Tips om en SUP paddleboard

Det är inte säsong ännu men jag tänker till våren komplettera flytleksakerna med en uppblåsbar SUP paddleboard.

Det är en djungel av modeller och fabrikat så vad ska man välja om man är nybörjare och vill ha en kvalitets SUP?
Priset är inte så viktigt men den ska vara prisvärd.

jag undrar också om dom är som kajaker med att det finns olika stabilitet och glidtal?
Kan man använda en SUP även om det går lite vågor, utan att man måste ha balans som en cirkusartist?

Finns det olika egenskaper (som bland kajaker) mellan SUP-brädor och vad är dom?

Vad har olika SUP-paddlar för egenskaper och vad för paddel är att rekommendera för en nybörjare?
Samma sak där, priset är inte så viktigt men den ska vara prisvärd.

När man googlar och läser om varje SUP-bräda så är alla extremt bra enligt beskrivningen och det är ju rena 90-talets TV-shop enligt mej - enbart en massa försäljningssnack utan substans.

Jag har 1000 frågor men ni som har koll på paddleboards kan säkert ge mej någon information om vilken paddleboard jag ska köpa.

Ingen som har något tips?
Kanske är för tidigt på säsongen för ett sånt här inlägg. låter det gå några veckor till innan jag tar upp tråden igen.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Är verkl ingen expert men det mesta är ganska logiskt om man t.ex kan kajakers olika egenskaper.

Längd = fart
Bredd = stabilitet
Uppblåsbar = mer portabel, inte lika tålig då den i princip kan få punktering men med dropstitch teknologin är hårdheten snarlik en med fast material och desto högre PSI den kan pumpas i desto hårdare är den. vissa kan pumpas upp till 20 PSI vilket är väldigt högt.
En vanligt uppblåsbar kajak ligger mellan 1-3 PSI. Med tanke på var och hur SUP paddlas är det inte stor chans för punktering så en uppblåsbar föredras av även avancerade paddlare.

SUP paddel:
Desto bredare blad ju kraftigare paddeltag men också mer motstånd så det kan trötta ut snabbare.
Smalare paddelblad ju mindre kraft i varje paddeltag men också mindre motstånd så kan hållas längre.
Kolfiber lättast dyrast, glasfiber nära på, aluminium billigast och tyngst.
Desto lättare paddel desto mindre slöseri på kraft.

Eftersom du i princip alltid har hög paddelföring i jämförelse med kajak där du även kan ha låg. Blir det mer val efter vikt på paddeln och blad storlek.

Kolla sånt här på youtube tills experterna vaknar:

P.s. skulle ej välja dem smalare versionerna om du är ny till SUP. Dem är lite cirkusartist i balans i början. men man blir bättre på balansen med tiden, vissa snabbare än andra.

(Det är lite som skateboard och skridskor. När man väl kan balansen "vilket går ganska snabbt att lära sig" då blir den naturlig. Och då kan man knappt förstå dem som ställer sig första gången och knappt kan stå..)

Red Paddle har gjort uppblåsbara SUPar länge och har hög kvalitet. De har faktiskt tåligare än hårda -kör du på en sten eller tappar den så gör det inget (däremot skulle jag vara mer orolig för lågprisbrädors hållfasthet).

Jag har föregångaren till denna modellen (samma mått):

12'6" längd är lagom för den som vill paddla några kilometer och kunna hålla ganska rak kurs.
32" bredd är stabilt utan att göra den seg.

Det går förvånansvärt bra att paddla i lite vågor -enklast mot vågen, ostadigast med våg från sidan.

En "bra" paddel kostar ca 1500 - 2500. kolfiberskaft och glasfiberblad tycker jag är ok att paddla med och bladet tål lite skrap och slag mot stenar.

Jag har endel olika vaianter på SUP och vill påstå att skillnaden är som på en kajak. Kort / Trubbig SUP blir att paddla som en forskajak. Lång, smal & spetsig blir mer som en havskajak. Så det spelar stor roll hur / var det ska paddlas. Jag använder mig både av Red Paddle (premium) och Aqua Marina (Budget) och tycker efter 4-5 år att skillnaden finns där men kanske kan vara svår att motivera. Angående paddel är det skönt att ha en som dels flyter och har lätt / styft skaft. Gärna ett paddelblad som du orkar paddla på med, beror på vilken kadens du vill ligga på. Jag får ont i axlarna med för stort blad tex.

Vi ska nog vänta tills sommaren och hyra en SUP och testa, för då har man något att utgå ifrån och då vet man lite mer om hur bra balans man har. Bra info annars.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips