Tips o en billig o bra cykeldator??

Sigma

Clas Ohlson http://www.clasohlson.se/ har i den nya katalogen som kom förra veckan, 2 cykeldatorer (Sigma) och vad jag kan se så finns det fortfarande kvar ex av de utgående modellerna till reapris.

De nya hos Clas Ohlson är Sigma 500 för 99 SEK och Sigma 1200 för 149 SEK. En spottstyver om man jämför med vad en Garmin Edge 305 http://www.garmin.com/products/edge305/ eller någon annan GPS kostar. Men det är ju väldans mycket mer data man kan plocka fram från en GPS.

Per
 
Köpte en billig sak på ICA men att behöva ha med sig anteckningsbok, det är ointressant. Letat efter någon med USB-överföring utan resultat. Vill kunna samla data enkelt i datorn för vidare bearbetning, tips?
Dyr stor GPS-sak är ointressant.
 
BjörnH; sa:
Köpte en billig sak på ICA men att behöva ha med sig anteckningsbok, det är ointressant. Letat efter någon med USB-överföring utan resultat. Vill kunna samla data enkelt i datorn för vidare bearbetning, tips?
Dyr stor GPS-sak är ointressant.

Lågt pris (några hundra SEK) och USB är nog oförenliga i dagens läge. Vill du ha en cykeldatorer med datorkommunikation så kolla på http://www.polarpuls.com/ men då börjar prislappen på över 1000 SEK

Per Brune
 
Tack för länktips. Borde inte alls kosta så mycket mera att kunna köra tillbaka data över de två stiften, seriell överföring är enkel och tillsats för datoranslutning, den elektroniska biten, behöver inte kosta mer än ett par tior. Den mekaniska biten max en hundralapp. Nå, det dyker väl upp så småningom. Jag är ju ingen "hurtbulle" utan motionerar bara för att motverka ytterligare hjärtinfarkter.

Kanske dags att ta kontakt med de som konstruerade en cykeldator på LTH.
[Ändrat av BjörnH 2006-09-03 kl 09:31]
 
BjörnH; sa:
Tack för länktips. Borde inte alls kosta så mycket mera att kunna köra tillbaka data över de två stiften, seriell överföring är enkel och tillsats för datoranslutning, den elektroniska biten, behöver inte kosta mer än ett par tior. Den mekaniska biten max en hundralapp. Nå, det dyker väl upp så småningom. Jag är ju ingen "hurtbulle" utan motionerar bara för att motverka ytterligare hjärtinfarkter.

Kanske dags att ta kontakt med de som konstruerade en cykeldator på LTH.
[Ändrat av BjörnH 2006-09-03 kl 09:31]

Det är möjligt att det inte det skulle kosta så mycket mer att tillverka en cykeldator med USB och lite andra finesser. Men nu är marknadsekonomin så att kundpriset inte behöver vara proportionellt mot tillverkningskostnaden. Det enda man kan vara säker på att är att kundpriset är större än tillverkningskostnaden.

Jag har sett hur nya Husqvarna symaskiner ser ut invändigt. Mekaniska Husqvarna symaskiner är billigare än de elektroniska (datoriserade). Jag gissar att de mekaniska är dyrare att tillverka än de elektroniska, men kundvärdet (och förtjänsten för tillverkaren) är större för elektroniska symaskinerna.

Likadant med Lantmäteriverket digitala kartor. Det är kundvärdet man betalar för. Men börja inte någon ny diskussion om Lantmäteriverkets prissättning.

OT.
Flera av mina kursare när jag gick på tekniska högskolan (LiTH) på 70-talet gjorde cykeldatorer i kursen ”digital konstruktion” och andra gjorde kortnummeruppringare till telefonen, saker som nu 30 år senare finns i en enda krets och är nästan gratis. Bara displayen (utan drivkretsar) till cykeldatorn kostade då ca 600 kronor + moms.

Per Brune
 
Stämmer. Mina första två floppydiskar (5-1/4") kostade mig 10.000 1978 inklusive nätagg. så det händer saker. Idag finns det kompletta pyttesmå kretsar för att klara överföring till USB eller vanlig RS-232 så det är rätt, priserna sätts efter efterfrågan och antal tillverkare. Blir vi många som frågar efter små cykeldatorer med USB så kommer de säkert till vettigt pris, bara någon går före.

Mekaniskt är alltid det som är dyrast så ditt exempel var bra. Förr gick det att plocka isär prylar och titta på komponenter för att begripa vad trissor och annat gjorde. Idag bakas ju allt in i så få och komplexa kretsar att det blir omöjligt att själv komplettera. Allt på gott och ont.

Tills vidare får jag ha med GPS'en på mina turer om jag vill samla data. Liten och bra men onödigt dyr att slita på till vardagscykling. Sträcka/tid/fart är allt jag är intresserad av.
 
trek 7.3

Vi cyklade på Trek 7.3 i sommras när vi cyklade mellan treriksröset och smygehuk. Jag har bara bra erfarenheter av den cykeln, hade inga problem alls. Men min sambos vevlager började smälla och knaka efter 215 mil ungefär, vi har ännu inte lämnat in cyklarna på service så vi vet inte riktigt vad felet är ännu. Men i stort är han oxå nöjd med cykeln förutom vevlagret då...
/Lena
 
Cateye Velo 5 är min favorit. 120 kr på Cyclecomponents.com. Mkt bättre än Sigmas basmodell för mig. Jag vill ha maxhastighet. Cykeldatorer ska vara enkla har jag kommit på efter en tid med Campagnolo Ergobrain och dess bibeltjocka instruktionsbok. Något jag inte gillar är jämförelsepil mot medelhastighet. Det stressar mig.

Stormange
 
kadens-lös cykeldator kan räkna kadens

Har mest kört på sigmas, framför allt för att få standardisering bland mina cyklar ... den där man trycker på en knapp underifrån (BC800?) är lite dum, eftersom man då kan trycka datorn ur hållaren - särskilt om hållaren är lite av, vilket brukar hända ibland.

Man kan bygga om en vanlig billig-dator till separat kadensräknare: sätt helt enkelt omkretsen till 3600 eller 360 mm (i det senare fallet kommer det stå 9.6 i stället för 96 varv/minut). På köpet får du sådana intressanta mått som snittvarvtal, total tramptid (hur mycket har du bara rullat? :), maxvarvtal, antal varv totalt för hela cykeln ...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Drifter Söker tips om lätt, billig XC ram Långcykling 0
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
olaab Navdynamo, ladda powerbank, någon som har erfarenhet, tips Långcykling 7
Christian1 Era bästa tips på leder/vägar för ca 1 veckas cykelsemester Långcykling 13
Sopel22 Cykeltur på bohuslänska kusten, tips på väg? Långcykling 2
annasawesomelifee Tips packning cykeltur Göteborg-Norrtälje i sommar! Långcykling 2
Viljan82 Tips på familjevänlig helgtur Långcykling 0
Christian1 Tips på fin cykeltur i Toblach-området? Långcykling 3
Xto1891 Tips långrärd Långcykling 0
snufflan Långcykling i vinter, tips på resmål Långcykling 5
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
SeekOut Tips på cykelrutt genom frankrike och spanien Långcykling 6
Erkabubben Tips på bra lås för långfärdscykling Långcykling 19
Erkabubben Tips på hållbart stöd för touringcykel Långcykling 17
KV Tips sökes för bästa rutt Stockholm-Göteborg Långcykling 3
monnes Norge, Sverige, Finland. tips på rutt! Långcykling 1
MariaSandgren Vill cykla långt, länge.. behöver tips! Långcykling 9
Pallet över alperna: Basel-Zermatt - tips pà rutt? Långcykling 0
monnes Tips Marocko! Långcykling 2
Christian1 Kalmar - Skanör/Falsterbo Längs kusten, tips önskas! Långcykling 5
Hinas Tips på vägar mellan Amsterdam - Milano Långcykling 0
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
basti Tips på rutt till Yellowstone! Långcykling 11
coolmarcus Hej! Tips på cykling genom Afrika Långcykling 16
Christian1 Cykeltur norra Europa 1 vecka, tips sökes! Långcykling 8
zabadam Cykla med tält i mars - tips? Långcykling 4
monnes Är denna cykel bra för långfärdscykling. om inte, tips!? Långcykling 18
Skeletor Malaga - Helsingborg.. Tips!!! Långcykling 0
Gohan Tips på cykelrutt och kartor för alperna Långcykling 3
rimn TIPS: Trafikverkets info om vägtyper etc Långcykling 12
wistrom !Tips! Polska Cykelvaskor! Långcykling 2
uppsala85 Tips på cykel etc. för min första långcykling Långcykling 52
yrvadret Tips på väg mellan Trondheim och Ål Norge Långcykling 3
Swahnarna Europa under vintern, behöver tips Långcykling 3
kallemoberg 7 oerfarna och unga cyklister ger sig ut på äventyr. Tips? Långcykling 18
Gohan Tips på cykling i sommar Långcykling 3
kimsjö Cykling genom asien, tips och rad?.resekamrat? Långcykling 3
kristiankorn Tips på bekväma handtag och bar-ends? Långcykling 0
Christian1 Tips på 1 veckas cykelsemester? Långcykling 1
Pocahontus En månads cykling i maj, tips? Långcykling 5
chicole Cykla i länder som Georgien, Ryssland, Armenien, Azerbajdzjan & Kazakstan. Tips tack! Långcykling 8
luktafotogen Tips om bra vägar i Telemark? Långcykling 0
Peterborås Tips på sevärdheter i Sverige? Långcykling 11
JA64 tips på cykel rutt Långcykling 16
Eklundan Tips på startdestination för resa från destination X i Tyskland till Italien! Långcykling 5
Singulariteten Tre cykel alternativ, tips av erfarenhet eller förslag? Långcykling 3
Bulgakov Tips cykelrutter lilongwe-zambia-botswana-namibia-sydafrika +klattring+oken Långcykling 0
Singulariteten Behövs en lång planeringstid + tips? Långcykling 3
Bjelka Sista minuten-tips Långcykling 2
dlridings Warma kläder (tips) Långcykling 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.