Tips om bra turskida önskas

Söker ett par skidor att åka på fjäll och i skog med, i och utanför spår. Jag har redan Tegsnässkidor Rajd sen många år och vill komplettera med nåt nytt. Prövade ett par amerikanska skidor förra året, men har tyvär glömt vad de hette. De var ganska korta och gick bra att svänga med, åkte även i slalombackarna med dom. Jag åker även lite telemark. Nån som vet? Funderar på nån av Åsnes turskidor men har inte råd med de dyraste.
 
Åsens amundsen är en fullt gångbar skida till väldigt mycket, och jag tycker att man ser den dyka upp på extrapris med (o)jämna mellanrum.
 
Är riktigt nöjd med mina åsnes nansen, har åkt på amundsen också men föredrar Nansen på fjället. lyckades hitta ett nytt par för 1800:- vilket jag tror blir svårt att slå
 
Siden du har tenkt å gå både i spor og i usporet terreng bør ikke skiene være bredere enn det Åsnes Amundsen er. Ellers tar de i kanten på sporet. Da risikerer du å stoppe brått opp, eller bare få en slitsom gåtur uten flyt. Jeg har selv Åsnes Amundsen, og er kjempefornøyd med dem som en all-round ski. Pass på at du får den typen med fellelås slik at du kan få inn en skifelle bare på midten. Det er suverent på våren i isete løyper eller hvis du skal trekke pulk.
 
Jag har olika årgångar och modeller av Fischers turskidor. Europa 89, 99 och 109. 89 är smalast och därmed mest lämpade för spåråkning. 109 roligast utför med telemarkteknik. Europa 99 har blivit mera lättsvängda p g a smalare midja på senare årsmodeller. Jag föredrar de vallningsfria belagen "crown" på långturer.

Finns en del norska tester av turskidor. http://www.utemagasinet.no/Utstyr/Smale-fjellski
http://www.utemagasinet.no/Utstyr/TEST-Ski-for-fjellet

Åsnes skidor är vanliga men jag har inte nån större erfarenhet av dem.

Thure
 
Amundsen vs E99...

...är dom jag själv står och väljer mellan just för att dom verkar så mångsidiga. Ibland dagsturer i delvis preparerade spår med lite packning, sporadiskt åkning på helt ospårat sjöis och i skog men framförallt på ospårade men ledade turer i fjällen med tung ryggsäck.
Dom nya E99 crown eller Åsnes Amundsen med fellelås, det är frågan.. Valla eller icke valla. Får väl försöka pröva på nåt sätt och skaffa mig en egen uppfattning för blir inte så mycket klokare av att läsa här på forumet.
 
Vallningsfrin Åsnes Amundsen

Stod för ett år sedan och valde just mellan E99 Crown och vallningsfria Amundsen (alltså utan fellelås). Den kunnige säljaren påpekade att man på Amundsen från förra året kortat ner fästdelen, dessutom med mindre skarpa "fiskfjäll" i fästdelens båda ändar. Jag valde Amundsen och vi provade ut spannet (=längden) med och utan packning efter konstens alla regler. Amundsen är en betydligt lättare och smidigare skida än mina gamla E99 (15-20 år gamla, ej Crown), men kanske är dagens E99 också lättare.
Amundsen är härliga att åka på och har fungerat fantastiskt bra för mig under de flesta förhållanden. Bra glid och bra fäste, lätta och smidiga. Dock fick jag problem med att det vid nollgradigt före och riktigt tung packning högg och byggde på kraftigt under fästdelens bakre del och där bakom (samma har hänt min fru flera gånger med E99 Crown och verkar vara ett vanligt problem med vallningsfria skidor).

/Thor
 
Stod för ett år sedan och valde just mellan E99 Crown och vallningsfria Amundsen (alltså utan fellelås). Den kunnige säljaren påpekade att man på Amundsen från förra året kortat ner fästdelen, dessutom med mindre skarpa "fiskfjäll" i fästdelens båda ändar. Jag valde Amundsen och vi provade ut spannet (=längden) med och utan packning efter konstens alla regler. Amundsen är en betydligt lättare och smidigare skida än mina gamla E99 (15-20 år gamla, ej Crown), men kanske är dagens E99 också lättare.
Amundsen är härliga att åka på och har fungerat fantastiskt bra för mig under de flesta förhållanden. Bra glid och bra fäste, lätta och smidiga. Dock fick jag problem med att det vid nollgradigt före och riktigt tung packning högg och byggde på kraftigt under fästdelens bakre del och där bakom (samma har hänt min fru flera gånger med E99 Crown och verkar vara ett vanligt problem med vallningsfria skidor).

/Thor

Ha med lite glidvalla så slipper man åka på styltor ;) Vet också att det finns amundsen med fiskfjäll och fellelås.
 
Känner också igen problemet med underfrysning. Drabbar nog vallningsfria skidor lite mer än vallningsbara men jag kan leva med det

Thure
 
Har provat både e99 och amundsen under samma tur, och kan säga att jag var inte imponerad av amundsen. E99orna va både roligare, stabilare, mer svängvilliga, bättre i spår (inte maskingjorda då utan egna).

*E99 är en fjällskida som funkar mycket bra i egna spår, amundsen kändes väldigt påfrestande att åka i spår. I lösnö på platten kändes som amundsens starkaste område, utför köndes den trög och orolig.

Min sambo äger ett par nyare e99:eek:r som hon verkligen misshandlat och de har väldigt bra kvalitet. Kan inte utala mig om amundsens kvalitet men antar att den är exceptionell också. Men personligen är amundsen i mina ögon en tråkig, instabil skida som saknar det jag söker. Nu har jag inte provad andra åsnesskidor men har en känsla av att amundsen kanske inte är helt rätt skida att jämföra med e99-e109. Nu kanske jag låter negativ men var oerhört besviken på amundsenskidorna jag använde. Och sen vet jag att andra skidåkare har helt andra erfarenheter av den skidan.
 
Vallningsfria eller fellelås

Tack Richard för recensionen! Körde du med vallningsfria skidor, fästvalla eller stighudar och hur funkade det på dom respektive skidorna?

/Andreas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Apelsinjos Tips på dagstur från Stendalsstugan? Turskidåkning 2
stormfrog Tips och råd för vintertur med hund i djup lössnö? Turskidåkning 1
Solstigen Tips på enkel tur nära Göteborg? Turskidåkning 2
Fjorr Tips på skidjacka byxa för turskidåkning Turskidåkning 2
vandrafjäll Mer tips än tur, Sarek 2022 Turskidåkning 11
kmsellin Tips på långa stighudar till Åsnes Amundsson Turskidåkning 3
Mrahvin Tips för påsktur Unna Allakas, Hunddalen m.m. Turskidåkning 13
Lovan Tips på boende i Grövelsjön längåkning Turskidåkning 4
Maalla Tips för smartare tågbokning till vinterfjällen efterlyses Turskidåkning 11
lawe Tips på bra längdåkningsställen i Norge Turskidåkning 1
Moga Dagstur Jokkmokk, tips? Turskidåkning 3
Herr A Tips på ny tur i vinter Turskidåkning 9
Almgren Fjällskidor, tips Turskidåkning 10
KimmyA Tips för första skidturen Turskidåkning 12
vandrafjäll Lite tidigt kanske, men önskar tips på extrem vintertur Turskidåkning 19
szvinto Tips på tur i södra Norge/Sverige Turskidåkning 5
silverjuggler Tips fjälltur en vecka mars? Turskidåkning 7
plupp27 Tips på topptursbindningar Turskidåkning 6
arvidl Era bästa tips för tälttur med hund Turskidåkning 9
Moga Tips på varma turskidpjäxor? Turskidåkning 8
Snowtigher Tips vid skavsår av pjäxor Turskidåkning 14
skogsmulle101 Köpa turskidor - tips? Turskidåkning 8
evinrude Ont i ögonen efter en dag på fjället - tips på glasögon mm Turskidåkning 19
vandrafjäll Önskar tips på 8-10 dagars tur i februari Turskidåkning 6
Glännman Tips på turskidetur mellan stugor påsken 2017 Turskidåkning 4
Niludde HJÄLP, behöver tips på bra skidskor (BC)... Turskidåkning 4
Jmhe Tips på 3-4 dagars tur Turskidåkning 0
magnus.janson_hp.com Tips på tur i Kebnekaisefjällen Turskidåkning 0
mosbricka Tips Rapadalen i påsk Turskidåkning 3
johza Önskar tips på tälttur med tonåringar i Jotunheimen Turskidåkning 1
Pertre Tips/hjälp för tur Abisko - Unna Allakasstugorna - Hunddalshytte - Beisfjord Turskidåkning 5
Newlin Skårki - Aktse om 2 vk tips? Turskidåkning 1
camlun Söker tips på tur Turskidåkning 24
AndersOleander Tips på barnvänliga skidturer i södra norge med markerade leder Turskidåkning 3
em.thelander Råd o tips inför skidköp Turskidåkning 7
camlun Önskar tips på stugtur i påsk Turskidåkning 18
jolut Skavsår av Alpina 1550, tips? Turskidåkning 12
annakari Skavsårs tips Turskidåkning 10
ricke Önskar tips på valningsfria turskidor med stålkant Turskidåkning 2
brigitte Tips på turer/böcker Turskidåkning 1
sofiah Tips önskas! Tur/längdskidor i närheten av E20 mellan Gbg och Laxå? Turskidåkning 2
niklaz Lite bredare skidor för jakt och turåkning i fjällen - tips tack Turskidåkning 5
Rapps Tips för vintertur Turskidåkning 3
fson Snöskor i låglandet - erfarenheter o tips? Turskidåkning 22
KarinElisabet Längdskidåkning Dolomiterna_ tips Turskidåkning 2
MartinR Tips på glaciärkurser i vinter Turskidåkning 0
peter1969 Behöver tips på ett bra område.... Turskidåkning 0
Hemskis Tips på 8 mils skidtur i Vindelfjällen Turskidåkning 4
svebur Tips på fina skidturer Turskidåkning 2
Medon Behöver lite tips och råd inför köp av turskidor Turskidåkning 19

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...