så människor stöter man på då och då lite beroende på hur man går.
Betalt samarbete
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Sörmlandsleden från Mölnbo mot Skottvång skulle kunna vara ett alternativ. Finns vägar att bli upphämtad vid på flera ställen så det går att anpassa distansen.
Ta pendeln till Flemingsberg och vandra Sörmlandsleden till Handens pendelstation (23 km i flertalet naturreservat med "norrlandskänsla". Sen går det ju att göra lite avstickare om man vill.
www.naturkartan.se
www.naturkartan.se
www.naturkartan.se
www.naturkartan.se
www.naturkartan.se
www.naturkartan.se
Flemingsbergsskogens naturreservat — Naturkartan
I Flemingsbergsskogen hittar du ett av Stockholms läns största väglösa skogsområden. Till sin karaktär är naturen lite "norrländsk" och präglas av
Entré Mellanberg, Gladökvarnsjöns naturreservat — Naturkartan
Informationstavla och parkering. Här börjar rovdjursleden och härifrån har du nära till både Huddingeleden och Gladö torparled.
Paradisets naturreservat — Naturkartan
Paradiset är ett stort skogsområde där du kan vandra i tyst och orörd natur. Området ligger högt och här finns många stenåldersboplatser som låg
Svartsjön — Naturkartan
Till Svartsjöns naturreservat kommer du genom att vandra Sörmlandsleden. Här, bland hällmarker, gammelskogar, myrar och de två sjöarna Svartsjön och
Skeppnan — Naturkartan
Skeppnans naturreservat är ett omväxlande område söder om sjön Öran. Här finns mossar, kärr och sumpskogar - våtmarker som är värdefulla eftersom de
Rudans naturreservat — Naturkartan
Precis intill Handens pendeltågsstation ligger Rudan, ett av kommunens två kommunala naturreservat. För dig som lätt vill nå ut i naturen och inte är
Håller med om Sörmlandsleden, läs på hemsidan om etapperna så kan du hitta något passande. De har lite olika "svårighets-nivå" beroende på vad det är du vill testa med din utrustning. Kommer man lite utanför stan och håller sig bort från populära friluftsområden som t ex Tyresta så är det relativt folktomt.
Ibland kan det vara långt mellan ställen där man kan fylla vatten så det får man kolla upp på förhand.
Ibland kan det vara långt mellan ställen där man kan fylla vatten så det får man kolla upp på förhand.
Aktuellt
Politisk reklam
Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!
Mina ganska luddiga minnen av Roslagsleden är att den blir "skogsigare" (fackterm) ju längre norrut man kommer. Sträckorna närmast Danderyd/Täby, dvs närmast starten, är i princip joggingspår. En variant kan alltså vara att åka till Norrtälje och gå söderut ett par dagar.
Men generellt har nog Sörmlandsleden mer att bjuda på.
Men generellt har nog Sörmlandsleden mer att bjuda på.
Tyvärr 5km asfalt ut från Gnesta vilket inte brukar vara så lockande.Ja, ta pendeltåget till Gnesta och vandra Sörmlandsleden till Järna. Tälta vid stora envätterns naturreservat tex.
Nja så långt tror jag inte det var. Det var en del grusväg också vill jag minnas. Men 5 km går på under timmen, så de kilometrarna flög iväg. Kommer inte ihåg att jag led där iaf.Tyvärr 5km asfalt ut från Gnesta vilket inte brukar vara så lockande.
Liknande trådar
- Svar
- 2
- Visningar
- 3 K
Dela: