Tips mellanlager

Hej erfarna fjällvandrare!

Jag har aldrig fjällvandrat förut men i sommar tänkte jag gå jämtlandstriangeln och behöver tips på bra mellanlager under kalla kvällar.
Jag har försökt läsa på men är fortfarande osäker.

Mina lager nu:
1) Underställ i merinoull
2) T-shirt
3) Bergans Ulstein Wool Jacket
4) Skaljacka Bergamo Letto V2

Min fråga är om jag kommer behöva ett till lager för att försäkra mig att jag inte kommer frysa på kvällarna vid tältet? I t.ex syntet eller dun?

Bonusfråga: Tänker mig att vattentäta skalbyxor är nog bra också ifall vädret slår om? Just nu är bara mina fötter och överkropp vattentäta..

Mvh
 
Förutsatt att din skaljacka inte är för snävt skuren med ulljackan på, halsuk i ull och mössa med öronlappar samt hadskar bör du ha kläder nog med sig. Glöm inte långfillingarna samt torr sovställ i ull som du kan förstärka med vid rikig kyla.

go tur
 
...och svaret på bonusfrågan är JA :)

TILLÄGG:
Bergans ulltröja verkar fin (och dyr), men kolla noga före turen, att de lågt sittande sidofickorna inte skaver på dina höftkammar under höftbältet. Jag tycker det inträffar förr eller senare, och ratar därför av princip fickor, rynk, tjocka sömmar och annat onödigt krafs i det läget.
Har du ännu inte köpt den dyra tröjan, så funkar en M90 Värmetröja minst lika fint till en bråkdel av priset. Eller vilken annan ulltröja med blixtlås, som du råkar ha hemma.
 
Senast ändrad:
Satsa på regnbyxor att dra på över dina vanliga byxor vid regn eller om du går i blött sly. Slitaget på ett par regnbyxor är ganska stort så bättre satsa på några i mellanprisklass och ha råd att köpa nya när de gamla inte är täta längre än dyra skalbyxor i GTX eller liknande. Jag föredrar regnbyxor med full zip om möjligt då de är lättare att snabbt dra på och av utan man behöver ta av kängorna när vädret snabbt slår om.
 
Förutsatt att din skaljacka inte är för snävt skuren med ulljackan på, halsuk i ull och mössa med öronlappar samt hadskar bör du ha kläder nog med sig. Glöm inte långfillingarna samt torr sovställ i ull som du kan förstärka med vid rikig kyla.

go tur
Ja, mössa och handskar tänkte jag ha med mig upp och bra tips med halsduk. Tänkte införskaffa en varm buff eller något att ha med mig upp.
...och svaret på bonusfrågan är JA :)

TILLÄGG:
Bergans ulltröja verkar fin (och dyr), men kolla noga före turen, att de lågt sittande sidofickorna inte skaver på dina höftkammar under höftbältet. Jag tycker det inträffar förr eller senare, och ratar därför av princip fickor, rynk, tjocka sömmar och annat onödigt krafs i det läget.
Har du ännu inte köpt den dyra tröjan, så funkar en M90 Värmetröja minst lika fint till en bråkdel av priset. Eller vilken annan ulltröja med blixtlås, som du råkar ha hemma.
Det var ett väldigt bra tips med M90, att jag inte tänkte på det.. Den var väldigt mycket billigare! Har tyvärr dock redan köpt Bergans ulltröja.. Typiskt!

Regnbyxor att dra över mina vanliga byxor är också smart, så slipper jag lägga ut pengar på dyra vättantäta skalbyxor och det går ju som du säger snabbare att dra på sig om över också!

Verkar som på er att ett extra lager med dun/syntet kanske inte behövs. Bra det så blir packningen lättare!

Tack för svar!
 
Tunna duntröjor med långa ärmar brukar värma mer än ulltröjor och de väger mindre oxså.
Värmetröja 90 är bra, inga fickor men handledsmuddar.
 
Har du redan köpt "skaljackan" också? Jag har samma invändning mot den som mot tröjan, och nu har du TVÅ lager fickor i potentiellt skavläge - som du dessutom inte kan använda med ryggsäck på. Jag saknar inte bröstfikor på mellanlagret, men på skaljackan gör de faktiskt nytta - men då ska de ju gå att komma åt, och int klämmas ihop av ett höftbälte...

"Skal" är ju ett lite lömskt begrepp. Mitt "skalplagg" är en supertunn gammal poplinskjorta, som väger 130 gram. Att hela tiden gå i vattentäta "skalplagg" skulle jag inte klara av - det blir onödigt tungt, stelt och genomsvettigt, hur mycket de än påstås "andas". Jag har hellre med en lätt, renodlad regnjacka + regnbyxor, som för det mesta ligger i en ryggsäckficka och bara används när det verkligen regnar (eller blåser så hårt, att ventilation inte är något problem). Då behöver den inte vara superrobust. En renodlad 2,5-3 lagers regnjacka behöver inte väga mer än hälften än Bergansjackan du valt, och regnbyxor kanske 150-200 g till.

Ang. ev dunjacka som extra rast/värme/sovplagg: jag som är ovanligt frusen av mig har klarat mig utan, men nu på gamla dar unnar jag mig faktiskt lyxen - de väger inte så mycket och jag kan tack vare det ha lite lättare sovsäck. Men då handlar det om turer in i september och på högre höjde än Jämtlandstriangeln.
Jag skulle dock INTE våga byta ut hela värmelagret mot en dunjacka - har man oturen att få den nerblött, så isolerar den noll och intet.
 
Håller med tidigare inlägg, att gå i ett skalplagg eller regnjacka på vandring när det inte regnar är inte speciellt funktionellt, det blir allt för tätt och svettigt och du blir blöt inifrån.
Bland det mest effektiva värmelagret på en sommarvandring tycker jag en fleecetröja eller liknade. I mitt fall för sommarvandring använder jag en Patagonia Nanopuff (fiberfyllda versionen, ej dun) jacka som är både lätt och tar liten plats i packningen. Upplever den som lite svalare än en fleecetröja i Polartech 200, men funkar ok på sommarfjället i kombination med fler lager och vindjacka.
 
Håller med om att minimera fickor (och luvor) när man kör lager-på-lager-principen.

Torrt underställ till kvällen/natten är obligatoriskt för mig. Jag har ett tunnare på mig och ett lite tjockare i säcken så jag kan variera vid behov.

Angående regnbyxor så har jag valt ett par tunna lätta. Utan dragkedja. Jag sätter sällan på mig dem när det regnar utan byter till dem på kvällen med torra understället under. Utan fickor och dragkedjor är de väldigt sköna.
Eftersom de är tunna/lätta/billiga så håller de mig inte torr en hel dag. Men ingen är torr efter en dag i regnställ så jag håller mig varm genom att gå.

Gillar inte att ha både vandringsbyxor och regnyxor samtidigt. Vet jag att det ska pissregna hela dagen tar jag långkallingar och regnbyxor och sparar byxorna torra i säcken.

Men detta var bara en personlig reflektion, det vanliga är nog att folk vill ha dragkedja för att kunna ta på och av dem lätt.

Om du är osäker på värmen om kvällen kan jag tipsa om att ta med en värmetålig flaska. Den kan du stoppa i en strumpa och ha innanför tröjan, i sovsäcken, torka sockor med m.m. att slösa gas på att värma vatten och ha en tyngre flaska kostar ju lite vikt men är billig investering och bra som backup. Jag tar med sådan flaska när jag har nybörjare med mig :)
 
Har du redan köpt "skaljackan" också? Jag har samma invändning mot den som mot tröjan, och nu har du TVÅ lager fickor i potentiellt skavläge - som du dessutom inte kan använda med ryggsäck på. Jag saknar inte bröstfikor på mellanlagret, men på skaljackan gör de faktiskt nytta - men då ska de ju gå att komma åt, och int klämmas ihop av ett höftbälte...
Ja den har jag också köpt. Glömde helt att tänka på skavläge när jag köpte ulltröjan att det blir dubbelt.. så dumt nu när jag tänker efter. Antar att jag får lära mig den hårda vägen helt enkelt vad som funkar och inte funkar för mig.
Under själva vandringen tänker jag att jag går i understället och tar på mig ett till lager om det är fortfarande för kallt och slutligen skaljackan när det börjar blåsa alltför häftigt eller slår om till regn. Men vad vet jag, jag är som sagt en nybörjare 😅
 
Jag har med dunjacka, tycker lätt det är värt halvkilot den väger att kunna sitta stilla och chilla om kvällarna fast det är kyligt. Men man kan ju och krypa ner i sin sovsäck. Dunjacka anvönder jag aldrig när jag rör mig .
 
Ja den har jag också köpt. Glömde helt att tänka på skavläge när jag köpte ulltröjan att det blir dubbelt.. så dumt nu när jag tänker efter. Antar att jag får lära mig den hårda vägen helt enkelt vad som funkar och inte funkar för mig.
Under själva vandringen tänker jag att jag går i understället och tar på mig ett till lager om det är fortfarande för kallt och slutligen skaljackan när det börjar blåsa alltför häftigt eller slår om till regn. Men vad vet jag, jag är som sagt en nybörjare 😅

Bara att prova sig fram! Alla kroppar är olika ändå!

Tips är att tänka lite framåt. Klä dig så du är kall innan du börjar gå, så blir du nog snart varm.
Sätt på varm tröja innan du är helt nedkyld.
Ta av varm tröja innan den är helt svettig.
Passa på att knäppa upp och låta kläderna ånga av medan du är varm så de torkar upp lite.
Osv.
Du behöver inte behärska detta för att få en bra vandring men det är bra att ha i bakhuvudet för att snabba på inlärningskurvan. Den kunskapen kan sen appliceras på både dyra och billiga kläder.

Går man flera (speciellt orutinerade) tycker jag att det är skönt med rutinen att man börjar gå och försöker om möjligt att gå vidare trots att man vill justera saker. Efter fem minuter har alla kommit på vad de behöver göra, så tar man en gemensam paus för justeringar innan man går vidare.

Det löser två problem. Dels slipper man stanna och vänta på varandra flera gånger. Dels minskar risken för att man skiter i att rätta till den där skavande fickan, det är inte så farligt och man vill inte låta alla vänta. Och sen på kvällen så får man betala priset.

Går jag med vana vandrare brukar vi fixa saker i farten eller så går resten vidare så kommer man ikapp. Så får man också bra flyt i vandringen. Men är det nybörjare med försöker jag köra på rutinen ovan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kajsa111 Tips för att reparera kängor? (gummikant men inte hela sulan) Kläder 2
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
Pseudonym Tips på klädmärken för bredaxlad? Kläder 3
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Alucardi Lundhags skalkängor tips nu till vintern Kläder 19
camm1982 ulllinne med axelbreda band-tips? Kläder 6
Johan.H Anorak tips Kläder 9
Cuba Cola Lätta tält/stugskor - tips från dig Kläder 19
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
dmchris Tips på softshellbyxor för vandring Kläder 1
freonet Kängor för vandring, tips? Kläder 3
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
bico Tips på strumpor och sockor i ull? Kläder 36
Punkt Tips på vår/höstjacka Kläder 2
Viktorious Tips sökes på stretchiga friluftsbyxor (dam) Kläder 3
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
Mansson Tips på damasker/ gaiters Kläder 12
henkebmtb hej. vill få lite råd å tips Kläder 6
Pippilotta08 Tips på varma stövlar sökes Kläder 18
LonelyWolf tips och tankar ang Arcteryx nya innovativa skor/kängor med urtagbar innesko :) Kläder 21
NiklasViklund Ny skidjacka - Tips!? Kläder 2
pythagoras Tips på vinterjacka önskas Kläder 10
Bölet Ny prisvärd dunjacka, tips sökes Kläder 30
Mowgli33 tips på regntät damjacka med vindstrut Kläder 1
m_t_j Tips på bra zip-in jacka (mellanlagret) Kläder 0
dmchris Tips på vinterbyxa med "bib"? Kläder 12
Zip99 Tips på byxor Kläder 41
ChristinaV Tips på bra skaljacka! Kläder 21
DrJ Tips på lätta vandringskor/kängor? Kläder 7
AnteÅ Tips på bra t-tröjor Kläder 26
jotho Tar gärna emot tips på vind/myggtäta kläder. Kläder 15
Jackiie Tips på kängor samt Var köpa Meindl Taiga GTX? Kläder 0
basti Köpa kängor till flickvännen! Tips? Kläder 12
MarkusN Billiga fjällklader - tips och erfarenheter efterlyses! Kläder 12
JoAxa Tips på ultimat vandringsryggsäck för kort tjej? Kläder 18
elm000 Tips på vandringsskor vår/sommar Kläder 6
Rookien Tips för att kunna gå in kängor inomhus Kläder 0
desireman Prisvärda vandrings/trekking byxor! Tips? Kläder 12
tlundberg Behöver tips på allroundsko Kläder 11
Jontaponta Tips om BREDA vandringskängor Kläder 13
Arctic Fox Tips på skaljacka till vinterfjället! Kläder 14
Crilloan tips på allroundsko lättare känga? Kläder 2
Thrashback Lätta och smidiga vinterskor, behöver tips Kläder 0
Reischen Tips på utrustning Kläder 6
mm123 Tips på "otroligt" varma vantar önskas Kläder 31
hundhår Kängor/skor till vår och sommar, tips? Kläder 12
NattaZatta Tips vid skoskav (nya skor) Kläder 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.