Tips inför Abisko resa 2010

Tänkte åka till Abisko i vinter för första gången. Vi tänkte gå på tur, testa isklättring och åka utför. Ni som har varit där, när är det bäst att åka? Hur är vädret i mitten av februari tex? Osv.
Vad ska man passa på att mer göra när man är där?
 

avslutad210712

Gäst
Vädret i februari är alltid bra om det inte är dåligt eller halvbra.

Ärligt talat - vem skulle kunna svara på en sån fråga?????
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Håller med, det är ju omöjligt att sia om vädret i fjällen. När vi ska jaga ripa i Jämtland, mitten av februari, så brukar vi ta höjd för köldknäppar. Dvs. vi har några på varandra följande långhelger att välja bland om det skulle bli så in i h-vete kallt nån av veckorna.
 

dave1

Avslutat
Tänkte åka till Abisko i vinter för första gången. Vi tänkte gå på tur, testa isklättring och åka utför. Ni som har varit där, när är det bäst att åka? Hur är vädret i mitten av februari tex? Osv.
Vad ska man passa på att mer göra när man är där?

Vädret kan man som sagt inte säga nåt om så här tidigt men generellt är mitten av februari ganska tidigt. Nuolja öppnar 13/2, Riksgränsen 19/2. Högsäsong är snarare från mitten/slutet av mars och framåt. Dagarna är fortfarande ganska korta i februari och risken finns att det är snorkallt.

Men annars finns ju hur mycket kul som helst att göra; utförsåkning på Nuolja eller i Björkliden eller Riksgränsen,toppturer, heliskiing, kolla in Koppasgrottorna i Björkliden, ta en tur upp till Låktatjåkkastugan, pimpla på torneträsk m.m.
 
Vädret i februari är alltid bra om det inte är dåligt eller halvbra.

Ärligt talat - vem skulle kunna svara på en sån fråga?????

Oerhört snorkigt svar till en som för första gången ska till Abisko på vintern.
Om man inte har nåt tips så är det väl lika bra att låta bli att skriva?

I Abisko finns det som sagt var mycket att göra som senare skribenter skrivit. Ta en koll på STF:s hemsida, där finns det säkert mycket matnyttigt.
STF(Abisko): http://www.svenskaturistforeningen.se/abisko
Abisko Turiststation: http://www.abisko.nu/vinter/intro/index.asp

Lycka till!
 
Långfärdsskridskor på sjön. Skidtur till och från Gorsavagge. Norrskenstur till Nuolja.

Bered dig på svinkallt väder. Fjällvärlden är vacker även från ett fönsterbord. :)

HåkanF
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Oerhört snorkigt svar till en som för första gången ska till Abisko på vintern.
Om man inte har nåt tips så är det väl lika bra att låta bli att skriva?

I Abisko finns det som sagt var mycket att göra som senare skribenter skrivit. Ta en koll på STF:s hemsida, där finns det säkert mycket matnyttigt.
STF(Abisko): http://www.svenskaturistforeningen.se/abisko
Abisko Turiststation: http://www.abisko.nu/vinter/intro/index.asp

Lycka till!

Tack, precis. Varför orka skriva snorkiga svar. Tillför gärna tråden nåt om du har nåt. Klart jag fattar att vädret kan skifta från år till år. Tänkte vad man mer generellt kan säga om i början av säsongen i Abisko.

Nu vet jag mer! kanske ska fundera över besöka lite senare då.
 
Kårsavagge (och STF:s stuga i Kårsavagge) är jättefint, och det finns flera trevliga "vägar" att ta sig dit med turskidor, inte är det så himla långt heller (ca 14 km från Abisko turiststation).

Låktatjåkka fjällstation ovanför Björkliden är också en pärla, men går man dit så får man vara beredd på att det är många som kör skoter där omkring...

En favorit i området - fast det är en bit ifrån Abisko - är Lappjordhytta, en väldigt fin stuga som hör till norska turistföreningen, och som ligger ca 11 km (om jag minns rätt) nordväst om västra hörnet av Torneträsk. Man parkerar bilen (eller skaffar sig skjuts) vid E10:an nära Tornehamn, sen följer man leden norrut. En jäkla uppförsbacke precis innan stugan, men jag tror jag törs säga att det är värt besväret! Man måste ha en DNT (norska turistföreningen)-nyckel för att komma in där, jag tror att det fortfarande går att köpa den på Abisko turiststation. Förut kostade den 100 kr, tror det är samma nu.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.