Tips om liggunderlag önskas

Jag ska köpa ett uppblåsbart liggunderlag men det finns så många att jag inte vet vilket jag ska ha, jag campar såväl sommar som vinter och har tröttnat på mitt gamla, det behöver absolut inte vara hopvikbart. tacksam för tips.

eltobo; sa:
Jag ska köpa ett uppblåsbart liggunderlag men det finns så många att jag inte vet vilket jag ska ha, jag campar såväl sommar som vinter och har tröttnat på mitt gamla, det behöver absolut inte vara hopvikbart. tacksam för tips.

Sök igenom forumet efter "liggunderlag" så kommer du hitta flera trådar som tar upp ämnet. Passar samtidigt på att rekommendera Therm-A-Rest, slår det mesta!

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Therma Rests liggunderlag är förvisso dyra men håller länge och man sover bra på dem. Jagar du vikt är deras Ridge Rest bra (cellplast). Funkar bra att kombinera dessa vintertid, alternativt köra med två cellplast underlag.

Det finns en uppsjö av modeller, välj den som passar dina önskemål ifråga om vikt, komfort och pris.

Det finns andra märken oxå, några är säkert bra men dom flesta är kass.

Bland cellunderlag finns det massor av märken att välja på som är bra, se till att de har "slutna celler". Undelagen på OK har öppna celler...

Thermarest!

Jag och min fru använder Thermarest Ultralight som är mycket smidigt. Vi använder dessutom "3/4" modellen som tar ännu mindre plats. Jag är 90 kg och 190 men det är ändå rätt bekvämt. Inte som madrassen hemma men bra för att vara ett liggunderlag. Surfa in på dras website om du inte varit där http://www.cascadedesigns.com

Lycka till

Håkan

Therm A Rest!

Hej!

Även jag måste rekommendera Therm A Rest. Har haft mitt i snart 10 år och inte haft ett enda problem med det.

Jag har å andra sidan varit väldigt försiktig med det. Aldrig legat/suttit på det utanför tältet. Förutom på mjuk gräsmatta/mossa där jag först tittat över marken efter vassa stenar/pinnar mm.

Och jag har alltid haft ett skydd runt det, i form av en avklippt kudde från en luftmadrass. Som skoning (och kudde naturligtvis) när jag drar år packremmen runt det.

Mvh och Lycka Till!
// Niklas

Re: Therm A Rest!

Niklas Östergren; sa:
Även jag måste rekommendera Therm A Rest. Har haft mitt i snart 10 år och inte haft ett enda problem med det.

Jag har å andra sidan varit väldigt försiktig med det. Aldrig legat/suttit på det utanför tältet. Förutom på mjuk gräsmatta/mossa där jag först tittat över marken efter vassa stenar/pinnar mm.

Och jag har alltid haft ett skydd runt det, i form av en avklippt kudde från en luftmadrass. Som skoning (och kudde naturligtvis) när jag drar år packremmen runt det.

Mycket som stämde ihop med mina erfarenheter (men stor skillnad också) där, snart tio år, inga problem o.s.v. Dock ska man kanske inte anklaga mig för att ha varit försiktig, har haft liggunderlaget mer utan något under än i tält, använt det ouppblåst vid raster, direkt på halvvassa klippor m.m. Skulle kunna kalla det omild behandling... Sen har jag aldrig haft något skydd runt det, varken när jag haft det på ryggsäcken eller när jag legat på det. Det har helt enkelt hållt helt föbaskat bra. Dock tycker jag att det är väl dyrt och tungt, så nästa liggunderlag lär bli deras Z-Rest eller Ridgerest.

Är du nu inne på Therm-A-Rest så tycker jag modellen Guidelite är bra, normala mått (51x183x3,8 cm) och 300 gram lättare än standardmodellen (det väger alltså ca. 800 gram), brukar ligga på ca. 1095:-, sedan har ju Stadium någon variant där man själv blåser upp sex-åtta kanaler med luft som ska vara väldigt lätt, litet ihopvikt och billigt (ca. 300:- har jag för mig), men dock bökigare och mindre hållbart.

Niklas Östergren; sa:
Och här stämde det också!

/ Niklas
[Ändrat av Niklas L 2003-04-28 kl 08:56]

Re: Re: Therm A Rest!

Niklas L; sa:
... sedan har ju Stadium någon variant där man själv blåser upp sex-åtta kanaler med luft som ska vara väldigt lätt, litet ihopvikt och billigt (ca. 300:- har jag för mig), men dock bökigare och mindre hållbart.
[Ändrat av Niklas L 2003-04-28 kl 08:56]

Undrar om det är samma skit (ursäkta språkbruket) som jag köpte INNAN jag köpte mitt Thema A Rest???

Det jag då hade var avsett för tex. cyklister och bestod av 5 uppblåsbara kanaler och hade ingen som helst isolering utan var i princip en luftmadrass där kanalerna löpte längs med hela madrassen.

Jag slängde skiten efter ca. 15 nätter och då var det bara 2 kanaler som var hela. Gissa hur bekvämt jag hade det sista natten???

Det fanns bara en bra sak med detta liggunderlag...packvolymen. Det blev inte större än ett A5 papper med en tjocklek på kanske 25-30 mm. Men som sagt vad har man för glädje av det när det inte fungerar.

Mvh!
// Niklas

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips