Tips om Ljungdalsfjällen?

planerar en vintertur i området. Jag har förberett mig bland annat genom att låna ett par böcker på biblioteket. En bok om Härjedalen som jag hittade på NCC-hyllan (geografi Norrland) när jag letade och fann Tore Abrahmssons "Okända Fjäll" som också har en del bra sidor om bland annat Dörrarna (Storådörren, Lunndörren m fl).

På Flatruet finns flera tusen år gamla fascinerande hällmålningar av älgar och andra jaktbyten.

Härjedalen i sig har intressant historia. Kristnades t ex mycket sent.

Thure

Vad spännande! Ska genast bege mig till biblioteket:)

Ett exempel bara....

I STF-stugorna är det bara att dyka in när som. Stugvärden ordnar alltid så att alla som kommer på kvällen får någonstans att sova. Om det är i säng eller en madrass på golvet beror på hur många som kommer den kvällen.

Vid ett tillfälle när jag passerade Tjäktjastugan (några mil söder om Abisko) hörde jag att 64 vandrare hade övernattat där trots att antalet bäddar bara är 22. Sådant händer inte bara när det är massor med vandrare i farten utan ibland även när vädret blir så våldsamt på natten att många tältare packar ihop och väcker stugvärden. Som sagt: fjällstugorna blir aldrig fulla. Det är kanske bra att veta, att man betalar lika mycket vare sig man sover i en säng eller trångt på golvet.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Hej!
Jag planerar att tillsammans med några kompisar vandra i Ljungdalsfjällen/Jämtlandsfjällen i sommar. Tänkte kolla om det är någon som har några tips om hur man kan gå? Vi är bara ett gäng natursugna nybörjare allihop så det hade känts bra att få lite råd från någon som har lite mer erfarenhet innan man ger sig ut;)

Hej! Ljungdalsfjällen är väldigt fina att vandra i, åtminstone de delar jag upplevt. För två (eller är det tre???) somrar sen så gick jag från Ramundberget till Fältjägarstugan, det är en svettig stigning upp på fjället men sen lättgånget och en fantastisk utsikt över fjällplatån och mot Helagsmassivet. Många små sjöar att bada i!

Sen kan ni gå vidare till Helags fjällstation (eller hade ni tänkt tälta?), det är en av de mysigaste fjällstationerna jag vet! (Jobbade där i somras, och har tidigare jobbat i både Abisko och Saltoluokta, så jag har lite att jämföra med.) Lite som en blandning av fjällstation och fjällstuga, liten nog att vara mysig och familjär (till skillnad mot exv Abisko och Sylarna, iaf enligt min mening) och stor nog att ha bekvämligheter som bastu och storstuga/restaurang. Där skulle jag stanna en extra natt, för att göra en topptur upp på Helags. Så länge man inte har problem med onda knän eller dyl så behövs inga superkrafter för att komma upp! Det är en fantastisk luftig känsla av att gå längs kanten högt ovanför glaciären, och utsikten på toppen är väl värd en långfika :) På fyra timmar tar ni er upp och ner i behaglig takt om det är fint väder (i dåligt väder är det ändå inget nöje att gå upp). Även höjdrädda stackare som jag kan njuta av vandringen, kanske borde påpekas... :) Stigen går inte så nära kanten, och man väljer ju själv om man vill gå närmare och titta ner... Min favorit var att gå upp på höger sida från fjällstationen sett, och sen komma ner på vänsterkanten (sydöstsidan), eftersom jag tyckte man fick en bättre utsikt framförallt på vägen upp då - men jag träffade andra som hellre tog andra hållet. Smaken är som baken.

Ok, det var tre nätter i stuga/på fjällstation det. Sen skulle jag gå vidare mot Gåsenstugan, det är en kuperad (upp-ner-upp-ner-upp...över böljande fjällåsar och ner i dalar med bäckar, finns ett vindskyd att rasta i ungefär halvvägs mellan Helags och Gåsen) men lättvandrad stig.

Som avslutning antingen vidare mot Stensdalsstugan (jättefin utsikt, frodig björkskog och mkt blommor, fin bastu vid stugan) och sen ner till Vålådalen (dit går vägen från Undersåker). Alternativt kan man gå från Gåsen mot Storulvån och avsluta vandringen där. Oavsett vilken väg ni väljer så är det mest utförslutning från Gåsen och hem! :)

mvh// Ulrika - fjällbiten

ps Har en del bilder från Helags, Gåsenstugan och Stensdalen i mitt album från i somras här på Utsidan om du vill titta ds

Där skulle jag stanna en extra natt, för att göra en topptur upp på Helags. Så länge man inte har problem med onda knän eller dyl så behövs inga superkrafter för att komma upp! Det är en fantastisk luftig känsla av att gå längs kanten högt ovanför glaciären, och utsikten på toppen är väl värd en långfika.
Ja, Helags har en hög dramatik/svårighet-ratio. Bifogar en bild av toppen från södra kammen:

Bilagor

• helags2.jpg
    helags2.jpg
    49.5 KB · Visningar: 373
ps Har en del bilder från Helags, Gåsenstugan och Stensdalen i mitt album från i somras här på Utsidan om du vill titta ds

Först och främst måste jag tacka för den noggrant beskrivna färdvägen. Verkar helschysst! Känns tryggt att veta att man som nybörjare kanske inte tagit sig alldeles för mycket vatten över huvudet.

Riktigt vackra bilder i ditt album förresten. Du sålde verkligen in Ljungdalsfjällen till mig;)

/Amanda

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips