Tips önskas på sovsäcksöverdrag

Jag tänker investera i ett sövsäcksöverdrag att använda i tält. Dels för att skydda fotänden av sovsäcken mot fukt ifall den trycks mot fuktigt innertält under natten, men också vintertid när det kan bli mycket rimfrost i innertältet. Jag önskar ett vattentätt överdrag som "andas". Helst skall det finnas dragkedja.
Tanken är inte att använda det som ersättning för tält.

Har denna:

Har bara sovit med den en natt (under bar himmel och minusgrader). Tycker den fungerade bra, ingen kondens i sovsäck eller överdrag vad jag kunde märka.

Vet inte om den är prisvärd men den är ju i alla fall billig.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Har prövat övre och det höll sovsäcken torr de tre nätterna jag brukade det. Har fler nätter i Hilleberg och NordicFeather där gortexöversidan fungerade väl. Alla nätterna under tarptak.

Mitt gamla har nylon undertill (vattenavstötande men inte helt tätt) och bomul på ovansidan för bättre ventilation - mer som skydd mot smuts och lättare att tvätta, samt nåong grad extra värme. Funkar bra i tält och vindskydd men inte under bar himmel och kostade bara några hundralappar men fyller inte hela din kravspec, men bra mycket bättre pris.

Din avvägning!

/Patrik

Jag har aldrig testat ett sovsäcksöverdrag för att jag inte tror på den idén pga naturlagarna med hur fukt skapas när varm och kall luft möts - då blir det fukt om det inte ventileras bort och då förhindrar sovsäcksöverdraget fukten att ventileras bort.

Bättre då att köpa en bättre sovsäck!

Om vi utgår ifrån att kroppen är som ett uppvärmt hus med isolering och isoleringen är då sovsäcken.
När man bygger hus så har man då en luftspalt mellan isolering och ytmaterial (träpanel etc) för att transportera bort kondensen som uppstår när varm och kall luft möts och den uppvärmda inomhusvärmen söker och tar sej igenom isoleringen.

Då möts uppvärmd luft med kall luft i luftspalten som då blir kondens och via naturlagarna så stiger varm luft uppåt och då ventileras kondensen ut via takfotsventilationen.

Samma naturlag gäller när man ligger i en sovsäck och har man då ett sovsäcksöverdrag så ligger man ner.
Hur ska då värmelagen transportera ut kondensen rakt upp?

Har man då ett svindyrt sovsäcksöverdrag som andas "enormt" så andas det inte tillräckligt för att andas ut all kondens när det är 1-2 plusgrader pga att man sover inte stående!!

Ju kallare det blir, ju mer kondens behöver andas ut.
Så är naturlagarna!!

Låt det ventilerande tältet bli ert sovsäcksöverdrag om ni ska samarbeta med naturlagarna.

Jag har aldrig testat ett sovsäcksöverdrag för att jag inte tror på den idén pga naturlagarna med hur fukt skapas när varm och kall luft möts - då blir det fukt om det inte ventileras bort och då förhindrar sovsäcksöverdraget fukten att ventileras bort.

Om vi utgår ifrån att kroppen är som ett uppvärmt hus med isolering och isoleringen är då sovsäcken.
När man bygger hus så har man då en luftspalt mellan isolering och ytmaterial (träpanel etc) för att transportera bort kondensen som uppstår när varm och kall luft möts och den uppvärmda inomhusvärmen söker och tar sej igenom isoleringen.

Då möts uppvärmd luft med kall luft i luftspalten som då blir kondens och via naturlagarna så stiger varm luft uppåt och då ventileras kondensen ut via takfotsventilationen.

Samma naturlag gäller när man ligger i en sovsäck och har man då ett sovsäcksöverdrag så ligger man ner.

Har man då ett svindyrt sovsäcksöverdrag som andas "enormt" så andas det inte tillräckligt för att andas ut all kondens när det är 1-2 plusgrader pga att man sover inte stående!!

Så är naturlagarna!!

Låt det ventilerande tältet bli ert sovsäcksöverdrag om ni ska samarbeta med naturlagarna.

Helt rätt i tält men under bar himmel osv med ris eller snö runt om och kondens under natten på sovsäcken.

Så är naturlagarna!!

Kan man tänka sig att man samlar fukten i ett bomulsöverdarg och minusgrader sedan hänger ut överdraget, skilt fårn sovvsäcke, låter det frysa och sedan skakar bort isen för att få överdraget torrt?

Funkar ju dock inte i plusgrader.

Sen undrar jag hur mycket fukt kroppen avger under en natt om man bortser från utandningsluften, den förutsätter jag går rakt ut i luften och inte via sovsäcksöverdraget. Jag vaknar sällan svettig vid tältning i kallt väder - då har jag för mycket på mig.

Mitt primära syfte med överdrag är inte värme, utan att skydda sovsäcken från smuts och ev flygande glödsprätt om jag sover i vindskydd.

Som sagt, mitt gamla överdrag har nylon undertill (hyfsat tätt) och bomull på ovansidan för bättre ventilation.

/Patrik

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips