Tips mottages !

Jag o några vänner ska ganska snart ut o paddla kajak. Vi har ingen tidigare erfarenhet av detta. Tänkte om någon har några bra tips att komma med.
Vi ska paddla nedströms o min fundering är hur långt man paddlar på en dag. Vi ska ha ett behagligt tempo=)
Tacksam för snabba svar då vi snart ger oss ut..:)

Det kan vara stor skillnad på nedström och nedström. Klarälven flyter (nedre halvan) i ett stilla flöde som inte besvärar på något sätt utan bara ger fler km per timme medan t ex Västerdalälven har forsar som man inte bör leka med. I de forsarna skulle jag säga att ni paddla 5 meter och sedan simmar. Då tar det tid att gå iland och reka och sedan bära/kärra förbi. Kraftverk är samma sak och förtjänar respekt pga strömdraget sista biten. Gå iland i god tid före (brukar vara markerat) och bär sedan.
Räkna med 10-20 km paddling plus strömhjälp minus bärningstid per dag. Planera också in stoppen om ni vet lämpliga tältplatser. Ser ni en bra tältplats på eftermiddagen så kan det vara dumt att fortsätta.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Då vi vandrade Silverleden nu i somras så blev vi inspirerade av alla kanotister i Svart älven. Så dit bär det av. Kommer bli nice. Det är en lugn älv som är bra att börja med har jag hört.

Paddlade Black River Race för ett par år sedan. Det gick mellan Älvsjöhyttan och Hällefors och det var en härlig sträcka. Ett par lyft för kraftverksdammar med upptag på vänster sida före dammarna bägge gångerna. Inga "otäcka" forsar men kanske att det kan bli lite stenigt på något ställe vid lågvatten.
Lycka till och hoppas ni får en lika fin färd som vi hade!

Paddlade Black River Race för ett par år sedan. Det gick mellan Älvsjöhyttan och Hällefors och det var en härlig sträcka. Ett par lyft för kraftverksdammar med upptag på vänster sida före dammarna bägge gångerna. Inga "otäcka" forsar men kanske att det kan bli lite stenigt på något ställe vid lågvatten.
Lycka till och hoppas ni får en lika fin färd som vi hade!

Tackar!
Ser verkligen fram emot detta äventyr =)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips