Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan. Om du inte vill slå av annons­blockering kan du istället stödja oss genom att teckna ett Plusmedlemskap - då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!

Tips i Tjounajokk

Håkan

Gäst
Skall paddla Kaitumälven från Tjirtjam, förbi Tjounakk och ned till åtminstone Killinge i mitten/slutet juli. Paddlat sträckan har jag gjort förut, dock ej fiskat. Någon som har tips på bra forsar (även för grövre öring), bra lägerplatser så mottages det tacksamt. Att det fanns gott om fisk såg man dock på ytan!

mathias.nylen@razorfish.com (mathias nylen)

Gäst
Re: Tjuonajokk

Några erfarenhetern från den första strömmen nedstsrömms från fiskecampen sett:

Det kan vara lite knepigt att hitta bra tältplatser längs älvkanterna vid den första forsen nedströmms efter fiskecampen. Terrängen är ganska snårig och öppna ytor hittar man inte så lätt. Ett tips kan vara att tälta vid campen och sedan göra "dagsturer" med kanot.
Fisk får man överallt men det är värt att prova att fiska ganska tidigt i forsen (ca 50 m från att det börjar strömma) från den vänstra stranden uppifrån campen sätt. Där finns några finna stenar mitt i strömmen men för att nå dem måste man vada en bit. Testa en Badger variant storlek 12, funkade bra för mig. Annars kan man alltid fiska med E-12 eller supperpuppan.
/Mathias

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Flugor

Frågan är ju om du ska fiska fluga eller spin...
Hur som helst Spin: rapala och skarmmel drag.
Fluga:Som tidigare inlägg och Guldribbad haröra, E12:eek:r div puppor, nattsländor stora och små..
Skitfiske på dig....

Tjuonajokk

Hejsan !
Jag skulle rekommendera dig att prova Taivek och Kukkak forsarna. 1:a resp. 2:a forsen sett från campingen.
Har själv provat Taivekforsen, en upplevelse, garanterat.
Vid början av Taivek på vänstra sidan, kan du hitta en bra tältplats, inte långt från älven.
Du kan läsa lite om mitt fiske i Tjuonajokk på:
http://www.algonet.se/~sm2ieo/fiske.htm
Lietik, Tertojokk och Riekko är också platser väl värda att fiskas.

P:S ej att förglömma Tirtjam.

Lycka till !
Janne

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips