Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Tips inför hård vandring i sommar
- Trådstartare FSkog
- Start datum
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Re: Det var en gång
Sedelärande berättelse! Hoppas kidsen lyssnade ordentligt!
En fundering: Aktse? Det var möjligen inte Vakkotavare som var första delmål från Kebnekaise? Sedan skriver du att du gick Padjelantaleden mot Kvikkjokk, tog du bussen till Ritsem då och startade från Änomjalme eller gick du över vid Sourva och tog Kukkesvagge mot Padjelantaleden? Möjligen en ointressant detalj i din berättelse, men jag vill bara få min mentala kartbild att passa.
Biped; sa:Efter lite planerande och inköp av ett antal kartor och en ny regnjacka gjorde den unge manen så slag i saken och gav sig iväg med 29 kg på ryggen. Planen var att börja vid Kebnekaise gå mot Aktse och sedan följa Padjelantaleden till Kvikkjokk för en snabb vila och sedan följa Kungsleden upp mot Rappadalen och avslutningsvis korsa Sarek för att så småningom hamna i Aktse igen. Rutten var väl utstakad och dagsetapperna låg på ca 2-2,5 mil om dagen, han ville ju känna lite motstånd och inte bara glassa runt.
Sedelärande berättelse! Hoppas kidsen lyssnade ordentligt!
En fundering: Aktse? Det var möjligen inte Vakkotavare som var första delmål från Kebnekaise? Sedan skriver du att du gick Padjelantaleden mot Kvikkjokk, tog du bussen till Ritsem då och startade från Änomjalme eller gick du över vid Sourva och tog Kukkesvagge mot Padjelantaleden? Möjligen en ointressant detalj i din berättelse, men jag vill bara få min mentala kartbild att passa.
Re: Re: Det var en gång
Den unge mannen tog nog lite skada ändå, det var sent igår men det är ingen ursäkt.. Byta ut Aktse mot Ritsem så tror jag att det blir klarare..
I detalj var det tänkt..
Kenbekaise- Singi -Hukejaure-Sitasjaure-Ritsem-Akka- Staloluokta-Kvikkjokk-Aktse -> (Sarek) -> Ritsem
Sarek i stora drag, det var ju karta o kompas som gällde:
Aktse -> Rapadalen-> Peierikjaure -> Routesvagge ->
Akka- eller Kirus -> Ritsem
Men han kom inte mycket länge än till Peierikjaure..Inte så konstigt med tanke på väder, dagsturer som ibland var närmare 3mil, dålig utrustning och helt ärligt både dåligt omdöme och planering. Som tur är, av misstag brukar man lära sig ett o annat. Den smarte lär sig dock av andras även om det är "kul" att själv göra dem.
[Ändrat av Biped 2006-04-15 kl 10:06]
En fundering: Aktse?
Den unge mannen tog nog lite skada ändå, det var sent igår men det är ingen ursäkt.. Byta ut Aktse mot Ritsem så tror jag att det blir klarare..
I detalj var det tänkt..
Kenbekaise- Singi -Hukejaure-Sitasjaure-Ritsem-Akka- Staloluokta-Kvikkjokk-Aktse -> (Sarek) -> Ritsem
Sarek i stora drag, det var ju karta o kompas som gällde:
Aktse -> Rapadalen-> Peierikjaure -> Routesvagge ->
Akka- eller Kirus -> Ritsem
Men han kom inte mycket länge än till Peierikjaure..Inte så konstigt med tanke på väder, dagsturer som ibland var närmare 3mil, dålig utrustning och helt ärligt både dåligt omdöme och planering. Som tur är, av misstag brukar man lära sig ett o annat. Den smarte lär sig dock av andras även om det är "kul" att själv göra dem.
[Ändrat av Biped 2006-04-15 kl 10:06]
Åker du bil..?
Av många anledningar, faktiskt inte så ofta. Är jag tvungen så visst men annars så finns det cykel,buss och tåg. Men för att inte starta en ny loop:
"I got your point,its quiet clear now"
Om ni vill ha lite tuffare utmaning så gå obanad terräng. Det är ofta mycket tuffare än att gå på led. I alla fall roligare. De är väl bara att välja ut något fjällområde och kolla på kartan. Går ni i högfjällteräng så kan det nog bli en del roliga tuffa passager där ni kanske blir tvungna att vända om på grund av snö/glaciärer eller annan jävlig teräng.
Men tänk på att det kan vara svårt att navigera utan GPS och att en del vad kan vara tuffa. Ha utrustning så att ni klarar vinterväder. Gå inte på glcaiärer.
Men tänk på att det kan vara svårt att navigera utan GPS och att en del vad kan vara tuffa. Ha utrustning så att ni klarar vinterväder. Gå inte på glcaiärer.
Det kanske var en bra idé att mer eller mindre bara åka ut till skogen och vandra efter karta. Då blir det lättare att hitta någon vän eller bekant med stuga som man kan utgå ifrån.crazy; sa:Om ni vill ha lite tuffare utmaning så gå obanad terräng. Det är ofta mycket tuffare än att gå på led. I alla fall roligare. De är väl bara att välja ut något fjällområde och kolla på kartan. Går ni i högfjällteräng så kan det nog bli en del roliga tuffa passager där ni kanske blir tvungna att vända om på grund av snö/glaciärer eller annan jävlig teräng.
Man får dock tänka på att inte gå allt för långt bort ifrån civilisationen första gången.
FSkog; sa:Det kanske var en bra idé att mer eller mindre bara åka ut till skogen och vandra efter karta. Då blir det lättare att hitta någon vän eller bekant med stuga som man kan utgå ifrån.
Man får dock tänka på att inte gå allt för långt bort ifrån civilisationen första gången.
Civilisationen är sällan långt borta men kan ibland kännas som det.
I fjällen är det sällan skog.
Jag tror ni bara får ta och åka upp så att ni får en uppfattning hur det ser ut däruppe.
Visst om man åker bil en bit så försvinner ju träden med höjden. Det är dock inte omöjligt att vi kombinerar fjällvandring med lite skogsvandring. Det är vi alla ganska duktiga på.crazy; sa:I fjällen är det sällan skog.
Ja, i skogen kan man ju inte ens dränka sig i något vad... Det är väl annars den "enda" risken i fjällen. Däremot garanterar jag att det är mindre barnagråt i skogen, knappast någon alls. Vill ni slippa folk och ändå få en tuff vandring så ge er ut i några mil Muddus-myr.FSkog; sa:Visst om man åker bil en bit så försvinner ju träden med höjden. Det är dock inte omöjligt att vi kombinerar fjällvandring med lite skogsvandring. Det är vi alla ganska duktiga på.![]()
Det är väl ingen som avrått från fjällvärlden i allmänhet och Sarek i synnerhet för att den är så otroligt farlig, snarare för att det är trist att ge sig på något där man får börja med att göra alla misstag själv, istället för att lära av andras, liksom banka ned den där muren med sitt pannben (om så också härdat genom Försvarsmaktens försorg...). Det var precis detta min historia skulle illustrera, och eftersom den dessutom är sann så handlar det kanske inte om "tråkig attityd" från min sida. Lämnar härmed denna tråd åt dem med roligare attityd.
Kanske en löparvecka i fjällen?
Kombinationen fysisk styrka och liten fjällerfarenhet kan komma till sin rätt på en guidad löparvecka i Jämtlandsfjällen, 1-6 augusti. Här kan ni lägga ggrunden för senare fjällmarscher. Med bas i Ljungdalen ger ni er av på ledarledda turer uppåt fjället, även toppturer ingår. Tufft! Flera ledare ger utrymme för individuella anpassningar. Veckan avslutas med Helags fjällmarathon - en annorlunda tävling med olika banlängder. Veckan arrangeras av Team Starcus i samarbete med Semesterklubben:
http://www.teamstarcus.se/2006/04/13/trana-med-team-starcus/
Kombinationen fysisk styrka och liten fjällerfarenhet kan komma till sin rätt på en guidad löparvecka i Jämtlandsfjällen, 1-6 augusti. Här kan ni lägga ggrunden för senare fjällmarscher. Med bas i Ljungdalen ger ni er av på ledarledda turer uppåt fjället, även toppturer ingår. Tufft! Flera ledare ger utrymme för individuella anpassningar. Veckan avslutas med Helags fjällmarathon - en annorlunda tävling med olika banlängder. Veckan arrangeras av Team Starcus i samarbete med Semesterklubben:
http://www.teamstarcus.se/2006/04/13/trana-med-team-starcus/
Liknande trådar
- Svar
- 41
- Visningar
- 6 K
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg