Dunjacka är oslagbart utan ryggsäck på. Mycket värme för vikten.
Tips mellanlager
- Trådstartare nderson
- Start datum
Dunjacka är oslagbart som mellanlager/förstärkning. Man får en hyfsad dunjacka på 300g för en dryg femhundring. Fyra gånger tjockare, hälften så tung, och packar ihop till en femtedel jämfört med en lite tjockare fleecetröja.
Nackdelen är såklart att den inte lämpar sig till svettig aktivitet, vilket innebär att vandring med ryggsäck faller bort.
Som förstärkning vid rast, kväll och sömn är dock en sådan helt suverän.
Nackdelen är såklart att den inte lämpar sig till svettig aktivitet, vilket innebär att vandring med ryggsäck faller bort.
Som förstärkning vid rast, kväll och sömn är dock en sådan helt suverän.
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Mitt kanske bästa uteplagg är en halsduk, köpt på typ Carlings för en massa år sedan. Den är kanske en och en halv meter lång och ganska bred, typ 35-40 cm, tillverkad av någon sorts ganska gles ylleliknande syntetväv. Den väger nästan ingenting, är kalas som halsduk, är stor nog för att täcka huvudet också om så skulle vara, och kan svepas om överkroppen samtidigt som halsen och blir på så vis ett extralager, som en väst ungefär. Vid pauser kan den jobba som filt över benen.
Galet flexibel lösning för extralager, kan förstås klippas till av vilken lätt och fluffig ylle- eller fleeceväv som helst.
Galet flexibel lösning för extralager, kan förstås klippas till av vilken lätt och fluffig ylle- eller fleeceväv som helst.
Mitt kanske bästa uteplagg är en halsduk, köpt på typ Carlings för en massa år sedan. Den är kanske en och en halv meter lång och ganska bred, typ 35-40 cm, tillverkad av någon sorts ganska gles ylleliknande syntetväv. Den väger nästan ingenting, är kalas som halsduk, är stor nog för att täcka huvudet också om så skulle vara, och kan svepas om överkroppen samtidigt som halsen och blir på så vis ett extralager, som en väst ungefär. Vid pauser kan den jobba som filt över benen.
Låter som en flexibel lösning. Själv använder jag buff. Helst en tunn och en tjock. Då behöver jag ingen mössa. Mycket enklare att justera temperaturen än att ta av och på jackor i alla fall, precis som din halsdukslösning.
Och ullväst!
Myggen kommer att älska dig, rena middagsbjudningen om du vandrar i bara underställUnder själva vandringen tänker jag att jag går i understället
Haha, så är det juMyggen kommer att älska dig, rena middagsbjudningen om du vandrar i bara underställ. Det funkar varma soliga dagar utan mygg, annars föredrar jag ett löst andralager typ flanellskjorta eller liknande då ett åtsittande underställ skyddar noll mot mygg.
Samma gäller egentligen byxorna; har aldrig förstått trenden med stretchpaneler och/eller tajta legging-liknande brallor. Löst sittande, gärna lite fladdriga och ljusa kläder ger bra myggskydd utan att behöva vara tjocka/täta. Jfr mygghatt.
Liknande trådar
- Svar
- 4
- Visningar
- 1 M