Tips och råd om Fjällbacka skärgård

Hej hopp!
Nu bär det snart av till Västkusten för några dagars paddling. Jag undrar om någon kan tipsa mig om bra iläggningsplatser, samt parkering för bilen, runt Fjällbacka. Övriga tips om tältplatser o dyl tas oxå tacksamt emot.

Soliga hälsningar och tack på förhand!

Tips...

Har själv inte utgått från Fjällbacka utan från Tanum strand (hyrde där av Kajakcenter) och tycker att det verkar lämpligt även för privat kajak.

Angående tältplatser rekommenderar jag att du beställer den suveräna guiden från Orustkajak:

http://www.orust-kajak.se/produkter/campswe.html

Ett bra exempel på hysfad tältplats är på Långeskär. Där har man ett strategiskt läge för utflykt till Väderöarna eller en framstöt mot den sydligare skärgården med Fläskön och Dyngön exvis.
En doldis (finns inte med i tältguiden) är SO-spetsen på Stor-Svinningen; en liten vik och stor äng med bra vindskydd inne på land (lite hästskit får man ta).
Jag föredrar dock tältplatser i ytterskärgården och utflykter inåt hellre än det omvända (en smaksak).

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Sjösätta och tälta

Du kan såväl sjösätta som parkera i norra delen av själva Fjällbacka. Vägen genom samhället går över en liten å. Precis söder om bron finns en grus/gräsplan med sjösättningsställe för trailers.

Man kan också med fördel börja resan i Hambursund, bara några minuter söder om Fjällbacka om du är bilburen. I själva hamnen finns en trailerramp längst in i södra hörnet. Det går också bra att ta färjan över till Hamburgön, köra tvärs över ön och parkera/sjösätta i Sjöviken.

Tältplatser: Orust Kajak har en broschyr över tältplatser i Bohuslän, även en hel del annan info. Broschyren kan köpas i färgtryck eller fås som pdf-fil för egen utskrift. Pdf-filen skickas gratis till dig. Gå till
http://www.orust-kajak.se/produkter/campswe.html

mvh

Jens M

Porsholmen bra

Vi gjorde i somras en kortpaddling med övernattning på Porsholmen ett par km utanför Fjällbacka. Ön var mycket fin med flera sandstränder och små skyddade vikar vid olika vindar.
Olikt västkusten får man tänka på lågvattnet som påverkar framkomligheten, särskilt märktes det när vi åkte ut från norra Fjällbacka vid bron vid Mörhult.
Men det finns säkert många andra fina öar i denna del av Bohuslän som anses som den vackraste och dessutom är bra för vindkänsliga kanoter genom sin täta skärgård.

Ulf Thörn

Hej!

Skärgården utanför Fjällbacka är ett utmärkt var för några dagars paddling. Missa inte de fina stenlabyrinterna på St. Måkholmen, eller jättegrytorna på västsidan av Långeskär. Fina ställen är också Norra Dyngön (bättre än sitt namn), Vedholmen och Gåsö. På dessa öar finns f.ö. fina tältplatser. Vid bättre väder rekommenderas en tur ut till Väderöarna, men se upp, redan vid måttlig vind kan det vara lite skumpigt med en rätt kraftig norrgående ström. Här ute är det mesta fågelskyddat, men vid den södra ögruppen upphörde detta den förste Augusti.

Detta var några av mina personliga favoriter, men det finns mycket mer att upptäcka. Jag brukar starta från en strand strax norr om Hamburgsund. Kör genom byn. När den nästan är slut, tag till höger upp för en backe. Efter några hundra meter tag till vänster. kör till vattnet.

Mvh/Stefan

PS. Missa inte heller glassafären mitt i Hamburgsund...
DS.
[Ändrat av sfranz 2001-08-07 kl 07:55]

Halloen!

Att du inte frågar din käre broder!
Jag har paddlat i Fjällbackaskärgården två gånger och känner till en och annan pärla!
Jag vet också om en jättebra skyddad parkering......
Plus att jag har sjökorten för området!
Ring!

Din käre bror,
Fredrik

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips