Tips från Sarek farare önskas!

Hej hej!

Mitt i sommarvärmen sitter jag hä och planerar vinterturer.. Aldrig blir man nöjd.
Jag har tänkt gå Ritsem- Ruohtesvagge-Rapadalen-Aktse slutet av mars nästa år och skulle gärna få några tips från er som gjort samma el. liknande tur. Kommer att ha draghund m. pulka med på turen.

Vad jag först och främst funderar på är:

Backen ner från Skarjabron. Hur upplevde ni den? Går där att skråa med pulka eller är det rakt fram och ner som gäller?

Isen på Rapaälven där det finns jokktillflöden. Känns det lugnt ?

Hur många dagar(om man bara räknar faktiska färd-dagar) använde ni?

Mycket tacksam för svar, tips och tankar!

ha det gott i sommarvärmen!
lotta

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Ja, det stämmer. På sommaren och hösten är det förbjudet att medföra hund i sarek (förutom på den delen av kungsleden som går igenom parken)

På vintern får du ta med hund fr.om 1 jan. till april om hunden är kopplad.

lotta

Det var många år sedan jag åkte en liknande tur med pulka vid ungefär samma tid. Jag åkte från Stora Sjöfallet-Kukkesvagge-Ruotesvagge-Aktse-Saltoluokta.Vad jag minns var det inga som helst problem inne i Sarek. Isen kändes säker och den enda backe jag minns som besvärlig förutom klättringen från Stora Sjöfallet i 60cm nysnö var backen upp från Aktse mot Sitasjaure. Den skulle jag inte uppskatta utför med pulka.

Bosse

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips