Tips och trix hammock

Hej
Söker lite tips och trix till en hängmatta.
Har en hennesyss hammock.
Är väldigt nöjd.

Men nu är jag sugen på att utveckla med smarta tillägg. Tillbehör och annat som kan förrnkla eller skapa möjligheter.
 
Hej
Söker lite tips och trix till en hängmatta.
Har en hennesyss hammock.
Är väldigt nöjd.

Men nu är jag sugen på att utveckla med smarta tillägg. Tillbehör och annat som kan förrnkla eller skapa möjligheter.

Upptäckte på senaste turen att man borde ha en bit "golv" på marken att stå på när man kliver i och ur hängmattan. En bit pressening har klippts till för det till nästa gång.
 
Tack, där tänkte jag mig en sådan där thermofilt eller någon slags överlevnadsfilt som kan va bra att ha. Då fyller den en lite mer vardaglig funktion än att bara vara till nödfall.
 
Jag kpte tältsnöre från biltema. Gjort lite olika lopar som jag kan fästa på linorna i och utanpå hängmattan. Perfekt att hänga upp olika saker i.

Sedan brukar jag spraya in hängmmattan i myggmedel för att hålla de borta från mitt läger. Speciellt under...
 
Jag har satt en liten ring i varje ände inuti min hängamatta, genom dem har jag trätt en persiennlina med en liten karbin. Då kan jag lägga saker (ex. kläder) i packpåsar och sen med hjälp av linan dra ut påsarna så de håller sig längst ut i ändarna (där ligger jag ju ändå inte).

På så vis kan jag ha mer saker inuti hängmattan utan att de ligger ivägen när jag sover.

Dessutom så lägger jag ytterkläder i en packpåse som får ligga under hängmattan. För att få upp den har jag en lina som jag krokar i ena fästet för linan som spänner ut hängmattan i sidled. Då slipper jag sträcka mig ner och nästan trilla ur hängmattan när jag ska ha tag i den.


Snakeskins är väldigt praktiska också, jag sydde ett par egna av ett tunnt tyg. De är inte vattentäta men de gör att det är mycket lättare att packa ihop och sätta upp än om man ska försöka vika ihop hängmattan.
 
Tack, där tänkte jag mig en sådan där thermofilt eller någon slags överlevnadsfilt som kan va bra att ha. Då fyller den en lite mer vardaglig funktion än att bara vara till nödfall.

Nja, jag skulle inte rekommendera en termo/överlevnadsfilt för det syftet. Det blir en massa prassligt material som kommer fladdra omkring och vara svårt att ha styrsel på. En variant är att ha med ett halv liggunderlag. Använd som sittdyna på raster och sätt den under fötterna när det är dags att byta kläder eller krypa till kojs. Jag har ofta en bit lite grövre plast från nån plastpåse som jag ibland använder. En gnutta lättare och mindre volym än liggunderlag, men är inte så skönt att sitta på. :)

Det mesta moddandet runt hängmattor brukar annars ligga kring hur man hänger dem i träden med en uppsjö av olika material och metoder, men det är en fråga för sig. :)

Vill du testa snakeskins så är det enklaste och billigaste att köpa en duschsvamp, ta bort snöret och trä den över det du vill paketera. Väldigt enkelt, billigt men ingen hållbarhet, så det är mer till för att testa om snakeskins tillför nåt för dig. Finns säkert på andra (billigare) ställen än just Åhlens...

https://www.ahlens.se/Skonhet/tillbehor/kropp-15322/ahlens-tvattsvamp-lavendel-23782105/
 
Jag har den där packpåsen till ytterkläderna att kliva på. Det är en rätt kraftigt drybag som jag har sovsäcken i annars, så efter att sovsäcken lagts in i hängmattan är den tom tills jag stoppar ytterkläderna i den.
 
snakeskin till både hängmatta och tarp är väldigt bra.
går smidigt att packa ned och sätta upp. inget som blir skitigt av att ligga på marken osv.

köpte 5 och 10 liters säckar på clas ohlsson som jag packar hela min utrustning i.
tycker det blir perfekt storlek att få ned allt som har med hammocken att göra i en 10 liters säck utan problem med lite utrymme kvar till annat krafs.
 
Så hur gör man istället? Lägger ner sin hängmatta på den leriga marken och försöker vika ihop den?

Att jag sydde snakeskin till min hängmatta var just för att jag inte lyckades packa ihop den så den gick ner i påsen igen. Visserligen går den inte ner i påsen med snakeskin heller, men den blir mer lätthanterlig.
 
Känner att det finns en liten risk för "pissing contest" här, men slänger in ett par åsikter ändå, mest för att nån kanske har nytta av att höra om olika varianter på förvaring av tarpar/hängmattor o.dyl.

Oavsett vad man vill packa så är en för tight påse ett jäkla otyg. Dels är det besvärligt att få in tarp/matta, det funkar ännu sämre om det är blött(tarp). Dels skapar en tight, läs hård, påse luftfickor runt sig i packningen = outnyttjad packvolym i ryggsäcken. Alla varianter nedan förutsätter alltså en påse motsv. som är lagom luftig.

Olika metoder jag använder:

Bishop bag eller dubbelsidig(?) packpåse. Detta är min favorit av två anledningar. 1: den sitter alltid kvar på tarp/hammocken. 2. Det är ruskigt enkelt att knö i tarp/hammock utan att droppa nåt på marken, lossa ena änden, lägg mitten på axeln, gå till påsen och börja pressa i. Eftersom den andra änden sitter i trädet så drar man bara påsen till sig, trädet "håller emot" och du matar ner materialet i påsen.

Vanlig packpåse. Se dubbelsidig, fast man tappar effekten av att ha den fäst i ett träd. Lossa ena änden och börja mata ner den i påsen samtidigt som man backar mot den andra fästpunkten.

Snakeskins. Föredrar modeller som inte är supertighta av skälen ovan. Använder bara till tarpar. Största fördelen IMO är om vill ha tarpen hängd mellan träd men inte fullt monterad, typ kunna njuta av solsken, natthimmel whatever samtidigt som man snabbt kan fästa ut mot marken. Mer "onödigt" material jämfört med packpåsar om man vill räkna gram. Ett alternativ är att trä på ett antal kraftiga hårsnoddar.

Rätt ner i ryggan. Har bara använt den metoden på hängmatta, men det funkar faktiskt rätt bra. Jag brukar oftast ha en stor sopsäck som liner i ryggan. Låt sovsäck/UQ/TQ vara kvar i/under hängmattan och mata ner hela rasket i botten av ryggan. Ovanpå det hamnar min packpåse med kläder följt av annat pick och pack. Snabbt, enkelt och smärtfritt. Slipper hålla på att fästa/lossa de olika komponenterna i sovsystemet som här bara består av två delar, tarp och hängmattepaket. Denna metod brukar jag hamna i efter första natten, jag packar sällan ryggan hemma så här.

Ja, det var mina erfarenheter. Hoppas nån finner dem intressanta. Inget unikt på nåt sätt. :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vandringshyveln Lite tips och trix till hammocken? Bo och sova 43
bergenudd tips och trix till nyblivna staikaägare Bo och sova 6
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
gusfallca Tips på familje/campingtält Bo och sova 7
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Still Alive Tips önskas på sovsäcksöverdrag Bo och sova 15
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Vimes Tre av fyra i familjen frös tårna av sig i helgen - tips sökes tacksamt! Bo och sova 41
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
frökenf Tips kvalitetstält med höjd invändigt Bo och sova 18
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
Vagabond78 Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning Bo och sova 2
Hopp22 Stora sjöfallet sova i tält, tips Bo och sova 1
Stadsmulle Tips på prisvärt 2.5-3p vandringstält fjäll+vandringsleder 3-säsongs? Bo och sova 2
Dalekarlia Tips på tält Bo och sova 14
Rasku89 Tips på bra dunsovsäckar som tar liten plats i packning? Bo och sova 22
Handyman Hammock tips med packning Bo och sova 3
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2
VandrarN74 Tips för chalet i Schweiz? Bo och sova 0
Axe Tips på varmvattenflaska för sovsäcksbruk. Bo och sova 19
Dimman Tips på solotält Bo och sova 22
lundinz Tips på rymlig sovsäck till frugan Bo och sova 6
Tact_Crateleap Önskar tips bästa 3p tält under 3000kr Bo och sova 17
danisko Tips på sovsäck (vår-sommar-höst) Bo och sova 10
mseeri1 Bästa singeltält - tips!! Bo och sova 39
Smatter Tips ang. tält för varmare temperatur med risk för regn Bo och sova 5
bockastyre Tips på prisvärd dunsovsäck önskas Bo och sova 7
Trekkforlife lätt samt liten packvolym (sovsäck) tips sökes Bo och sova 8
seasteel Bra budgetsovsäck? Tips och råd efterfrågas Bo och sova 13
museo12 Tips på rymligt fyramannatält för camping och vandring? Bo och sova 4
Hamplan Tips inför quilt/sovsäck köp sökes Bo och sova 10
tolwyn Tips på billigt men bra tält? Bo och sova 8
Henmar Tips på snöre/lina/rep till tarp? Bo och sova 20
Asteroid_207 Behöver tips/åsikter på tält 1-2 personer Bo och sova 4
Beatrice87 TIPS: Bra Fjällräven tälterbjudande just nu Bo och sova 5
kiszivem Önskar tips på tält för 5 pers Bo och sova 3
Greenzone Tips på sovsäck Bo och sova 5
Niludde Tips på Tältsäng, Fältsäng, Campingsäng som håller... Bo och sova 10
niklaz Solskyddstält för spädbarn eller andra tips? Bo och sova 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.