Tips inför hård vandring i sommar

FSkog; sa:
Jag tror det har att göra med att det skulle kännas som en sämre upplevelse. Vi skulle ju kunna snöra på oss ett par skor och löpträna hemma (vilket vi gör), men nu vill vi gärna se naturen i fjällen samtidigt.

Det finns utan tvekan en risk att gå över gränsen men det är lite meningen att det inte ska vara 100% tryggt. Vi är dessutom ett par stycken som kan hjälpa varandra om det händer något.

Visst, visst, trevlig tripp som de säger i Amsterdam. Har du testat att röka på innan du drar på dig långfärdsskridskorna förresten? Nähä, tänkte väl det.

(Äsch, jag blajjar bara, det går säkert bra. Lycka till!)
 
"Ensamhet är värt mycket, likaså fin natur (svår kombination kanske)."

Inte alls. Abiskoalperna är ert resmål.

Eftersom ni inte tänker vara ute någon längre tid, vill vara lite för er själva, ha fysiskt ansträngande vandring i vacker natur - tja då ska du defintivt titta på länken nedan. Där beskriver jag två vandringar i en terräng som mycket lätt kan göras ännu mer fysiskt krävande om man väljer att gå än mer på tvärs över dalgångarna istället för nere i dem.

http://www.utsidan.se/ddb/lasarberattelser/lasarnas/972.htm

Lycka till!

Håkan F

PS Själv drar jag till Jämtlandsfjällen redan på lördag!
 
stebo; sa:
Kanske gå Padjelantaleden (~15mil) Akka -> Kvikkjokk i slutet på juli. Anpassa vägval och tempot efter den "macho nivå" som passar ;)
Det finns ju Sarek och Sarek... alltihop är ju inte otillgänglig ödemark. Generellt skulle jag dock säga att om ni inte har fjällvana, så ta fjällvärlden i etapper. Pannben kan aldrig kompensera för det som sitter innanför, och det senare handlar om vana, inte om jävlaranamma. Det finns fina ställen i fjällen som inte kräver en massa vana, och där man kan få slita rejält om man så vill (jag vet hur det är, gillar också att pressa mig litegrann!), utan att det blir direkt farligt om man överraskas av vädret, en skada eller pajjat tält. Padjelantaleden tyckte jag iofs var rätt beige i somras, men i bättre väder kanske!
 
Hård vandring med vacker natur. Dra på M90 och kängor. Tryck ner några nödproviant och regnkläder i fickorna. Ta tåg, buss till Ritsem. Båten över Akkajaure, gå in mot Sarek. Ta Ruohtesvagge in mot Sarek.

Stanna i lä av Mikkastugan eller sov i soprummet. Gå in i Alkvagge och stanna nästa natt i kapellet i Alkavare. Be en stilla bön innan ni drar vidare.

Sedan kan ni sno runt in i Njoatsosvagge. Är ni riktiga hårdingar hinner ni till Boarek och kan sova i någon gammal torvkåta. Annars kan ni hitta lite lä i björkskogen på vägen dit.

Sedan kan ni välja om ni går till Kvikkjokk eller till Aktse men det kan dyka upp folk på stigen så ni kan och hitta en ny väg över Boarekslätten till Kvikkjokk.

Annars kan ni skaffa ordentlig utrustning med tält, liggunderlag, sovsäckar, mat och annat som gör livet lättare. Gå led och testa hur det är och samla på er det som är viktigast uppe i fjällen - ödmjukhet.
 
Jag anar en viss attityd bland de lite mer erfarna när de får höra om gröna 21 åringar som minsann ska ut o va macho i bergen. Jag kan bara upprepa att det minst lika mkt handlar om natur, vänskap och lugn. Vi vill slippa barn som gråter och att ligga vaken på kvällarna för att man inte är trött. Lite förenklat.

Hur som helst tackar jag å det ödmjukaste för alla råd. I morgon ska jag läsa på lite mer om det senast tillkomna i tråden.
 
FSkog; sa:
Jag anar en viss attityd bland de lite mer erfarna när de får höra om gröna 21 åringar som minsann ska ut o va macho i bergen.
Äh, jag är 24 och har inte alls gått så mycket i fjällen, men just eftersom jag också är grön och gillar att testa mina gränser så har jag fått en del råd på vägen och själv gått i en del fällor, och det vill jag dela med mig av.

Att stofilfaktorn sedan kan vara ruskigt hög så fort man kommer över trädgränsen råder inte tu tal om, var beredd på det. Det var nog mitt första bestående intryck av vinterfjället, gubbar som talade om "Grundregel nummer Ett är: ..."
 
FSkog; sa:
... / Vi vill slippa barn som gråter och att ligga vaken på kvällarna för att man inte är trött. Lite förenklat /...
Då räcker det med att du undviker husvagnsparkeringarna och stugbyarna. Gå en bit upp mot fjället och barngråten tystnar. Gå inte för långt för då kanske du får höra den igen :) Men även oldtimers fäller en tår när det kärvar till ;-) men vi erkänner det aldrig!
 
Det var länge sen jag skrattade så mycket åt ett inlägg som jag gjorde åt Jatkos kommentar...
Gött me riktig humor!
 
Är man ute första gången tycker jag, som de flesta andra här, att man ska ta det ganska lugnt. Ni vet inte hur ni reagerar under press och andra påfrestningar och det går inte att planera och träna för allt, en del saker måste läras den hårda vägen. Även en relativt lätt led strax ovanför trädgränsen kan bli otrolig tuff även för en rutinerad fjällräv om man inte har vädergudarna på sin sida. Det finns gott om leder och sträckningar som inte ligger alltifrån stugor och fjällstationer som uppfyller era krav på ensamhet och krävande natur.
 

avslutad210712

Gäst
FSkog; sa:
Vi vill slippa barn som gråter och att ligga vaken på kvällarna för att man inte är trött. Lite förenklat.

Ärligt talat - tror du verkligen på allvar att fjällen till största delen är besökt av barnfamiljer så kanske du skulle läsa på lite mer. Om man med barn menar individer under låt oss säga 12 år så kan jag säga att jag inte sett mer än högst 5 stycken under alla mina vandringar. Kan på rak arm påminna mig 3 st som klassar in i den åldern. Däremot brukar man ibland se hela gäng med ungdomar i 15-16 årsåldern som är ute i fjällen men de tror jag inte gråter.

Ligga vaken på natten för att man inte är trött - tja jag är djupt imponerad av Eran fysik. Utgår från att Ni inte har så mycket utrustning så min rekommendation för Er som går för att bli trötta är att köpa den absolut tyngsta utrustningen Ni hittar. Köp gärna tält och regnkläder av billigaste sort på en stormarknad eller ett överskottslager för "lite regn" är inget problem.

Lite förenklat och inte elakt menat men återkom gärna när Ni har varit iväg och berätta hur det var i trollskogen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Neae Tips önskas inför tre-dagarsvandring! Fjällvandring 3
olleeriksson Tips inför vandring Nedalshytta - Sylarna Fjällvandring 6
hästtjejen Behöver tips inför vandring Storulvån-Helags Fjällvandring 18
Kricko B Tips inför Anarisrundan Fjällvandring 2
folkmusikandreas Tips inför Sarekvandring Fjällvandring 4
bce Tips inför Sarekvandring Fjällvandring 4
zimallawke Tips inför Kebnekaise Fjällvandring 1
tinab66 tips inför vandring Riksgränsen till Nikka Fjällvandring 9
Pappan Tips önskas inför Sarektur Fjällvandring 8
lizardking Tips inför nästa sommar Fjällvandring 1
blomberger Tips inför sarekvandring! Fjällvandring 4
beorn Tips inför kängköp Fjällvandring 5
KillerKaninen Tips inför solovandring Fjällvandring 34
anton_karlsson_78_yahoo.se ovan bestigare tacksam för tips inför Keb Fjällvandring 34
Napoleon Hjälp! Nybörjare behöver tips inför vandring krin Keb! Fjällvandring 19
roger_uusitalo Tips och råd efterfrågas inför expedition nordkalotten Fjällvandring 0
Tips inför tre veckor i nordliga fjäll? Fjällvandring 4
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
ut_och_njut Två nätter på fulufjället. Tips sökes Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Struensee Tips på bekväm fjällresa med 10-månaders barn Fjällvandring 9
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
Lunkan90 Tips på förstavandring Fjällvandring 7
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Rudholm Tälta i Arjeplogtrakten, tips? Fjällvandring 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.