Tips om mobil+ gps önskas

Hej!
Varit på en seglingstur där en bekant hade ipod med gps och laddade sjökort för
Turkiska kusten. Funkade ypperlig att navigera sig.
Nu tänker jag skaffa en sådan mobil men gärna PC-baserat för att inte byta miljön.
Den ska ha möjlighet att ladda vanliga vandringskartor men även sjökort.
Är det någon som kan nämna någon exempel. Helst väderskyddad.
Andra råd inför inskaffande av första mobil/gps är välkomna!
Tack på förhand!
/Dmitri

Det har inte så mycket med mobilen att göra utan med vilken applikation du kör och vilka sjökort du tänkt använda.

På min Android-telefon kör jag med OruxMaps till vilken man kan göra kartor med Mobile Atlas Creator och den i sin tur kan använda Eniros sjökort. Det är en lösning som är helt gratis, men jag har ingen aning om kvaliten på Eniros sjökort och filerna tenderar att bli stora eftersom det är bitmap-kartor.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag tycker bara att mobil duger för vägnavigering och båt då man har tillgång till ström. Min SE X1 lur går nog inte alltför många timmar som GPS - fast jag är otroligt nöjd med hur bra den funkar i bilen och när man är vilse i pannkakan i nån stad. Använder mer och mer sällan min bil-GPS.

Tack för reflektioner!

1.Tack för tipset on Eniro´s sjökort - aldrig tittade på dem tidgare.
2.Det var det att Iphonen satt i 12V plugen hela tiden, och det är inte hinder på en stor båt.
Mer erfarenhet sökes!

Jepp, så länge man har ström så går det bra men min gamla Garmin eTrex Vista HCx lär hänga med länge till med upp till 30 timmars gångtid på batteri. Dessutom har den många fler användbara funktioner förutom att den klarar väta också.

1.Tack för tipset on Eniro´s sjökort - aldrig tittade på dem tidgare.
2.Det var det att Iphonen satt i 12V plugen hela tiden, och det är inte hinder på en stor båt.
Mer erfarenhet sökes!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips