Tips mellansverige sökes

Hej

Söker tips på lagom led att vandra en långhelg.

Har tidigare gått Finnskogsleden, delar av Höga Kusten och senast Hälsingeleden Bolleberget till Harsa.

Nånstans i Mellansverige +/- är önskvärt då sällskapet kommer både från Norrland och Sthlm. Försöker hitta nåt hyfsat mitt på hållet.

Tacksam för tips.

HasseQ

Avslutat
Några etapper:

Tack för det HasseQ. Inser att jag som norrlänning kanske har lite egen syn på vad som är mellansverige.

Jag letar alltså leder nånstans norr om Gävle. Typ i höjd med Söderhamn lite grovt specificerat.

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Inte särskilt mycket bara en liten del runt Gysinge så jag är ingen bra informationskälla. (Där är det en mycket fin natur med Dalälven som blickfång.)

Jag hoppas att någon som ser det här går in och ger dig mera utförlig information.
Gästrikeleden är en väldigt trevlig led som är väl underhållen, enligt min erfarenhet. Har gått ett antal sträckor förra året och i år. Rekommenderas! Naturkraft i Gästrikland (naturkraft-gestrikland.se)

I Hälsingland finns motsvarande led, Hälsingeleden: Hälsingeleden | Naturkartan

Helgonleden går också genom Hälsingland. Den och andra leder omnämns här: Vandringsleder i Hälsingland - Vandringsguiden.se

Gästrikeleden är en väldigt trevlig led som är väl underhållen, enligt min erfarenhet. Har gått ett antal sträckor förra året och i år. Rekommenderas! Naturkraft i Gästrikland (naturkraft-gestrikland.se)

I Hälsingland finns motsvarande led, Hälsingeleden: Hälsingeleden | Naturkartan

Helgonleden går också genom Hälsingland. Den och andra leder omnämns här: Vandringsleder i Hälsingland - Vandringsguiden.se
Tack för det!

Hälsingeleden gick vi ifjol. Från Bollnäs till Harsa. Tyvärr lite för mycket civilisation för min smak. Hade gärna sett färre stugor och gubbar i bilar ;) Men trevligt var det likväl.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.