Sele XS hjälp!!

Jag letar efter en bra Klättersele. Jag har hittat två stycken bra men jag vet inte om dom är för stora i låren mitt lår är cirka 45 cm och jag har hittat en som är 47cm och den selen är flexibel.http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=PETZLMSAMA skulle man kanske kunna ha någonting emellan låren och selen?

Och är det någon här på forumet som vet vart det finns en son här sele som har storleken i midjan som är cirka 70-80 och cirka 43- 50 runt låren.
http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=PETZLHIRUNDOS_S09

Tacksam för svar.
 
Om ditt lår är 45 och selen 47 låter det väl rätt bra. Men jag tycker det brukar vara svårt med siffror på det här sättet, inte helt lätt att mäta på samma sätt skulle jag tro.

Om du har möjlighet att prova så är förstås det bra, även om jag har handlat flera selar på nätet. Nummer ett är väl ändå att du kan dra åt ordentligt i midjan, där FÅR inte selen kunna glida över höfterna om man nu skulle hamna uppochner.
 
Om ditt lår är 45 och selen 47 låter det väl rätt bra. Men jag tycker det brukar vara svårt med siffror på det här sättet, inte helt lätt att mäta på samma sätt skulle jag tro.

Om du har möjlighet att prova så är förstås det bra, även om jag har handlat flera selar på nätet. Nummer ett är väl ändå att du kan dra åt ordentligt i midjan, där FÅR inte selen kunna glida över höfterna om man nu skulle hamna uppochner.

Det låter väll bra.

Vilken sele är bäst den röda som har elastiskt band runt låren? eller den svarta som har spänne runt låren?

Den röda http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=PETZLMSAMA

Den svarta http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=PETZLADJAMAM
 
Den röda tycker jag ger En lysande kombination av bekvämlighet, låg vikt och rörelsefrihet! medan den svarta tycker jag är Lätt och smidig klättersele för året runt-bruk!. Bara min åsikt.
 
Absolut. Särskilt inomhus. ;-)
Det funkar säkert, och om du verkligen börjar klättra, både vinter och sommar utomhus, så kommer du säkert att inom 2 år ha lust att köpa en annan sele - vad du än köper idag!
 
Jag är inne på min andra Petzl Sama (den röda) och jag klättrar sport, trad, inomhus och is med den. Jag är nöjd med den rekommenderar den, om den passar dig förstås. Det vet du ju bara om du har provat den. Det är förra modellen jag har men jag gissar att den inte har blivit sämre.
Att man behöver reglerbara benslingor på vintern har jag aldrig förstått. Man ska ha extremt många par långkalsonger på sig för att det ska bli ett problem.

JOHAN
 
Klart den funkar

Det funkar utmärkt att köra med en sån sele både ute och på vintern. Jag använder en Petzl Hirundos för is/mix och skidalpina äventyr. Lätt och smidig. Men, som Mezzner skriver, en sele vill gärna ha sällskap. Plötsligt är det nån funktion du bara måste ha (ta på sig selen utan att ta av sig skidorna t ex) och vips blir det en till sele i bagen. Sen uppstår problemet "vilken sele idag då?"
 
Det stämmer nog på centimetern om du mäter slingan på selen, dock kan det variera hur högt man själv väljer att sätta selen på kroppen. Vart definierar du midja? Vart definierar Petzl midja? Nu är det såpass stort spann att det borde funka ändå men det går aldrig att säga exakt i och med att vi tänker lite olika vart vi vill att selen ska sitta.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Arytmica SRT-klättring (sele) Klättring allmänt 2
busnicke Bör jag köpa en ny sele? Klättring allmänt 2
jetoma Sele för hela familjen Klättring allmänt 4
Lakritsglass Vilken, helt justerbar, sele? Klättring allmänt 2
Callmepg Vad ska jag ha för sele? Klättring allmänt 14
Arytmica Nybörjarfråga ang. sele Klättring allmänt 2
Climba Hur tajt ska en klätter sele sitta? Klättring allmänt 17
red_tag2002 Trad sele Klättring allmänt 1
Pandan Bekväm sele, långa häng Klättring allmänt 11
Bloggomann Sele till tioåring? Klättring allmänt 6
Lantbo Vad är viktigast titta på en sele? Klättring allmänt 23
fredrik.markussen Tips om sele Klättring allmänt 11
_lia Hyra sele/skor i sthlm Klättring allmänt 0
Arytmica Fundering ang. sele Klättring allmänt 1
forslund Sele vägg/vinter Klättring allmänt 1
Saye Wild Country Sele Klättring allmänt 15
Cremytos Storlek på sele Klättring allmänt 2
K9-Dalarna Sele Klättring allmänt 13
tank Infästning i sele... Klättring allmänt 44
Hedin Bekväm Sele?? Klättring allmänt 16
Same Sele till barn. Klättring allmänt 6
singus livslängd på sele Klättring allmänt 13
FatClimber Bekväm sele (Yates/Misty Mountain?) Klättring allmänt 4
wberg2 Tips om rep och sele till grymt ringrostig! Klättring allmänt 3
Carlarmfelt Hyra skor/sele en dag Klättring allmänt 3
zeromaker Vilken sele Klättring allmänt 1
jonsa Ny sele - Petzel Calidris? Klättring allmänt 0
beggat sele köpes bor i stockholm Klättring allmänt 0
ut_och_njut Hjälp sökes - Topprepsankare Klättring allmänt 6
Valpish Hjälp i skodjungeln Klättring allmänt 1
Djurmo Lämplig ersättare till ropeman eller prussik? Hjälp och råd önskas =) Klättring allmänt 15
3056Claesson Routefinding Hjälp: Ailefroide Klättring allmänt 8
Sveija Att bygga en led (hjälp) Klättring allmänt 9
Klippsmurfen Hjälp att hitta klätterbild Klättring allmänt 0
Dordonii Behöver hjälp med klätterskor [Five Ten Coyote VCS] Klättring allmänt 3
Iggle Hjälp att hitta en kritpåse Klättring allmänt 4
cy_berg Hjälp mig med slang inom klättringsvärlden :-) Klättring allmänt 25
SpiderMonkey Klättrings hjälp ? Klättring allmänt 11
Säl Hjälp med namn Klättring allmänt 10
orren86 Får inte franska prussiken att fungera, hjälp? Klättring allmänt 28
Kvamme Hjälp! klätterskor, passform? Klättring allmänt 12
Zion Hjälp, köp av karbin och slingor för top-rep. Klättring allmänt 14
styrmanstake Hjälp med en Portaledge. Klättring allmänt 5
avslutad120814 Hjälp med bergart Klättring allmänt 3
melkons Snabb hjälp till nybörjare! Klättring allmänt 9
Åslin Hjälp! Nybörjarfråga! Klättring allmänt 3
tarjis klättergym Kuala Lumpor?!Hjälp! Klättring allmänt 13
kråkanhåkan Hjälp! Klättring allmänt 5
Bengtpg Behöver hjälp med repskydd Klättring allmänt 7
Sivert Hjälp med Fontainebleau Klättring allmänt 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...