Tips om sele

Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.

embl

Avslutat
Jag tycker du skall köpa selen med den lättklädde mannen, mums!

(eller, köp i butik, häng i selen och se hur den känns.. Det viktigaste med selen är att den passar dig, din kropp och dina behov)
 
jo den lättklädde mannen är ju alltid bra promo ;)

att det var ställbara benslingor på de tre som jag kollade på tror jag var en slump, alltså inget jag lägger specielt stor vikt på.

Men ska nog åka och tästa WC som den lättklädde hade!
 
Men ska nog åka och tästa WC som den lättklädde hade!

En detalj att tänka på när den testas: Kan du se utrustning som hänger på bakdelen av selen? Jag hade an BD Alpine som det funkade alldeles utmärkt att se där bak, men bytte sedan till en Misty Mountain. Deras utrustningsslingor sitter alldeles galet långt bak, så nu kan jag inte längre se vad jag greppar. Lite störande.
Ett par polare har uttryckt missnöje med 'fyrkantiga' utrustningsslingor, så snacka med nån som har det.
 
Sport och trad är väl inte så "allround". De verkliga kompromisserna kommer om du vill använda selen även till is/alpint och/eller aid/bigwall. (eller i andra extremen multisporttävling där grammen blir viktiga)

Har du möjlighet att pröva i butik? Då borde du kunna provhänga, samt även racka på lite och känna att utrustningsöglorna sitter bra. Svårt att ge råd på ett forum om hur en sele passar just på dig.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Klassiker!

På 4 stora utrustningsslingor ryms hela 55-metersracket: 7 kortisar, 6 trippelslingor, 17 kamkilar, 1 set kil, 1 set mässingoffset, 1 kilpetare i skruvkarbin, 1 par anmarchskor, 1 vattenflaska, 1 karbin med talja + lite övrig räddningsutrustning. Säkringsmojängen låter jag vara kvar i säkringsslingan.

Exakt vad jag skulle hänga på 3 utrustningsslingor till är en smula oklart...
 
Klassiker!

På 4 stora utrustningsslingor ryms hela 55-metersracket: 7 kortisar, 6 trippelslingor, 17 kamkilar, 1 set kil, 1 set mässingoffset, 1 kilpetare i skruvkarbin, 1 par anmarchskor, 1 vattenflaska, 1 karbin med talja + lite övrig räddningsutrustning. Säkringsmojängen låter jag vara kvar i säkringsslingan.

Exakt vad jag skulle hänga på 3 utrustningsslingor till är en smula oklart...

Kör med en Renegade med 7 och gillar att kunna dela upp racket på tre istället för två, säkringar på främsta två, qd och förlängningsbara på nästa 2, sen riggning och räddning på bakre 2 och tillsist skor och vatten på den längst bak... Det trevliga med 7 är att det är väldigt snabbt att hitta. Men risken är såklart stor att racka på för mycket även annars... För att det går...
 
ang 7 slingor: ja, jag tänker framförallt på sektioneringen så det är lättare att hitta - jag kommer inte att hänga på mig mer grejer än jag redan gör, oavsett sele..
 
ang arcteryx-selen: är verkligen "Non-structural haul loop" en feature?
det låter ungefär som motsatsen till "full strength haul loop" som man brukar se.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.